دندانپزشکی و سلامت دهان

پرتودرمانی، یکی از روش‌های درمان سرطان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

"پرتودرمان (رادیوتراپی)" یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین روش‌های موجود در جهان برای درمان سرطان است که به تشخیص پزشک معالج می‌شود به تنهایی یا در کنار دیگر روش‌های درمانی از آن استفاده کرد

سرطان، یکی از سخت‌ترین و دردناک‌ترین اتفاق‌هایی است که هر کس می‌تواند در زندگیِ تجربه کند و این تجربه در کودکی بسیار سخت‌تر است. امروزه با تکیه بر تکنولوژی‌های پیشرفته، درمانِ کودکانِ مبتلا به سرطان نسبت به گذشته، سریع‌تر و با ضریبِ اطمینان بیشتری انجام می‌شود.

"پرتودرمان (رادیوتراپی)" یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین روش‌های موجود در جهان برای درمان سرطان است که به تشخیص پزشک معالج می‌شود به تنهایی یا در کنار دیگر روش‌های درمانی از آن استفاده کرد. در این روش، ضمنِ حفظِ بافت‌های سالم و آسیب نرساندن به آن‌ها، تنها بافت‌های سرطانی موردِ معالجه قرار می‌گیرند. رادیوتراپی همچنین می‌تواند مانع از گسترش سلول‌های سرطانی به دیگر اندام‌های بدن شود. این شیوه‌ی درمانی، در صورتی که بلافاصله پس از تشخیص سرطان و بدونِ وقفه انجام شود، می‌تواند شانسِ بهبودِ بیماران را به طور چشم‌گیری افزایش داده و سلامتی را به آن‌ها بازگرداند. به همین دلیل از این روش برای درمان سرطان در کودکان بسیار استفاده می‌شود.

درمان سرطان

تداوم جلسات رادیوتراپی برای درمان سرطان، چه در بزرگسالان و چه در کودکان، بسیار مهم است؛ چرا که حتی یک روز وقفه در انجام این دوره‌ی درمانی، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای کودک به همراه داشته باشد. این مسأله، اهمیتِ توجه مستمر به رادیوتراپی و البته امکاناتِ کلینیکی برای این روشِ درمانی را نشان می‌دهد. مهم‌ترین ابزارِ این شیوه‌ی درمانی، دستگاهِ رادیوتراپی است.

بختِ درمان سرطان در کودکان حدود 20 درصد بیشتر از بزرگسالان است و دستگاه‌های جدید می‌توانند ضریب بهبودی کودکان مبتلا به سرطان را افزایش دهند. همچنین درمان با استفاده از این دستگاه‌های نوین، مؤثرتر و سریع‌تر است و عوارض جانبی کمتری برای کودکان به همراه دارد، چرا که از تکنولوژی جدیدتر و دقیق‌تری بهره می‌برد.

هر مرکز پرتودرمانی دست‌کم به دو دستگاه رادیوتراپیِ یکسان نیاز دارد تا بتواند هم در یک زمان، تعداد بیشتری از بیماران را تحت درمان قرار دهد و هم خرابیِ احتمالیِ یک دستگاه منجر به توقف درمان و از دست رفتن جان گران‌بهای بیماران نشود. بنابراین مجهز بودن مراکز درمانی به دو دستگاه رادیوتراپی به‌روز که به صورت همزمان فعالیت داشته باشند، برای درمانِ بیماران ضروری است.

مرکز پرتودرمانی بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک، تنها مرکز فوق‌تخصصی پرتودرمانی برای کودکان مبتلا به سرطان در سراسر کشور است که سالانه بیش از 250 کودک را در بیش از 7500 جلسه‌ی پرتودرمانی، تحت درمان قرار می‌دهد. این آمار، اهمیت فراوان و موثرِ این روش درمانی را در بهبودِ کودکان مبتلا به سرطان نشان می‌دهد. اما در حال حاضر دو دستگاهِ رادیوتراپی فعلی در مرکز فوق تخصصی پرتودرمانی بیمارستان محک، قدمتی 17 و11 ساله دارند که یکی از آن‌ها امروز به طور کامل از رده خارج شده است و دستگاه دیگر، هنگام استفاده مشکلات زیادی پیش رویِ درمانگر می‌گذارد.

پرتو درمانی

مهم‌ترینِ این مشکلات عبارتند از:

  • قدیمی‌ شدنِ دستگاه‌های موجود و پایان دوره‌‌ی خدمات پس از فروش‌شان
  • عدم وجود قطعات مصرفی با توقف خط تولید آن‌ها
  • اختلال در روند درمانیِ کودکانِ مبتلا به سرطان به واسطه‌ی مشکلات روزافزون دستگاه‌های قدیمی
  • عقب ماندن از روش‌های به‌روز درمان سرطان در جهان

تهیه‌ی این دو دستگاه رادیوتراپی جدید برای بیمارستان محک، حدود 150 میلیارد تومان هزینه دارد. این هزینه، همانند تمام ِ فعالیت‌های موسسه‌ی خیریه‌ی محک در بیش از 30 سال فعالیت خود، تنها از طریق کمک‌های مردمی تأمین خواهد شد. جدیدترین پویشِ خیریه‌ی محک می‌کوشد تابستری باشد برای فراهم شدنِ هزینه‌ی خرید این دو دستگاه از طریق کمک‌های شما و دیگر نیکوکاران این سرزمین. بدون شک مشارکتِ شما و دیگر نیکوکاران محک، به بهبودِ هر چه موثرتر و سریع‌تر کودکانِ مبتلا به سرطان سراسر ایران، کمکِ بزرگی می‌رساند.

https://mahak-charity.org/radiotherapy/?id=5

برچسب ها:
درمان سرطان
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید