دندانپزشکی و سلامت دهان

علت تغییرات نوک سینه در بارداری | علت و درمان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۵

باردار هستید و تغییرات نوک سینه شما را نگران کرده است؟ علت و راهکارهای درمان را در اینجا بخوانید.

تغییرات نوک سینه در بارداری

باردار شدن فقط تشکیل قلب در وجود یک زن و برآمدگی شکم نیست. تغییرات نوک سینه در بارداری اتفاقی است که هر زن در هفته‌های مختلف بارداری با آن رو به رو می‌‌شود و شاید سر از نا آگاهی استرس داشته باشد. سایت خوب میشی با هدف آگاه سازی شما را با تغییراتی که ممکن است در سینه و پستان‌ها در دوران بارداری اتفاق بیفتد آشنا می‌کند و به علت و درمان آن می‌پردازد.

 

علت سیاه شدن نوك سینه در بارداری | تیره شدن نوک پستان‌ها در بارداری

هورمون‌ها اصلی‌ترین دلیل تغییرات نوک سینه در بارداری هستند. هومونی به نام ملانین مسئول تغیر رنگ پوست بدن است که هاله پستان در دوران بارداری به علت زیاد شدن هورمون ملانین تیره می‌شود. هاله‌ای که دور نیپل (پستان) را فرا گرفته است، آرئولا نامیده می‌شود. در برخی از بانوان پس از زایمان نوک سینه مجدد به رنگ سابق خود برمی‌گردد اما در گروهی دیگر تیره شدن به صورت دائمی باقی می‌ماند. تیره شدن نوک سینه در بارداری بخش طبیعی از بارداری است بنابراین راهکاری جهت روشن کردن رنگ آن وجود ندارد.

 

 

علت پوسته شدن نوك سینه در بارداری

پوسته پوسته شدن سینه‌ها در دوران بارداری کاملا طبیعی است که علت آن خشک شدن نوک سینه و بزرگ شدن پستان‌ها است. عموما توصیه می‌شود از لیف زدن سینه‌ها با صابون‌های آرایشی و معطر جلوگیری شود و به جای آن از صابون یا شامپوی بچه استفاده شود یا اینکه به طور کل قید لیف زدن سینه‌ها را بزنید. چرب کردن نوک پستان‌ها با روغن زیتون و جلوگیری از تماس سینه‌ها با لباس زیر‌ تنگ و توری می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای برطرف کردن پوسته‌ها بکند. بهتر است در صورتی که علاوه بر پوسته پوسته شدن نوک سینه‌ها، درد دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید.

 

بهترین ورزش های دوران بارداری | ورزش بارداری برای زایمان طبیعی

 

خارش نوک سینه در بارداری

با پشت سر گذاشتن هفته‌های بارداری به تدریج تغییرات نوک سینه در بارداری گسترده‌تر می‌شود. یکی از تغییرات نوک سینه در بارداری، خارش پستان‌ها است که عموما به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • تغییرات هورمونی
  • ترک برداشتن نوک سینه
  • پوسته پوسته شدن نوک سینه‌ها
  • پاپول‌ها و پلاک‌های کهیر خارش دار در دوران بارداری (PUPPP)
  • اگزمای سینه

بهترین و اصلی‌ترین راه برای درمان خشکی و خارش نوک سینه هیدراته شدن بدن است که از طریق زیاد نوشیدن مایعات امکان پذیر است. همچنین می‌توان روغن نارگیل را گرم کرده و سینه‌های خود را با آن ماساژ دهید و یا می‌توان از روغن زیتون استفاده کرد. ژل آلوئه ورا گزینه دیگری است که به آرام شدن و کمتر شدن خارش سینه‌ها کمک می‌کند. هنگامی که خارش شما را کلافه کرده است از یک تکه یخ استفاده کنید و با ماساژ آن روی سینه برای دقایقی آرامش را احساس کنید. عدم استفاده از لباس زیر نایلونی یا توری و پرهیز از دوش آب داغ گزینه‌های دیگری هستند که برای کم شدن خارش نوک سینه‌ها پیشنهاد می‌شوند.

 

 

سوزش نوک سینه در بارداری

تغییرات نوک سینه در اوایل بارداری تا اتمام آن طبیعی است. سوزش نوک سینه یکی از شکایت‌های مادران باردار است. در برخی از افراد که نمی‌دانند باردار هستند، سوزش نوک سینه‌ها از علائم اولیه بارداری به شمار می‌رود اما در برخی از زنان باردار سوزش نوک سینه‌ها تا زمان اتمام بارداری همچنان ادامه دارد. توصیه می‌شود علاوه بر استفاده از لباس زیر بارداری مناسب، از پد سینه نیز به طور همزمان استفاده شود تا تماس نوک سینه‌ها با لباس زیر به حداقل برسد. اگر با همسر خود در دوران بارداری رابطه جنسی دارید از او بخواهید تا از تحریک کردن سینه‌های شما اجتناب کند. هنگامی که برهنه هستید از شانه کردن موها خودداری کنید چرا که ممکن است سر شانه یا برس به سینه‌ها برخورد کند و سوزش بیشتر شود. در دوران بارداری احساس سوزش در نوک سینه‌ها طبیعی و رایج است اما اگر احساس نگرانی می‌کنید مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

داروهای مضر در بارداری کدامند؟

 

ظاهر شدن غده‌های چربی روی نوک سینه در بارداری

ظاهر شدن غده‌های چربی کوچک روی سینه‌ها که به صورت برآمدگی است، مونتگمری / مونتگومری نامیده می‌شود که تعداد این غده‌ها در نوک سینه‌های بانوان متفاوت است. ظاهر شدن غده‌های کوچک مونتگمری جای نگرانی ندارد، در اصل این برآمدگی‌ها، چربی‌هایی برای حفاظت پوست نوک سینه در برابر خشک شدن و سایش ناشی از شیردهی می‌باشند. از فشار دادن یا جدا کردن غده‌های چربی ظاهر شده روی نوک سینه‌ها خودداری کنید.

 

 

رگ‌های بزرگ و برجسته روی نوک سینه در بارداری

از تغییرات نوک سینه در بارداری می‌توان به بزرگ و برجسته شدن رگ‌های خونی روی نوک سینه و اطراف آن اشاره کرد که به دلیل افزایش حجم خون است که مسئله‌ای نگران کننده نخواهد بود. ممکن است رگ‌های بزرگ و برجسته روی نوک سینه نه تنها در دوران بارداری بلکه در دوران شیردهی نیز باقی بماند. رنگ این رگ‌های برجسته و برآمده تقریبا سبز – آبی و یا بنفش است.

 

دختره یا پسر؟ | سریع ترین راه تعیین جنسیت جنین

 

سفت شدن نوک سینه در بارداری

گاه نوک سینه‌ها در بارداری به قدری سفت می‌شود که دائم برجسته است و هر گونه تماس فیزیکی با آن ایجاد درد می‌کند. بهترین راه استفاده از لباس زیر راحت و البته بدون فنر است. دلیل سفت شدن پستان‌ها، رشد یک و نیم برابری آن نسبت به قبل از بارداری است که آماده شدن بدن را برای ورود عضو جدید خانواده را اعلام می‌کند. سفت شدن نوک سینه‌ها در دوران بارداری طبیعی است و راهکاری خاص برای نرم کردن آن وجود ندارد. ممکن است مالش روغن زیتون، روغن نارگیل و یا لوسیون‌های مخصوص بدن اندکی از شدت حساسیت بکاهد.

 

 

ترشحات نوک سینه در بارداری

برخی از زنان با مشاهده ترشحات سینه متوجه بارداری خود می‌شوند اما در برخی دیگر از مادران باردار از سه ماهه دوم یا سوم ترشحات سینه آغاز می‌شود. ترشح سینه‌ها می‌تواند در هر زمانی اتفاق بیفتد اما بیشتر هنگامی که سینه‌ها تحریک می‌شوند ترشح اتفاق می‌افتد. ترشح نوک سینه رنگ سفید _ شیری دارد که آغوز نامیده می‌شود و در افزایش عملکرد ایمنی نوزاد در مراحل اولیه شیردهی نقش اساسی دارد. بهترین راه استفاده از پد سینه است که به دو صورت در دسترس هستند:

  • یک بار مصرف
  • قابل شستشو

 

تریکومونیازیس چیست؟ | همه چیز درباره تریکومونیازیس

 

تغییرات نوک سینه در بارداری اتفاق طبیعی است که در هر زنی متفاوت با زنی دیگر است. لزوما تغییرات نوک سینه نشان از پر شیر بودن یا نبودن سینه مادر، تعیین کننده جنسیت جنین و غیره نیست. جسم و روح مادر به قدری در دوران بارداری دستخوش تغییر و تحول می‌شود که نیاز به همدلی و همراهی دارد. با بالا بردن آگاهی درمورد تغییرات دوران حاملگی، روزهای شیرین و پر خاطره‌ای از دوران بارداری برای مادران این سرزمین بسازیم.

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید