دندانپزشکی و سلامت دهان

سن مناسب برای لمینت دندان چند سالگی است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

لمینت دندان می‌تواند آن‌قدر باعث افزایش اعتماد به نفس ‌شود که خود را جذاب‌ترین فرد روی زمین حس کنید اما ممکن است این سوال پیش بیاید که سن مناسب لمینت دندان چه سنی است و آیا محدودیت سنی برای این روکش‌های زیبا وجود دارد یا خیر.

لمینت دندان می‌تواند آن‌قدر باعث افزایش اعتماد به نفس ‌شود که خود را جذاب‌ترین فرد روی زمین حس کنید اما ممکن است این سوال پیش بیاید که سن مناسب لمینت دندان چه سنی است و آیا محدودیت سنی برای این روکش‌های زیبا وجود دارد یا خیر. واقعیت این است که ساختار بدنی هر فرد با دیگری متفاوت و دارای طیف وسیعی از شرایط منحصربه‌فرد است که باعث می‌شود دندان‌های او هم شبیه دندان‌های دیگران نباشند. با توجه به این موضوع، زمان ایده‌آل برای لمینت نیز ممکن است برای هر شخص متفاوت از شخص دیگر باشد. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت انواع خدمات لمینت را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت لمینت دندان انجام می‌دهیم و در کارنامه کاری خود، سابقه درخشانی از رضایت مراجعانمان را داریم.

 

آیا لمینت دندان محدودیت سنی دارد؟

افرادی که علاقمند به لبخندهای دلپذیر هالیوودی هستند، باید به‌طور کامل از خطرات و فواید لمینت دندان مطلع شوند. لمینت‌ها قطعه‌ای پلاستیک یا چینی هستند که روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند تا ظاهری دلنشین‌تر ایجاد کنند. از لمینت‌ها می‌توان برای پوشاندن دندان‌های شکسته، ناهموار، تغییر رنگ، کج یا نامنظم استفاده کرد. در حالت ایده‌آل، سن مناسب لمینت دندان 18 سال به بالا در نظر گرفته می‌شود اما با این‌حال، دندانپزشک می‌تواند با بررسی ساختار دندانی کودکان و نوجوانان متوجه شود که آیا آن‌ها می‌توانند کاندیدای خوبی باشند یا خیر. اما واقعیت این است که هیچ سن جادویی برای روکش دندان وجود ندارد. در بیشتر مواقع، روکش‌ها تنها زمانی مورد نیاز هستند که ضربات آسیب‌رسان غیرقابل ترمیم به دندان‌ها وارد شده باشد.

 

لمینت دندان 1

 

بهترین سن برای لمینت دندان چند سالگی است؟

درمان‌های زیبایی دندان برای سنین 18 سال و بالاتر توصیه می‌شوند اما در واقع، هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. با این‌حال، ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، لمینت دندان را برای بیماران زیر 18 سال توصیه نمی‌کنیم، مگر این‌که یک مشکل ساختاری عمده در دندان وجود داشته یا شرایط خاص و نادری در میان باشد. بسیاری از متقاضیان لمینت دندان بین 30 تا 65 سال، سن دارند اما ما با بیمارانی هم مواجه شده‌ایم که در سنین 65 تا 75 سالگی قرار داشته‌اند. اما هرچه دندان در حال درمان، پیر‌تر باشد، به احتمال زیاد محفظه پالپی که در آن عصب قرار دارد، کوچک شده و به‌طور قابل‌توجهی عوارض حساسیت یا خطر پر شدن ریشه را کاهش می‌دهد. بنابراین، بیماران مسن ممکن است عوارض جانبی کمتری را احساس کنند.

هنگام انجام لمینت دندان، ممکن است نیاز بیشتری به آماده‌سازی آن باشد که به‌ویژه درمحدوده عاج، می‌تواند طول عمر روکش را تحت تاثیر قرار دهد. به‌همین دلیل، برای بیماران جوان توصیه می‌شود در صورتی‌که تمایل به انجام لمینت دارند، پس از تراز کردن دندان‌ها با ارتودنسی این کار را انجام دهند. تیم دندانپزشکان متخصص ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت ابتدا استحکام ساختاری دندان‌ها، استحکام بیولوژیکی لثه و نیش را ارزیابی می‌کنند تا مطمئن شوند که راه‌حلی طولانی‌مدت و ایمن برای مراجعان درنظر گرفته خواهد شد.

ازسوی‌دیگر، اکثر افرادی که دندان‌هایشان را لمینت می‌کنند، تقریبا در سن مناسب لمینت دندان یعنی اواسط تا اواخر نوجوانی قرار دارند (حدود 16 تا 18 سال). هنگامی که افراد به این محدوده سنی می‌رسند، تمایل دارند ظاهر فیزیکی بهتری پیدا کنند و یکی از این راه‌ها لمینت دندان است. همین موضوع در طیف سنی بالاتر از 50 سال هم صادق است. در واقع، تقریبا هیچ زمانی در زندگی وجود ندارد که شما آن‌قدر پیر باشید که نتوانید از لمینت استفاده کنید هرچند این موضوع به سلامت کلی دندان‌ها نیز بستگی دارد. اما در این‌جا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته‌باشید چون ممکن است در تصمیم نهایی‌تان نقش داشته‌باشد:

  • لمینت‌ها دائمی هستند و درصورت استفاده از این روش، اگر نوجوان هستید باید بدانید که دیگر راه برگشتی وجود ندارد. آن‌ها برای همیشه به دندان‌ها می‌چسبند و حتی اگر ترک بخورند یا بشکنند، باید ترمیم شوند.
  • بهداشت دهان و دندان پس از کاشت لمینت، شاید حتی مهم‌تر از کاشت آن باشد چون احتمال ایجاد پوسیدگی حتی پس از کاشت نیز همچنان وجود دارد.
  • ونیرها به‌دلیل درخشندگی خود شناخته می‌شوند، چون در مقایسه با دندان‌های طبیعی اکثر افراد، بسیار سفید هستند و ممکن است دندان‌های طبیعی را به‌دلیل کنتراست، به‌طور محسوسی سفید کنند اما گاهی دندانپزشک به‌جای لمینت دندان، سفید کردن را توصیه می‌کند تا دندان‌های روکش شده مشابه دندان‌های طبیعی شوند.

 

لمینت دندان 2

 

برای سنین پایین چه روشی بهتر از لمینت دندان است؟

اگر دندان‌های دائمی زود بیفتند، ممکن است نیاز به تعویض دندان باشد. تعویض دندان شیری از جابجایی دندان‌های دیگر جلوگیری می‌کند. در نتیجه، احتمال کمتری دارد که کودک در نوجوانی یا بزرگسالی تحت عمل‌های ارتودنسی قرار گیرد. اگر کودک شما خیلی زود دندان خود را از دست داده است، دو گزینه برای جایگزینی دارید. هنگامی که بزرگسالان دندان‌های دائمی را از دست می‌دهند، می‌توانند ایمپلنت، لمینت و سایر ترمیم‌ها را انجام دهند اما گزینه‌های ترمیم برای کودکان متفاوت است، چون دندانپزشکان نمی‌توانند لمینت را در خط فک بکارند (به این دلیل که از رویش دندان دائمی جلوگیری می‌کند) اما در عوض، از نگهدارنده فضاهای ثابت یا پروتزهای متحرک جزئی کودکان استفاده می‌کنند. زمانی که نگهدارنده فضا در محل مناسب قرار بگیرد، دندان دائمی می‌تواند رویش پیدا کند. این گزینه معمولا برای جایگزینی مولرهای ازدست‌رفته در یک قوس دندانی انتخاب می‌شود.

یک قوس نگهدارنده لینگوال برای هر دو طرف دهان قابل استفاده است و یک قوس کامی با سیم در جای خود محکم و برای جایگزینی دندان‌های بالایی در هر دو طرف دهان استفاده می‌شود. پروتز پارسیل کودکان نیز یک گزینه جایگزین دندان است که متناسب با دهان کودک سفارشی می‌شود. پروتزها معمولا با مواد اکریلیک ساخته می‌شوند. برخی نیز ممکن است شامل فلز برای قوی‌تر کردن دستگاه باشند. پروتز پارسیل شبیه دندان‌های طبیعی است. با این‌حال، پروتزهای مصنوعی کودکان فقط باید چند سال دوام بیاورند و برخلاف پروتزهای بزرگسالان، ثابت نیستند.

پروتزهای متحرک اغلب برای کودکان بزرگ‌تر استفاده می‌شود. این دندان‌های مصنوعی به‌عنوان نگهدارنده فضا نیز عمل و از حرکت سایر دندان‌ها جلوگیری می‌کند. اگر کودک شما خیلی زود دندان شیری خود را از دست بدهد، دندانپزشک می‌تواند کمک کند بین انتخاب نگهدارنده فضای ثابت و پروتز پارسیل متحرک کودکان تصمیم بگیرید.

کاندایداهای مناسب برای لمینت دندان

اگر با عیوب دندانی زیر دست و پنجه نرم می‌کنید و در سن مناسب لمینت دندان قرار دارید، می‌توانید کاندیدای بسیار خوبی برای لمینت دندان باشید:

  • تحلیل لثه
  • بدشکل شدن دندان‌ها
  • دندان‌های شکسته و لب‌پریده
  • شکاف دندانی
  • تغییر رنگ و لکه دندان‌ها

 

چه افرادی کاندید مناسب لمینت دندان هستند؟

لمینت‌ها مانند چاقوی ارتش سوئیس برای ترمیم دندان عمل می‌کنند یعنی می‌توانند ظاهری متفاوت به لبخند شما بدهند! این روکش‌های نازک که قادر به اصلاح همه چیز از دندان‌های لکه‌دار و شکسته گرفته تا نامرتبی یا بدشکلی دندان هستند، ماندگاری بالایی دارند و طی مدتی کوتاه می‌توانند روی دندان‌ها قرار بگیرند اما متأسفانه تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند و برای برخی افراد ممکن است گران باشند اما کاندیداهای خوب در سن مناسب لمینت دندان باید شرایط زیر را داشته‌باشند:

  • ایجاد لکه‌ها احتمالاً اولین دلیلی است که باعث می‌شود مراجعان به‌دنبال روکش باشند. اگر دندان‌ها در طول سال‌ها توسط قهوه، نیکوتین و حتی ژنتیک دندان، تغییر رنگ داده باشند، لمینت راه مناسبی است.
  • اگر با دندان‌هایی زندگی می‌کنید که دارای ترک‌ها یا پریدگی‌های کوچک هستند یا بلندتر یا کوتاه‌تر از سایر دندان‌ها به‌نظر می‌رسند و از وجود آن‌ها خجالت می‌کشید، روکش‌ها راهی عالی برای اصلاح محسوب می‌شوند.
  • زمانی که فقط ناهماهنگی جزئی در دندان‌ها وجود دارد، روکش‌ها جایگزین مناسبی برای ارتودنسی هستند اما اگر دندان‌های شما به‌شدت نامرتب باشد، لمینت‌ها احتمالاً به‌سرعت هنگام جویدن شل می‌شوند و می‌افتند.
  • لمینت‌ها برای پوشاندن فرسایش مینای دندان و جلوگیری از از بین رفتن بیشتر آن در سنین مناسب لمینت دندان استفاده شوند اما برای کاشت آن‌ها باید مینای کافی روی دندان وجود داشته‌باشد چون برای حمایت از روکش‌ها ممکن است لازم باشد تراشیده و نازک شود. فرسایش مینای دندان می‌تواند ناشی از مصرف زیاد نوشیدنی‌ها یا غذاهای شیرین، عادات ضعیف مسواک زدن، ژنتیک و پرخوری عصبی باشد.
  • اگر پوسیدگی دندان یا بیماری لثه دارید، دندانپزشک باید قبل از کاشت لمینت، ابتدا آن‌ها را درمان کند. روکش‌ها نمی‌توانند چنین مشکلاتی را حل کنند و قرار دادن آن‌ها بدون درمان مشکلات زمینه‌ای فقط مشکل را بدتر می‌کند. اگر دچار پوسیدگی یا بیماری پریودنتال ناشی از بهداشت نامناسب دندان هستید، باید توجه داشته‌باشید که دندان‌ها ممکن است زیر پوشش لمینت نیز بپوسند و از بین بروند.
  • سایر روش‌هایی که می‌توانند به روکش‌ها آسیب برسانند و کاندیداهای لمینت نباید به آن‌ها دچار باشند، عبارتند از: جویدن ناخن، جویدن خودکار، استفاده از دندان‌ها برای باز کردن اشیا، دندان قروچه و غیره. میزان شکست لمینت در بیماران مبتلا به دندان قروچه، بیشتر است.

 

سخن پایانی

لمینت‌ها به‌طور چشمگیری ظاهر دندان‌ها را تغییر می‌دهند، به‌طوری‌که گویی با مجموعه‌ای کاملاً جدید از دندان‌ها طرف هستید. در واقع، آن‌ها پوسته‌های بسیار نازکی هستند که در جلوی دندان‌های طبیعی قرار می‌گیرند. به‌عبارت دیگر، آن‌ها مانند ایمپلنت یا پروتز نیستند اما سن مناسب لمینت دندان نیز باید در هنگام کاشت درنظر گرفته شود. برای انجام لمینت توسط بهترین متخصص لمینت دندان در تهران این‌جا کلیک کنید. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با بهره‌گیری از دانش روز و پیشرفته‌ترین روش‌ها و ابزارهای روز دنیا آماده هستیم تا بالاترین سطح کیفیت خدمات کاشت ایمپلنت را به مراجعان‌مان ارائه دهیم.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید