دندانپزشکی و سلامت دهان

درد ناف در بارداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

آیا درد ناف در بارداری خطرناک است؟ چه نشانه ها و علائمی دارد؟

بدن یک زن در طول دوران بارداری‌، سختی‌ های زیادی را پشت سر می‌ گذارد و دلایل مختلفی می‌ تواند وجود داشته باشد که باعث درد ناف در بارداری شود به طور کلی، درد ناف در دوران بارداری با گذشت زمان و معمولا در سه ماهه آخر بارداری رخ می دهد. این به این دلیل است که شکم سعی می کند جنین در حال رشد را در خود جای دهد. 

در دوران بارداری، بدن از یک ماه به ماه دیگر دچار تغییرات فوق العاده ای می شود. برخی از زنان هیچ گونه درد در ناحیه شکم و ناف خود را تجربه نمی کنند، اما برخی دیگر ممکن است در یک بارداری درد ناف داشته باشند، اما در بارداری بعدی نه.

برای اینکه بدانید علت درد ناف در بارداری چیست و با نشانه ها و درمان ان آشنا شوید، حتما در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: قند بارداری چند باشه خطرناکه

 

علت درد ناف در بارداری چیست؟

دلیل اینکه برخی از زنان باردار، درد ناف را تجربه می کنند می تواند به شکل بدن، نحوه راه رفتن و خاصیت ارتجاعی پوست بستگی داشته باشد و یا، مجموعه ای از عوامل دیگر و یا شرایط پزشکی احتمالی ممکن است مقصر باشند. در بیشتر اوقات، درد ناف در بارداری، خطرناک نیست و معمولا با گذشت زمان یا پس از زایمان از بین می رود.

در ادامه به برخی از دلایل درد ناف در بارداری اشاره کردیم:

 

تغییرات بدنی

همانطور که کودک رشد می کند، به فضای بیشتری در رحم نیاز دارد که منجر به رشد شکم می شود. برای ایجاد فضای بیشتر برای کودک در حال رشد، عضلات و پوست شکم کشیده می شوند که می تواند دلیلی برای درد ناف چه در داخل و چه در خارج شکم باشد. این درد می تواند از مراحل اولیه بارداری رخ دهد. برخی از زنان تا پایان دوران بارداری خود درد نزدیک ناف را تجربه می کنند اما برخی ممکن است چنین دردی را اصلا متوجه نشوند. با پیشرفت بارداری، فشاری که کودک به رحم وارد می کند به شکم می رسد و باعث درد می شود.

 

بیرون زدگی ناف

بیرون زدگی ناف در دوران بارداری می تواند برای بسیاری از خانم ها دردسر بزرگی باشد. شکم باردار در تماس دائمی با لباس هایی است که زن می پوشد که می تواند پوست را تحریک کند و منجر به درد در اطراف شکم شود. این یکی از دلایلی است که به خانم باردار توصیه می شود لباس سبک و راحت بپوشد که پوست خود را تحریک نکند و شکم را مانند بانداژ نپوشاند.

درد ناف در بارداری

عفونت روده ای

عفونت روده می تواند دلیل دیگری برای احساس درد در نزدیکی ناف زن باردار باشد. یک زن باردار ممکن است عفونت روده ای داشته باشد که می تواند باعث درد شدید شکم در نزدیکی ناف شود. اما در کنار درد، عفونت روده می تواند علائم دیگری مانند حالت تهوع، اسهال و تب نیز داشته باشد که نشان دهنده آن است. عفونت روده می تواند یک عارضه جدی در دوران بارداری باشد که لازم است با پزشک مشورت شود تا بعداً دچار عارضه نشود.

 

فشار از رحم

در سه ماهه اول، رحم نسبتا کوچک است اما اندازه آن با رشد کودک افزایش می یابد. هکزمان با رشد جنسن، فشار از داخل بدن به شکم و ناحیه ناف وارد می شود. داشتن درد در اطراف شکم در این مدت کاملا طبیعی است. ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که احساس کنید درد فقط باعث می شود که شما از پا در بیایید! اما نگران نباشید! کودک در حال رشد برای شما سختی خواهد داشت، اما این بخشی از سفر بارداری است. اگر درد بدتر یا شدیدتر شد یا علائم غیرطبیعی دیگری را همراه با آن تجربه کردید، با پزشک مشورت کنید.

 

فتق ناف

فتق ناف در دوران بارداری بسیار شایع است و زمانی اتفاق می افتد که فشار زیادی به شکم وارد شود. فتق ناف ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما یک زن باردار در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن است. در این حالت، همراه با درد ناف، ممکن است متوجه یک برآمدگی جزئی در نزدیکی ناف، تورم، حالت تهوع یا استفراغ شود. در صورت داشتن چنین علائمی فوراً با متخصص زنان تماس بگیرید. چراکه تاخیر در درمان این مشکل می تواند منجر به عوارض جدی شود.

 

پیرسینگ ناف

زنانی که پیرسینگ ناف دارند، معمولا بیشتر در معرض درد ناف در بارداری هستند. به این دلیل که پوستی که پیرسینگ دارد در دوران بارداری حساس تر می شود. این عامل همچنین می تواند خطر ابتلا به عفونت ناف را افزایش دهد زیرا تمیز کردن آن ناحیه دشوارتر است. بنابراین، اگر خانمی در ناحیه شکم یا ناف خود سوراخ یا پیرسینگ دارد، باید از مواد مناسب برای بارداری استفاده کند تا از بروز چنین عوارضی جلوگیری کند.

 

پیشنهاد مطالعه: هر آنچه که درباره تست NST در بارداری باید بدانیم؟

 

چگونه می توان درد ناف در بارداری را تسکین داد؟

برای تسکین درد ناف در بارداری، باید ابتدا علت درد را شناسایی کرده و سپس برای درمان علت اصلی آن تصمیم گیری شود. مهمتر از همه این است که برای جلوگیری از ناراحتی بیشتر به منطقه فشار وارد نکنید.به طور کلی، برای کاهش درد ناف در بارداری توصیه می شود که:

تسکین درد ناف در بارداری

  • به پهلو بخوابید
  • کمربند بارداری استفاده کنید
  • برای کاهش وزن در ناحیه شکم و کمر به فعالیت های درون آب بپردازید
  • پارچه های نخی راحت و سبک و لباس هایی بپوشید که پوست یا بدن را تحریک نکنند
  • برای تسکین پوست و همچنین جلوگیری از خشکی پوست، یک کرم یا کره کاکائو را روی پوست ناف بمالید.

اگر درد ناف شما حتی پس از انجام اقدامات فوق بهبود نیافت، برای ارزیابی و نظارت بر وضعیت با متخصص زنان تماس بگیرید. اگر درد شدید شد یا یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب
  • استفراغ
  • گرفتگی
  • تورم
  • خون ریزی

در این شرایط، متخصص زنان با تجربه خطر عفونت، فتق یا هر وضعیت پزشکی دیگری را که ممکن است در طول بارداری نیاز به درمان داشته باشد را مورد بررسی قرار می دهد تا بهترین درمان را برای ماهش درد ناف در بارداری به شما توصیه کند.

 

پیشنهاد مطالعه: علت و درمان درد واژن در بارداری

 

اگر شما نیز تجربه ای از درد ناف در بارداری دارید و می دانید که چگونه این درد تسکین پیدا می کند، حتما در قسمت کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله