دندانپزشکی و سلامت دهان

5 تست جنین پسر

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

دوست داری بدونی بچه ت پسره یا نه؟

فهمیدن جنسیت جنین در لحظه زودتر از موعد کاری بسیار جذاب برای پدر و مادر است. هرچند روش‌های مطمئنی وجود دارد که با گذشت هفته‌های بیشتر از شروع ماه اول بارداری می‌توان به جنسیت جنین پی برد اما گاهی شوق و هیجان باعث می‌شود که فرد انگیزه بیشتری به دانستن جنسیت جنین داشته باشد. بعضی از افراد تمایل به داشتن پسر دارند بنابراین 5 تست جنین پسر در ادامه معرفی شده است.

 

 

تست سونوگرافی (اولتراسوند)

تست سونوگرافی رایج‌ترین و دقیق‌ترین روش برای تشخیص جنسیت جنین است. معمولا در هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری می‌توان جنسیت را با سونوگرافی تشخیص داد. در هفته‌های ۱۸ تا ۲۰ بارداری، دستگاه تناسلی جنین به اندازه‌ای تکامل یافته که می‌توان با دیدن شکلی واضح‌تر از اندام جنسی جنسیت را تعیین کرد. اگر پزشک تصویر آلت تناسلی را ببیند به معنای پسر بودن جنین است. هرچند دقت آن بستگی به مهارت سونوگرافیست و وضعیت قرارگیری جنین دارد.

سونوگرافی یک روش تصویربرداری با استفاده از امواج صوتی بوده که بدون درد و کاملا ایمن است. در طول بارداری، پزشک با کمک سونوگرافی می‌تواند تصویر جنین را مشاهده کند و جزئیات مربوط به آن، از جمله جنسیت را تشخیص دهد. بنابراین سونوگرافی یکی از 5 راه تست جنین پسر محسوب می‌شود.

 

 

2. تست DNA آزاد (NIPT)

تست دی ان ای نوعی آزمایش خون است که از هفته ۱۰ بارداری قابل انجام است. این تست برای تشخیص مشکلات کروموزومی استفاده می‌شود اما می‌تواند جنسیت جنین را نیز مشخص کند. آزمایش DNA یکی از جدیدترین و دقیق‌ترین روش‌ها برای تشخیص جنسیت جنین بوده که با آنالیز DNA جنین که در خون مادر گردش دارد، می‌تواند جنسیت را با دقت بسیار بالا و حتی در هفته ۱۰ بارداری مشخص کند.

جذابیت تست DNA در آن است که فقط نیاز به یک آزمایش خون ساده از مادر دارد و نیازی به مراحل پیچیده و تهاجمی نیست. علاوه بر تشخیص جنسیت، NIPT (سل فری) می‌تواند خطر بروز ناهنجاری‌های ژنتیکی مانند سندرم داون را هم بررسی کند. بسیاری از افراد این تست را دوست دارند چون زودتر از سونوگرافی سنتی جنسیت را مشخص می‌کند. این روش را می‌توان یکی از راه‌های تست جنین پسر دانست.

 

 

3. تست آمنیوسنتز

تست آمنیوسنتز معمولا برای تشخیص ناهنجاری‌های کروموزومی استفاده می‌شود اما جنسیت جنین نیز از طریق نمونه‌برداری از مایع آمنیوتیک مشخص می‌شود. تست آمنیوسنتز به دلیل ریسک‌هایی که دارد فقط در شرایط خاص توصیه می‌شود. در آمنیوسنتز مقداری از مایع آمنیوتیک اطراف جنین با یک سوزن ظریف استخراج می‌شود. این مایع حاوی سلول‌های جنین است که دارای DNA هستند. آزمایشگاه DNA را تجزیه و تحلیل خواهد کرد تا اطلاعات زیادی از جمله جنسیت جنین به دست آورد.

این روش معمولا در هفته‌های ۱۵ تا ۲۰ بارداری انجام می‌شود که بسیار بسیار دقیق است اما به دلیل خطرات احتمالی مانند سقط جنین فقط در موارد خاص و برای بررسی مشکلات جدی ژنتیکی توصیه می‌شود؛ با این حال تخشخیص جنسیت جنین در آن دقیق بوده که می‌توان آن را به عنوان یکی از انواع تست جنین پسر در نظر گرفت.

 

 

4. تست نمونه ‌برداری از پرزهای کوریونی (CVS)

یک روش دیگر برای تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی و جنسیت جنین، نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی است که در هفته‌های ۱۰ تا ۱۲ بارداری انجام می‌شود. این تست نیز به دلیل ریسک‌های آن فقط در موارد خاص توصیه می‌شود. در اغل موارد  CVSبرای بررسی مشکلات ژنتیکی شدید مانند تالاسمی یا فیبروز کیستیک انجام می‌شود.

نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی یا CVS، مشابه آمنیوسنتز بوده اما در هفته‌های ۱۰ تا ۱۲ بارداری انجام می‌شود. روش CVS از طریق نمونه‌برداری از بخش‌های پرزی‌شکل جفت که حاوی DNA جنین است جنسیت را تشخیص می‌دهد به همین دلیل در دسته یکی از 5 تست جنین پسر قرار گرفته است.

 

 

5. تجربیات سنتی

برخی علائم مانند شکل شکم مادر، تمایلات غذایی، یا سرعت رشد موها از نظر فرهنگی به عنوان نشانه‌هایی برای پیش‌بینی جنسیت جنین مورد استفاده قرار می‌گیرند اما از نظر علمی قابل اعتماد نیستند. پیش‌بینی جنسیت جنین از طریق علائم سنتی و تجربیات رایج بیشتر به باورهای قدیمی و فرهنگ‌ها برمی‌گردد و جنبه علمی ندارد.

این روش‌ها گرچه جذاب و سرگرم‌کننده هستند و هنوز هم بسیاری از مادران دوست دارند با امتحان این روش‌های قدیمی، جنسیت فرزند را حدس بزنند و آن را با روش‌های علمی مقایسه کنند. برخی از روش‌های سنتی عبارتند از:

 

 

شکل و اندازه شکم

یکی از معروف‌ترین افسانه‌ها می‌گوید اگر شکم مادر به شکل باریک و پایین بیفتد نشانه پسر بودن جنین است. برخی اعتقاد دارند اگر وزن مادر بیشتر در ناحیه شکم متمرکز باشد، جنین پسر است.

 

تمایلات غذایی

یکی دیگر از باورهای قدیمی این است که تمایل شدید به غذاهای شور و ترش نشان‌دهنده پسر بودن جنین است. گرچه تغییرات هورمونی می‌تواند بر تمایلات غذایی تاثیر بگذارد اما هیچ مدرک علمی نشان نمی‌دهد که نوع غذایی که مادر هوس می‌کند به جنسیت کودک مرتبط باشد.

 

 

تغییرات پوستی و موی مادر

در تست جنین پسر بعضی از افراد اعتقاد دارند که اگر موهای مادر در دوران بارداری ضخیم‌تر و براق‌تر شود به این معنی است که جنین پسر است. اگر پوست مادر صاف و بدون جوش باشد ممکن است نشانه‌ای از پسر بودن جنین تلقی شود.

 

ضربان قلب جنین

ضربان قلب جنین یکی از جذاب‌ترین پیش‌بینی‌های سنتی است. گفته می‌شود که اگر ضربان قلب جنین کمتر از ۱۴۰ ضربه در دقیقه باشد احتمال پسر بودن بیشتر است. در مقابل اگر بالاتر از ۱۴۰ ضربه در دقیقه باشد نشانه دختر بودن است.

 

 

تست حلقه و نخ

تست حلقه و نخ یکی از روش‌های سنتی و سرگرم‌کننده‌ای است که به ویژه در مهمانی‌های بارداری بسیار محبوب است. در این روش یک حلقه که در بیشتر اوقات حلقه ازدواج است را به یک نخ بلند می‌بندند و آن را بالای شکم مادر نگه می‌دارند. اگر حلقه به صورت دایره‌ای حرکت کند می‌گویند جنین دختر است اما اگر حرکت حلقه به صورت رفت و برگشتی و خطی باشد به معنای پسر بودن جنین است.

 

حالت صبحگاهی مادر

در بسیاری از فرهنگ‌ها، باور بر این است که اگر مادر در ماه‌های اول بارداری حالت تهوع و استفراغ شدیدی نداشته باشد جنین پسر خواهد بود اما اگر تهوع صبحگاهی بسیار شدید باشد احتمال دختر بودن جنین مطرح می‌شود.

 

نحوه خوابیدن مادر

گفته می‌شود اگر مادری بیشتر به سمت چپ بخوابد جنین پسر است. در تست جنین پسر به نحوه خوابیدن مادر هنگامیکه متوجه نیست یا در خواب عمیقی به سر می‌برد بسیار دقت می‌شود.

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله