دندانپزشکی و سلامت دهان

چه زنانی دخترزا هستند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

برای اینکه بدانید چه زنانی دخترزا یا پسرزا هستند و با واقعیت هایی در رابطه با تعیین جنسیت جنین آشنا شوید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

احتمالا شما نیز این موضوع را شنیده اید که میگویند زنی دخترزا و یا پسرزا است! اگرچه این موضوع در زمان های قدیم و بدون گاهی از نحوه تعیین جنسیت جنین بیان می شده و ریشه علمی نداشته است اما همچنان نیز برخی از افراد از این موضوع استفاده می کنند.

برای اینکه بدانید چه زنانی دخترزا یا پسرزا هستند و با واقعیت هایی در رابطه با تعیین جنسیت جنین آشنا شوید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: جنسیت جنین و علائم بارداری از روی ناف

 

چه زنانی دخترزا هستند؟

اگرچه حاملگی و بارداری در بدن زنان اتفاق می افتد و این وظیفه به دوش زنان است، اما دخترزا یا پسرزا بودن، ربطی به خانمها نداشته و جنسیت جنین فقط به اسپرم آقایان وابسته است. از آنجایی که اسپرم حامل کروموزوم برای هر دو جنس است، برخی از اسپرم ها حامل کروموزوم X برای دختران هستند، در حالی که برخی دیگر حامل کروموزوم Y برای پسران هستند. اما یک زن حامل 2 کروموزوم X است، جنسیت نوزاد بستگی به این دارد که کدام اسپرم (X یا Y) وارد تخمک زن می شود.

در واقع، چیزی که می‌ توانیم بگوییم این است که اسپرم پدر تعیین می‌ کند که نوزاد پسر به دنیا بیاید یا دختر. حدود نیمی از اسپرم آقایان پسر و نیمی دختر است و جنسیت نوزاد بستگی به این دارد که کدام اسپرم ابتدا به تخمک می رسد. 

در یک دنیای عالی، همه چیز به شانس بستگی دارد و هر دو نوع اسپرم شانس یکسانی برای رسیدن به تخمک دارند و پس از بارور شدن، هر تخمک شانس یکسانی برای رشد کامل برای نوزاد خواهد داشت.

با این حال، دانشمندان عواملی را یافته اند که ممکن است بر جنسیت تأثیر بگذارد. ثابت شده است که بعد از زمان های پر استرس، مانند بلایای طبیعی، نسبت جنسیت تغییر می کند و تعداد دختران تازه متولد شده بیشتر می شود. این موضوع ممکن است به دلیل استرسی باشد که مادران آینده در معرض آن قرار گرفته اند.

علاوه براین، ثابت شده است که خوردن برخی غذاها نیز شانس دختردار شدن را افزایش می دهد. به عنوان مثال، کاهش مصرف نمک و خوردن لبنیات زیاد ممکن است شانس دختردار شدن را افزایش دهد. از سوی دیگر، مادرانی که رژیم غذایی آنها سرشار از مواد غذایی سرشار از سدیم و پتاسیم است، بیشتر احتمال دارد پسر به دنیا بیاورند.

سایر مطالعات در این زمینه نشان داده‌ اند که قرار گرفتن در معرض موادی که سیستم هورمونی را مختل می‌ کنند؛ از جمله آلاینده‌ های سمی که توسط انسان‌ ساخته می شوند، منجر به دختر شدن جنسیت جنین می شود. 

نکته جالب دیگری که لازم است بدانید این است که اکثر کارشناسان بر این باورند که شانس داشتن دختر در مقابل پسر حدود 50:50 است. و این برای هر بار بچه دار شدن صدق می کند، بنابراین شانس دختر شدن بعد از پسر هنوز حدود 50:50 خواهد بود.

بنابراین، لازم است دوباره این موضوع را بازگو کنیم که جنسیت بیولوژیکی نوزاد توسط دو کروموزوم جنسی در تخمک و اسپرم تعیین می شود. تخمک ها همیشه یک کروموزوم X دارند و اسپرم ها دارای کروموزوم X یا Y هستند. هر اسپرمی که برنده باشد به تخمک نفوذ کرده و آن را بارور کند، ممکن است یک جفت XX (دختر) یا XY (پسر) ایجاد کند. بنابراین همه چیز به اسپرم بستگی دارد.

جنسیت جنین

پیشنهاد مطالعه: دختره یا پسر؟ | سریع ترین راه تعیین جنسیت جنین

 

چگونه جنسیت نوزاد مشخص می شود؟

در گذشته، مادران باردار مجبور بودند تا زمان زایمان منتظر بمانند تا جنسیت نوزاد را بفهمند. اما امروز با توجهبه پیشرفت تکنولوژی و دستگاه های سونوگرافی دقیقی که وجود دارد، می توان جنسیت نوزاد را از طریق معاینات سونوگرافی اواسط بارداری (USG) ارزیابی کرد. همچنین با انجام برخی از آزمایشات، حتی در هفته 10 بارداری نیز جنسیت جنین مخشص می شود.

در ادامه به برخی از روشهایی که برای تعیین جنسیت جنینم ورد استفاده قرار می گیرد اشاره کردیم:

 

استفاده از تست‌ های پیش‌ بینی‌ کننده جنسیت جنین

تقویم پیش بینی کننده جنسیت چینی، یکی از تست هایی است که معمولا توسط مادران باردار برای تعیین جنسیت جنین مورد استفاده قرار می گیرد اما بیشتر جنبه سرگرمی دارند. دقت این تست در حدود 50٪ است و شبیه به حدس زدن خواهد بود. همچنین خودآزمایی هایی وجود دارد که ادرار یا خون را برای پیش بینی جنسیت کودک بررسی می کند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای تأیید صحت و مفید بودن آنها وجود ندارد.

 

سونوگرافی

معاینه اولتراسوند یا سونوگرافی، محبوب ترین، آسان ترین و مقرون به صرفه ترین راه برای تعیین جنسیت نوزاد است. با استفاده از این روش، جنسیت نوزاد را می توان از طریق سونوگرافی در حدود هفته 22-18 بارداری مشخص کرد. البته گاهی اوقات اگر تخصص و مهارت سونوگرافیست بسیار بالا باشد و از تجهیزات جدید برای این منظور استفاده شود، در هفته های 13 یا 14 بارداری نیز جنسیت جنین قابل تشخصی خواهد بود.

 

تست غیر تهاجمی قبل از تولد (NIPT)

این یک روش نسبتا جدید و غیر تهاجمی برای تعیین جنسیت نوزاد و برخی ناهنجاری های ژنتیکی است. این آزمایش به دنبال بررسی DNA از کروموزوم‌ های جنسی در خون مادر انجام می‌ شود که می‌ تواند برای تعیین اینکه آیا او نوزاد پسر دارد یا دختر مورد استفاده قرار گیرد. این آزمایش خون همچنین می تواند سندرم داون و برخی ناهنجاری های ژنتیکی دیگر را از هفته 10 بارداری تشخیص دهد. از نظر تئوری، این تست بسیار دقیق است. با این حال، عواملی وجود دارند که بر دقت آن تأثیر می‌ گذارند، مانند زمان انجام آزمایش (هرچه آزمایش زودتر انجام شود، ممکن است دقت کمتری داشته باشد)، کیفیت نمونه خون، و تشخیص ناهنجاری‌ های ژنتیکی احتمالی که انجام نشده است.

دخترزا یا پسرزا

نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS)

این روش همچنین روشی قابل اعتماد برای پیش بینی جنسیت نوزاد است و دقت آن نزدیک به 100 درصد است. CVS از یک نمونه بافت گرفته شده از جفت، به ویژه از قسمت های برجسته به نام پرز استفاده می کند. این بافت را می توان برای تشخیص ناهنجاری های کروموزومی بررسی کرد و مشخص کرد کروموزوم های نوزاد XX یا XY هستند. CVS معمولا بین هفته های 10 تا 13 بارداری انجام می شود. با این حال، از آنجایی که این آزمایش تهاجمی است و خطر سقط جنین را به همراه دارد، این آزمایش فقط برای زنانی انجام می شود که در معرض خطر بالای ناهنجاری های ژنتیکی و یا کروموزومی هستند.

 

آمنیوسنتز

مایع آمنیوتیک حاوی مواد ژنتیکی جنین است. تجزیه و تحلیل کروموزوم در این مایع نیز  می تواند برای تشخیص برخی ناهنجاری های ژنتیکی و همچنین جنسیت نوزاد استفاده شود. این روش که به نام آمنیوسنتز شناخته می شود، معمولاً بین هفته های 15 تا 20 بارداری انجام می شود. در این روش، یک سوزن با دقت از طریق دیواره شکم وارد رحم می شود. هنگامی که سوزن به غشای آمنیوتیک می رسد، از سونوگرافی برای هدایت سوزن استفاده می شود تا هنگام برداشتن مایع آمنیوتیک، به جنین آسیب نرسد. در اصل، این روش نیز یک آزمایش ژنتیکی مشابه CVS است. با این حال، آمنیوسنتز نیز به ندرت صرفاً برای تعیین جنسیت نوزاد انجام می شود، زیرا تهاجمی است و خطر جزئی ایجاد سقط جنین را به همراه دارد و معمولا، فقط برای زنان در معرض خطر ناهنجاری های ژنتیکی ویا کروموزومی استفاده می شود. 

 

پیشنهاد مطالعه: همه چیز درباره تعیین جنسیت با سونوگرافی و بدون سونوگرافی

 

هیچ یک از والدین به طور کامل مسئول تعیین جنسیت نوزاد نیستند. با این حال، تمام تخمک های تولید شده توسط زن یک کروموزوم جنسی X دارند و تمام اسپرم های مرد دارای کروموزوم X یا Y هستند. اگر اسپرم حاوی کروموزوم X تخمک را بارور کند، یک دختر (XX) خواهید داشت و اگر اسپرم حاوی کروموزوم Y تخمک را بارور کرد، یک پسر (XY) خواهید داشت.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید