دندانپزشکی و سلامت دهان

بهترین راه های پیشگیری از بارداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

اگر با روش های پیشگیری از بارداری آشنا نیستید، در اینجا تمام روش های جلوگیری از بارداری معرفی شده است.

انتخاب یک روش جلوگیری از بارداری مناسب، می تواند سخت باشد. اگر شما قصد دارید از میان روش های ضدبارداری، یکی را انتخاب کنید، گزینه های مختلفی پیش روی خود دارید. نکات زیر در انتخاب مناسب ترین روش ضدبارداری به شما کمک می کنند.

انواع روش های جلوگیری از باردری

افراد بسته به شرایط جسمی خود میتوانند هر یک از موارد زیر را استفاده کنند:

1_ جلوگیری از بارداری با ابزار

کاندوم مردانه و زنانه و همچنین دیافراگم، کلاهک رحم و اسفنج ضدبارداری.

2_ روش های هورمونی کوتاه اثر

قرص های ضدبارداری، حلقه ی واژینال، پچ پوستی و تزریق آمپول ضدبارداری. این روشها اثر کوتاه مدتی دارند و شما باید آنها را بر یک اساس روزانه، هفتگی و یا ماهانه مصرف کنید.

3_ روش های هورمونی طولانی اثر

شامل  IUD مسی پاراگارد، IUD هورمونی و ایمپلنت ضدبارداری می باشد. این روش ها به این دلیل طولانی اثر نامیده می شوند که بسته به نوع دستگاه، از 3 تا 10 سال یا تا زمانی که خارج شوند، دوام دارند.

4_ جلوگیری دائمی

این روش، نوعی روش دائمی ضد بارداری است که شامل بستن لوله در زنان و وازکتومی درمردان می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با عمل وازکتومی در مردان میتوانید به سایت دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی برای آقایان مراجعه کنید. در گذشته این جراحی هیچ راه بازگشتی نداشت اما امروزه راه هایی برای بازگشت وازکتومی وجود دارد. شما میتوانید برای مشاوره با دکتر اورولوژیست آنلاین به لینک زیر مراجعه کنید:

https://drshnategh.com/3067

 

آشنایی با روش های ضدبارداری اورژانسی مانند قرص صبح روز بعد بسیار مهم است. این قرص را می توان برای جلوگیری از بارداری پس از رابطه ی جنسی محافظت نشده مصرف کرد.

چرا روش های ضدبارداری مردانه از اهمیت زیادی برخوردارند؟

به یک دلیل، زیرا قرص های بارداری برای زنان، بدون خطا نیستند و یا همسر شما ممکن است به دلیل عوارض جانبی، قادر به مصرف قرص نباشد. همچنین، زنان تمایل دارند که بیشتر مسئولیت و هزینه جلوگیری از بارداری را تقبل کنند و روش های ضدبارداری زنانه معمولاً از روش های ضدبارداری مردانه، پر هزینه تر هستند. اگر شما می خواهید، نقش برابری داشته باشید، با همسر خود در مورد بهترین راه جلوگیری از بارداری صحبت کنید.

1_ کاندوم ها

کاندوم ها، در 98% مواقع می توانند از بارداری جلوگیری کنند. آنها همچنین، شما را از بیماری ها یا عفونت های مقاربتی مانند هرپس و کلامیدیا در امان نگه می دارند. این موضوع در مورد هیچ روش ضدبارداری دیگری صدق نمی کند. اما اگر در هر بار رابطه ی جنسی خود، از کاندوم به طور صحیح استفاده نمی کنید، احتمال بارداری تصادفی شما بالا می باشد و از هر 5 رابطه ی جنسی، 1 مورد ممکن است به بارداری ختم شود.

برای اطمینان از عملکرد درست کاندوم، شما باید فقط از کاندوم های لاتکس یا پلی اورتان استفاده کنید که در جای خنک و خشک نگه داری شده اند. کاندوم های ساخته شده از پوست گوسفند یا مواد دیگر ممکن است دربرابر  HIV و ویروس های دیگر مقاوم نباشند. از حمل کاندوم در کیف دستی خود خودداری کنید، زیرا حرارت و اصطکاک می تواند به آن آسیب برساند.

 

تاریخ انقضای روی بسته را چک کنید تا مطمئن شوید که کاندوم قدیمی نیست. از روان کننده های بر پایه آب یا بر پایه سیلیکون استفاده کنید. این نوع روان کننده ها نسبت به روان کننده های بر پایه روغن، کمتر موجب پارگی کاندوم می شوند. به هنگام پوشیدن و خارج کردن کاندوم، این نکات را رعایت کنید:

  1. کاندوم را روی سر آلت تناسلی نعوظ یافته قرار دهید. با انگشتان خود هوای بالای آن را بگیرید و فضای کوچکی برای منی باقی بگذارید.
  2. کاندوم را تا انتهای پایه آلت تناسلی خود باز کنید.
  3. در صورتی که ختنه نشده اید ، قبل از استفاده از کاندوم، پوست ختنه گاه خود را عقب بکشید.
  4. زمانی که نزدیکی شما تمام می شود، پایه آلت تناسلی خود را بگیرید و کاندوم را عقب بکشید.
  5. کاندوم را دور بریزید.

 

2_ وازکتومی

وازکتومی، استریلیزاسیون مردانه نیز نامیده می شود. جراح در این روش، لوله هایی را که اسپرم را به بیضه ها می رسانند، مهر و موم می کند. این گزینه، مؤثرترین روش ضدبارداری برای مردان است. از هر 10،000 زوج، حدود 15 زوج یک سال پس از انجام این جراحی، باردار می شوند. پس از انجام عمل وازکتومی، 3 ماه طول می کشد تا میزان اسپرم موجود در منی صفر شود.

مزایا:

  • این روش نسبت به استریلیزاسیون زنانه، ساده تر، ارزانتر و مؤثرتر است.
  • شما همان روز عمل می توانید به خانه بروید.
  • این عمل جراحی، هیچ تغییری در احساس شما به هنگام نزدیکی یا انزال ایجاد نمی کند.
  • منی شما ظاهر، رنگ و یا احساس متفاوتی پیدا نمی کند.

معایب:

  • وازکتومی، یک روش ضد بارداری دائمی است و با استفاده از این روش، دیگر نمی توانید باردار شوید. شما با یک جراحی دیگر، می توانید عمل وازکتومی خود را بازگردانی کنید، اما این عمل معکوس، همیشه عمل نمی کند.
  • شما هنوز برای جلوگیری از عفونت های مقاربتی باید از کاندوم استفاده کنید.
  • مانند هر جراحی دیگر، احتمال التهاب، خونریزی، عفونت و عوارض دیگر وجود دارد. اما این موارد نادر هستند و معمولاً جدی نیستند.

3_ روش عقب نشینی (پس کشیدن)

روش عقب نشینی، در واقع قطع رابطه ی جنسی می باشد. عقب نشینی یکی از قدیمی ترین و ساده ترین شکل های کنترل بارداری است، اما کمترین اثربخشی را دارد. شما پیش از انزال، آلت تناسلی خود را از واژن شریک جنسی خود بیرون می کشید. این روش، هیچ گونه عارضه ی جانبی و هزینه ای ندارد و در احساسات جنسی شما تداخلی ایجاد نمی کند، اما  تنها در صورتی عمل می کند که آن را درست انجام دهید.

یعنی شما باید آلت تناسلی خود را به قدری سریع بیرون بکشید که مایع منی روی واژن همسرتان یا اطراف آن نریزد. این کار می تواند سخت باشد، مخصوصاً اگر بسیار جوان هستید و تجربه رابطه ی جنسی زیادی ندارید. به همین دلیل، این روش فقط 78% مواقع عمل می کند. بنابراین، در یک سال، از هر 100 زوجی که برای جلوگیری از بارداری، به این روش بسنده کرده اند، 22 زوج در نهایت باردار شده اند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید