دندانپزشکی و سلامت دهان

چرا پوست خشک جوش میزند؟ + راه های درمان سریع

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

چرا پوست خشک جوش می‌زند، شاید سوال خیلی از نوجوانان و جوانان باشد. جوش یک برآمدگی پر از چرک است که در پوست شما ایجاد می‌شود.

چرا پوست خشک جوش می‌زند، شاید سوال خیلی از نوجوانان و جوانان باشد. جوش یک برآمدگی پر از چرک است که در پوست شما ایجاد می‌شود. جوش‌ها معمولاً به صورت برآمدگی‌های قرمز رنگ شروع می‌شوند که به سرعت اندازه آن‌ها افزایش یافته و با چرک پر می‌شود. آبسه پوستی معمولاً توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (عفونت استاف) ایجاد می‌شود.

این آبسه‌های پوستی دردناک ناشی از عفونت باکتریایی فولیکول مو هستند. آن‌ها معمولا در صورت، گردن، زیر بغل، باسن و ران‌ها ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند در هر جایی از بدن شما ظاهر شوند.

بسیاری از جوش‌ها با درمان‌های خانگی مانند کمپرس گرم بهتر می‌شوند. جوش‌های بزرگتر ممکن است نیاز به درمان توسط پزشک داشته باشد. در ادامه، قصد داریم به علل و درمان جوش بپردازیم.

 

جوش در کدام نوع پوست شایع‌تر است؟

جوش معمولاً در پوست‌های چرب بیشتر است اما پوست‌های خشک دچار جوش می‌شوند. افرادی که دارای پوست خشک هستند زودتر از سایر انواع پوست‌ها دچار افتادگی و چین و چروک می‌شوند که تاثیر ناخوشایندی در ظاهر افراد دارد. به همین، در صورت مراجعه به پزشک، لیفت صورت به آن‌ها پیشنهاد می‌شود که اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، می‌توانید به لیست برترین دکتر متخصص لیفت صورت در تهران مراجعه کنید.

چرا پوست خشک جوش می‌زند؟

پوست خشک باعث می‌شود منافذ شما باز شوند و به باکتری‌های آکنه‌ای عمیق‌تر وارد پوست شوند. همچنین، اگرچه پوست خشک می‌تواند دلیل مستقیم آکنه نباشد، اما می‌تواند باعث تولید سبوم یا چربی بیشتر در پوست شما شود. سپس این روغن ایجاد آکنه می‌کند.

علائم جوش چیست؟

جوش در طی چند ساعت یا چند روز ایجاد می‌شود. معمولاً به صورت یک برآمدگی قرمز حساس و متورم شروع می‌شود. ممکن است در لمس گرم احساس شود. همانطور که جوش ایجاد می‌شود، آن:

  • دردناک می‌شود: ناحیه حساس است و ممکن است قبل از ایجاد جوش خارش کند.
  • با چرک پر می‌شود: ممکن است احساس سفت شدن داشته باشد.
  • از اندازه کوچک رشد می‌کند: معمولاً کوچکتر از پاک کن مداد شروع می‌شود. می‌تواند به اندازه یک توپ گلف رشد کند.
  • دارای مرکز زرد یا سفید می‌شود: پوست اطراف مرکز («سر جوش») قرمز و براق است.
  • ممکن است پوسته پوسته شود: در حالی که بدن شما با عفونت مبارزه می‌کند، جوش ممکن است ترشح داشته باشد.
  • ممکن است به نواحی دیگر سرایت کند: باکتری‌هایی که باعث جوش می‌شوند می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن شما سرایت کنند. شما همچنین می‌توانید عفونت را از طریق تماس نزدیک یا با به اشتراک گذاشتن حوله یا سایر وسایل شخصی به افراد دیگر منتقل کنید.

چه چیزی باعث جوش و آبسه پوستی می‌شود؟

جوش معمولاً توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (عفونت استاف) ایجاد می‌شود، اما سایر باکتری‌ها و قارچ‌ها نیز می‌توانند باعث ایجاد آن شوند. باکتری‌ها از طریق یک برش یا فولیکول مو (منفذی در پوست شما که در آن مو رشد می‌کند) وارد پوست شما می‌شود. سیستم ایمنی بدن شما با ارسال گلبول‌های سفید خونی که با عفونت مبارزه می‌کنند به آن ناحیه پاسخ می‌دهد. گلبول‌های سفید همراه با پوست آسیب‌دیده جمع می‌شوند و چرک ایجاد می‌کنند. زمانی که بیش از یک فولیکول مو عفونی شود، کاربونکل‌ها ایجاد می‌شوند. عفونت عمیق‌تر و شدیدتر از یک جوش است.

هر کسی ممکن است دچار جوش شود، اما برخی عوامل می‌توانند خطر ابتلا به آن را افزایش دهند. این عوامل خطر عبارتند از:

  • تماس نزدیک با فردی که عفونت استافیلوکوکوک دارد.
  • اضافه وزن دارید
  • شما یک اختلال پوستی مانند اگزما دارید.
  • شما دارای سیستم ایمنی ضعیف، سرطان یا دیابت هستید. این شرایط مبارزه با عفونت را برای بدن شما دشوارتر می‌کند.

آیا می‌توانم جوش را در خانه درمان کنم؟

جوش یا کاربونکل را هرگز نباید با سوزن یا جسم نوک تیز فشار داد یا آن را سوراخ کرد تا چرک و مایع آزاد شود. این می‌تواند عفونت را به سایر قسمت‌های پوست شما منتقل کند.

اگر به حال خود رها شود، یک جوش به مرور زمان خود به خود می‌شکند و تخلیه می‌شود. در موارد خاص، پزشک ممکن است نیاز داشته باشد پوست شما را برای تخلیه چرک برش دهد. هنگامی که مایع و چرک از جوش خارج شد، بهبود می‌یابد. در صورت وجود عفونت جدی، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

اگر جوش دارید می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

چند بار در روز از کمپرس گرم و مرطوب (مانند یک حوله مرطوب) استفاده کنید. این می‌تواند بهبود را تسریع کند و مقداری از درد و فشاری که تجربه می‌کنید را کاهش دهد. هر بار باید از یک حوله تمیز استفاده کنید.

اگر جوش ادامه پیدا کرد یا عود کرد، یا اگر روی ستون فقرات یا روی صورت شما قرار داشت، به پزشک مراجعه کنید.

اگر تب یا سایر علائم جدی همراه با کورک دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. بیمارانی که دیابت دارند یا دارای شرایطی هستند که سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد باید برای درمان جوش به پزشک مراجعه کنند.

چگونه می‌توانم از جوش یا آکنه جلوگیری کنم؟

با وجود رعایت بهترین بهداشت ممکن است یک جوش یا آکنه اتفاق بیفتد. با این حال، اگر شما:

  • از تماس نزدیک با فردی که دارای عفونت استاف، کورک یا آکنه است خودداری کنید.
  • دست‌های خود را مرتباً با صابون‌ها و ژل‌های آنتی باکتریال بشویید که می‌تواند به جلوگیری از گسترش باکتری‌ها کمک کند.
  • به طور منظم با صابون حمام کنید.
  • دستمال، حوله و ملحفه را به اشتراک نگذارید یا دوباره استفاده نکنید.

بهبودی جوش‌ها

اکثر جوش‌ها در حدود دو تا سه هفته بهبود می‌یابند و از بین می‌روند. جوش معمولاً باعث مشکلات جدی یا طولانی مدت سلامتی نمی‌شود. اگر پزشک شما چرک را تخلیه کرده باشد، ممکن است یک اسکار کوچک داشته باشید. جوش‌های شدید می‌توانند پس از بهبودی جای زخم‌ها را بر جای بگذارند.

عوارض جوش چیست؟

برای برخی افراد (به ویژه افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند)، کورک و کربونکول در همان ناحیه بازمی‌گردند یا هرگز به طور کامل از بین نمی‌روند. جوش‌های مکرر می‌تواند نشانه‌ای از یک عفونت تهدید کننده زندگی به نام استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) باشد. به ندرت، باکتری‌های ناشی از جوش می‌توانند:

  • وارد جریان خون خود شده و بدن شما را دچار واکنش شدید (سپسیس) می‌کند.
  • وارد مغز شوند و باعث ایجاد مشکلات تهدید کننده زندگی مانند مننژیت شوند.
  • پوست و ناحیه درست زیر پوست (سلولیت) را آلوده کنند.
  • گسترش به نخاع، استخوان ها، قلب و سایر اندام ها، منجر به عفونت شدید و مرگ شوند.

جمع‌بندی

جوش‌ها دردناک و ناخوشایند هستند، اما به ندرت باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی می‌شوند. بسیاری از جوش‌ها با درمان‌های خانگی مانند کمپرس گرم و مسکن‌های بدون نسخه بهبود می‌یابند. اما اگر علائمی از جوش دارید، به خصوص اگر دردناک است، ایده خوبی است که به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک شما را تحت نظر می‌گیرد تا از گسترش یا بدتر نشدن عفونت اطمینان حاصل کند و در صورت لزوم درمان را ارائه خواهد کرد. اگر می‌خواهید به یک پزشک خوب مراجعه کنید، می‌توانید به سایت دکتر خوبه مراجعه کنید که بهترین‌های حوزه پزشکی را معرفی کرده است. برای کاهش خطر ابتلا به جوش، دستان خود را تمیز نگه دارید، به طور منظم حمام کنید و سلامت کلی خود را حفظ کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله