دندانپزشکی و سلامت دهان

کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد می‌شود؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

یکی از عارضه‌های شایع که متأسفانه برای افراد زیادی رخ می‌دهد، زانو درد است. زانو درد به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلیل زانو درد، رژیم غذایی نامناسب است. در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

یکی از عارضه‌های شایع که متأسفانه برای افراد زیادی رخ می‌دهد، زانو درد است. زانو درد به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلیل زانو درد، رژیم غذایی نامناسب است. بهتر است بدانید که کمبود ویتامین سبب زانو درد می‌شود. حتی شدت زانو درد نیز با عدم مصرف برخی از ویتامین‌ها افزایش پیدا می‌کند. حال این‌که کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد می‌شود، می‌تواند سؤال و دغدغه شما نیز باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

دلایل شایع زانو درد

همان‌طور که گفتیم، زانو درد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و برای درمان آن، باید ابتدا بتوانیم علت اصلی زانو درد را تشخیص دهیم. برخی از دلایل شایع زانو درد به شرح زیر هستند؛

  • استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید از جمله دلایلی هستند که سبب ایجاد درد مزمن در زانو می‌شوند.
  • صدمات وارده به رباط، شکستگی و یا پارگی رباط
  • وجود فشار بالا روی مفصل زانو که معمولاً بر اثر استفاده زیاد ایجاد می‌شود. این اختلال بیشتر در ورزشکارانی و یا کسانی که کار زیادی با زانوهای خود می‌کنند، رخ می‌دهد.

دلایل شایع زانو درد

بیشتر بخوانید بهترین دکتر سرطان استخوان در ایران

 

ارتباط بین زانو درد و کمبود ویتامین

از جمله ویتامین‌هایی که کمبود آن‌ها سبب زانو درد می‌شوند، می‌توان به ویتامین D و C اشاره کرد. ویتامین  C جزو مواد مغذی ضروری در سنتر کلاژن غضروف‌ها است. اگر این ویتامین در بدن کم باشد، عملکرد صحیح غضروف‌ها دچار اختلال می‌شود و نتیجه آن ایجاد زانو درد است. ویتامین D نیز نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها و غضروف‌ها دارند. کمبود آن سبب ضعیف شدن استخوان و ایجاد بیماری‌های مختلف در رابطه با استخوان می‌شود که از جمله می‌توان به پوکی استخوان اشاره کرد.

 

از دیگر ویتامین‌های مؤثر در افزایش زانو درد می‌توان به ویتامین E اشاره کرد. ویتامین‌ E عملکرد محافظتی دارد و همانند یک آنتی اکسیدان، سلول‌ها را در برابر آسیب محافظت می‌کند. کمبود این ویتامین در بدن سبب افزایش التهابات مفاصل و ایجاد زانو درد می‌شود. ویتامین B12 در تولید گلبول‌های قرمز و سلامت اعصاب نقش دارد. کمبود آن سبب کم خونی و در نتیجه ایجاد عوارضی همچون زانو درد می‌شود.

علائم زانو درد ناشی از کمبود ویتامین

از جمله علائم زانو درد ناشی از کمبود انواع ویتامین‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • علائم زانو درد ناشی از کمبود ویتامین C شامل تورم زانو، مشکل در حرکت زانوی آسیب دیده و درد مفاصل است.
  • علائم زانو درد ناشی از کمبود ویتامین D شامل ضعف عضلانی، خستگی عمومی و درد استخوان است.
  • علائم زانو درد ناشی از کمبود ویتامین E شامل سفتی مفاصل، افزایش حساسیت به آسیب‌های زانو و افزایش التهاب است.
  • علائم زانو درد ناشی از کمبود ویتامین  B12 شامل احساس سوزش در زانو و بی حسی است.

تشخیص زانو درد ناشی از کمبود ویتامین

متخصص پس از تشخیص زانو درد شما، به دنبال علت آن می‌گردد. ابتدا یک بررسی کلی انجام می‌دهد و به صورت فیزیکی زانوی شما را بررسی می‌کند. با تشخیص این‌که علت زانو درد شما، احتمالاً به خاطر کمبود ویتامین باشد، برای شما آزمایش خون می‌نویسد. در آزمایش خون به درستی مشخص می‌شود که کدام ویتامین و تا چه اندازه در بدن شما کم است.

درمان برای زانو درد ناشی از کمبود ویتامین

پس از این‌که به کمک آزمایش خون، نوع و مقدار کمبود ویتامین مشخص شد، پزشک در ابتدا مکمل‌های غذایی و قرص‌های مربوط به افزایش میزان این ویتامین‌ها در بدن را برای شما تجویز می‌کند. سپس به توصیه مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های C، D،  E، B،  A، K، کلسیم و امگا 3 می‌پردازد. به عنوان مثال برای تقویت ویتامین  C در بدن می‌توان به مصرف مواد غذایی از جمله سبزیجات برگ‌دار، توت‌ها و مرکبات پرداخت و یا برای افزایش مقدار ویتامین  D در بدن می‌توان از مواد مغذی از جمله محصولات لبنی و ماهی‌های چرب مصرف کرد. برای افزایش مقدار امگا3 در بدن نیز می‌توان موادی همچون انواع ماهی و سبزیجات را در رژیم غذایی قرار داد. کمبود ویتماین  B12 در بدن را نیز می‌توان به کمک مصرف تخم مرغ، گوشت و لبنیات تامین کرد.

درمان برای زانو درد ناشی از کمبود ویتامین

بیشتر بخوانید آیا سرطان ستون فقرات کشنده است

چه زمانی برای زانو درد به پزشک مراجعه کنیم؟

بهتر است هنگام احساس موارد زیر و داشتن علائم زیر خیلی فوری به پزشک متخصص مراجعه کنید؛

  • داشتن زانو درد شدید
  • تغییر شکل در ناحیه زانو
  • ناتوانی در جمع کردن زانو یا بلند شدن
  • عدم تعادل
  • صدای مفصل
  • داشتن درد شدید هنگام حرکت زانو
  • تورم زانو

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله