دندانپزشکی و سلامت دهان

دلایل دندان درد و روش های درمان آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۵

دون شک یکی از ناخوشایند‌ترین دردهایی که ممکن است دیر یا زود به سراغ همه ما بیاید، درد دندان است. حالا راه چاره چیست؟

بدون شک یکی از ناخوشایند‌ترین دردهایی که ممکن است دیر یا زود به سراغ همه ما بیاید، درد دندان است. یکی از دردهای عذاب‌ آوری که ممکن است به دنبال خود درد شدید در سر و حتی شانه‌ها و گردن را نیز به همراه داشته باشد. اما به نظر شما چرا دندان‌ها دچار درد می‌شوند؟ چه عواملی ممکن است سبب دندان درد شوند؟ چه وقت بهترین زمان مراجعه به دندان پزشک است؟ اگر این سوالات و سولات مشابهی در ذهن شما وجود دارند، در این مطلب به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

 

دلایل دندان درد

یکی از شایع‌ترین دردهایی که در بخش صورت احساس می‌شود، درد دندان است. این درد ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. اما به طور کلی دندان درد به دو دسته درد مرتبط و غیر مرتبط تقسیم می‌شود.

دردهای غیر مرتبط مربوط به دردهای بافت اطراف دندان، سینوس‌های بالایی فک بالا، تورم لثه و... است. این دردها خود را با دندان درد نشان می‌دهند. حتی ممکن است عفونت گوش هم خود را با دندان‌ درد نشان دهد. اما با مراجعه به دندانپزشک می‌توانید علت درد را در صورتی که درد مرتبط باشد با دندان‌ها، پیدا کنید.

اما دسته دوم دردهای دندان مربوط به خود دندان است. اصلی‌ترین دلیل آن نیز آسیب دیدن دندان، مینا یا ریشه آن است. ریشه‌های دندان به عصب‌هایی متصل است که مستقیم آن را به صورت وصل کرده پس درد فورا احساس می‌شوند.

عواملی مثل خراب شدن دندان، شکستگی دندان، عفونت و سیاه شدن می‌توانند دلایل دندان‌ درد مربوط به خود دندان باشند.

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است به دندان‌های شما آسیب وارد کند. در صورتی که این درد را تجربه کردید، لازم است که به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت درد پیدا شود و به طور کامل درمان شود. نادیده گرفتن دندان درد فقط به مشکل زمینه‌ای زمان می‌دهد تا بدتر شود. درمان درد دندان قبل از ایجاد مشکل جدی، آسان‌تر است. بی توجهی به درد دندان و عدم درمان آن می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

 

درمان‌های دندان درد

قبل از این که بخواهیم در مورد درمان‌های دندان درد توضیح دهیم، در نظر داشته باشید که در بخش قبل توضیح دادیم که ممکن است تمام دردهای دندان شما کاملا به دلیل خراب شدن دندان‌تان نباشد.

پس اگر دندانی دارید که کمی روی آن سیاه شده و یا این که شکسته و خراب شده می‌توانید روی دندان درد حساب کنید. اما اگر اسپاسم معده دارید، اگر از درد سینوس‌هایتان رنج می‌برید و یا این که دچار گوش درد شده‌اید، اول این موارد را رفع کنید.

در صورتی که باز هم درد دندانتان وجود داشت، پس روی دو نوع درمانی که وجود دارد حساب کنید.

1: درمان دارویی دندان درد که مشخص است با داروهای طبی و شیمایی باید درد دندان را درمان کرد.

2: درمان بعدی نیز درمان خانگی است. درمان‌های خانگی طیف وسیعی از مواردی است که می‌توانید برای تسکین درد از آن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که تنها برای تسکین موقت درد بوده و برای پیدا کردن علت درد و درمان آن باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

درمان های خانگی درد دندان

بدون شک برای همه ما پیش آمده که احساس درد دندان داشته باشیم اما راهی برای کاهش آن تا رسیدن به دکتر بلد نباشیم. اینجا است که استفاده از درمان‌های خانگی درد دندان به کار شما خواهد آمد. ما در ادامه به معرفی بهترین و کابردی‌ترین درمان‌های خانگی درد دندان خواهیم پرداخت.

1: استفاده از آب نمک و غرغره کردن آن. آب گرم و نمک را مخلوط کرده و سپس آن را غرغره کنید تا درد تسکین یابد.

2: از سیر له شده به عنوان مرهم استفاده کنید. یا سر تازه را له کنید و روی دندانی که درد می‌کند بگذارید، یا آن را بجوید تا درد آرام شود.

3: روغن میخک یا خود میخک را روی دندانی که درد می‌کند بزنید. میخک خاصیت تسکین دهندگی ویژه‌ای دارد. بنابراین می‌توانید برای کاهش درد دندان خود از آن استفاده کنید. حتی می‌توانید خود میخک را با دندانی که درد می‌کند بجوید تا تاثیر بیشتری احساس کنید.

4: روغن آویشن را بر روی دندانی که درد می‌کند بریزید تا درد تسکین پیدا کند.

5: کیسه آب گرم برای کاهش درد مفید خواهد بود.

6: استفاده از چای نعنا یا جویدن نعنا برای آرام کردن درد دندان ایده خوبی خواهد بود.

موارد دیگری چون زنجبیل، عصاره وانیل، پودر فلفل قرمز، لیمو ترش، روغن سیاه‌‌دانه، زردچوبه و ترکیب دارچین و عسل نیز برای درمان دردهای دندان بسیار کارآمد و مفید هستند.

درمان های دارویی دندان درد

اگرچه برخی از خوردن قرص‌ها و داروهای شیمایی خودداری می‌کنند، اما برخی دیگر برای ساکت کردن درد دندان‌های خود استفاده از درمان‌های دارویی را ترجیح می‌دهند. همان طور که گفتیم، درمان‌های دارویی دندان درد، یکی از روش‌های درمان دندان درد بوده و انتخاب مناسبی برای این کار است.

اگرچه مراجعه به دندانپزشک بهترین گزینه برای دریافت درمان دارویی است، اما ممکن است فعلا دسترسی به این دکترها نداشته باشید. بنابراین می‌توانید از داروهایی مثل اسپری لیدوکایین برای کاهش و بی حسی درد استفاده کنید. همچنین استفاده از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک و سایر مسکن‌های دارویی، بسته به درد خود استفاده کنید.

اگر احساس می‌کنید لثه شما ورم کرده است، تنها به خوردن مسکن اکتفا کنید. زیرا ممکن است خوردن داروهای دیگر عفونت را تشدید کرده و یا مشکلات جانبی برای شما ایجاد کند. پس در صورت آبسه لثه یا ورم، می‌توانید از روش‌های خانگی که مطمئن هستید مشکلی ایجاد نمی‌کند استفاده کنید تا فورا دسترسی به دکتر پیدا کنید.

 

آیا هنگام درد شدید دندان به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

بدون شک پاسخ به این سوال مثبت است. اگر تمام علائم دردی که در دندان احساس می‌کنید به دلیل همین دندان‌هایتان باشد باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دندانپزشک مراجعه کنید.

برخی اوقات درد می‌تواند بسیار دلیل ساده‌ای داشته باشد. مثلا دندان عقل در حال رشد باشد، شب‌ها در خواب دندان‌های خود را روی هم فشار داده و دندان قروچه می‌کنید. یا هر دلیل دیگری که به دندان‌هایتان مربوط باشد.

با یک مراجعه ساده به دندانپزشک مطمئن می‌شوید که مشکل از کجا بوده و از درد دندان رها می‌شوید.

مراجعه منظم به  دکتر دندانپزشک  خوب از بروز مشکلات شدید دندان جلوگیری می کند و علاوه بر تضمین سلامت دندان، هزینه بلند مدت خدمات دندانپزشکی را نیز کاهش می دهد. در صورتی که دندان دچار مشکلات بحرانی شود ممکن است نیاز به خدمات پر هزینه برای کاشت دندان باشد.

سخن آخر

بدون شک بارها این را شنیده‌اید که درد هشداری از جانب بدن به شما است تا مشکلی را جدی بگیرید. دندان درد نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. زمانی که در یکی یا چندتا از دندان‌های خود احساس درد می‌کنید، بدون شک مشکلی برای آن‌ها پیش آمده و این پاسخ طبیعی بدن شما برای این مشکل بوده و هشداری برایتان است که کاری برای درد انجام دهید. به همین دلیل ما در این مطلب به معرفی دلایل دندان درد، درمان‌های خانگی و طبی و همچنین زمان مراجعه به پزشک معالج را با شما بیان کردیم. بنابراین اگرچه آرزو می‌کنیم هیچگاه به این درد مبتلا نشوید، اما در صورت ابتلا حتما به این موارد دقت کنید.

سامانه نوبت دهی دکتر تو با لیست بهترین پزشکان ایران: https://doctoreto.com

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
RobertUtter
۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰

https://vegas-casino-online.com/

پاسخ
VictorVem
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۲

https://vavada-com.bitbucket.io/

پاسخ
VictorVem
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۳

https://vavada-com.bitbucket.io/

پاسخ
VictorVem
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۰

https://vavada-com.bitbucket.io/

پاسخ
Ramonsob
۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴

https://www.moz222.org/

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید