دندانپزشکی و سلامت دهان

آلودگی هوا چه تاثیری بر روی بیماران میگرنی دارد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

آلودگی هوا، با افزایش غلظت ذرات معلق، ترکیبات شیمیایی ناخواسته و گازهای آلاینده، می‌تواند عوارض متعددی روی این گروه افراد داشته باشد. مدیریت و کنترل بیماری‌های میگرنی با ویزیت دکتر میگرن امکان‌پذیر خواهد بود.

آلودگی هوا به یک چالش جدی برای سلامتی عمومی تبدیل شده است و تأثیرات آن بر بسیاری از جنبه‌های سلامت انسان‌ها، به‌ویژه بر افراد مبتلا به مشکلات میگرنی، گزارش می‌شود. بیماران میگرنی افرادی هستند که معمولا به تغییرات در محیط و شرایط خاص حساسیت نشان می‌دهند. آلودگی هوا، با افزایش غلظت ذرات معلق، ترکیبات شیمیایی ناخواسته و گازهای آلاینده، می‌تواند عوارض متعددی روی این گروه افراد داشته باشد. مدیریت و کنترل بیماری‌های میگرنی با ویزیت دکتر میگرن امکان‌پذیر خواهد بود.

 

با میگرن آشنا شوید

میگرن یا migraine یک بیماری پیچیده است که با سردردهای شدید و مکرر مشخص می‌شود که اغلب با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه است. یک دوره حمله میگرن به‌طورکلی بین ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. برخی از افراد علائم شدیدتری به نام هاله را تجربه می‌کنند که عمدتا شامل مشکلات بینایی از جمله فلاش‌های نور یا نقاط کور می‌شود.

علاوه‌ بر این، هاله می‌تواند با اختلالات دیگری مانند احساس گزگز یا ضعف و بی‌حسی در یک طرف صورت یا بدن، مشکل در صحبت‌کردن و تکان‌دادن غیرقابل‌کنترل همراه باشد. اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست، اعتقاد بر این است که شروع میگرن با تغییراتی در مسیرهای درد مغزی ارتباط دارد.

علاوه‌ بر این، مواد شیمیایی مغز که مسئول تنظیم احساس درد هستند، مانند سروتونین، احتمالا در سردرد میگرنی نقش داشته باشند.

باتوجه‌به جنبه‌های مستعدکننده، عوامل ژنتیکی و محیطی نقش مهمی در شروع سردردهای میگرنی دارند. اگر هر یک از شما با سردرد میگرنی مبارزه می‌کنید، توصیه می‌شود از بهترین دکتر میگرن در تهران مشاوره بگیرید.

آیا تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند باعث حمله میگرن شود؟

چندین دکتر میگرن مطالعات شرایط مرتبط با آب‌وهوا، مانند فشار هوا، دمای محیط و رطوبت نسبی را دررابطه‌با میگرن بررسی کرده‌اند. افراد مبتلا به میگرن بیشتر تحت تاثیر تغییرات آب‌وهوا قرار می‌گیرند. عوامل مرتبط با آب‌وهوا که بیشتر مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهند عبارت‌اند از نور شدید خورشید، گرما و سرما شدید، هوای بادی، رطوبت نسبی بالا، هوای خشک و فشار هوای پایین.

در این زمینه، یک مطالعه انجام‌شده توسط دکتر میگرن شامل بیماران مبتلا به میگرن ادعا کرده است که با افزایش دمای ۵ درجه سانتی‌گراد، ۷.۵ درصد بیشتر خطر ایجاد سردرد میگرنی گذرا وجود دارد. این تحقیق نشان می‌دهد که قرارگیری در فشار هوای پایین یکی از عوامل اساسی برای حملات میگرن خواهد بود.

مطالعه دیگری در مورد میگرن نشان داد که رطوبت نسبی بالاتر تنها در آب‌وهوای گرم با خطر بالاتر شروع سردرد میگرنی ارتباط دارد. بااین‌حال، اعتقاد بر این است که فشار هوای پایین به‌تنهایی باعث میگرن نمی‌شود. سایر عوامل مرتبط مانند آب‌وهوای گرم، گردوغبار، باد، پوشش ابر و بارش باهم کار می‌کنند تا شرایطی را به وجود آورند که احتمال ابتلا به میگرن را در افراد خاص افزایش دهد.

میگرن

نتایج یک تحقیق علمی در خصوص رابطه آلودگی هوا و میگرن

مطالعه‌ای با موضوع آب‌وهوا، آلودگی هوای محیط و تاثیر آلودگی هوا بر بیماران میگرنی در سال ۲۰۱۹ توسط گروهی در محققان انجام شد. اصلی‌ترین یافته این تحقیق به شرح زیر است:

“Higher levels of daily maximum 8-hour ozone and daily maximum 8-hour carbon monoxide appeared to be associated with higher odds of migraine headache onset in cold season (October–March).”

به‌نظر می‌رسد سطوح بالاتر از حد مجاز از ازن و منو اکسید کربن به‌صورت روزانه و ماکزیمم ۸ ساعت با افزایش احتمال شروع سر دردهای میگرنی در فصل سرد (اکتبر تا مارس) مرتبط باشد. با توجه به اینکه منو اکسید کربن یکی از اصلی ترین آلاینده های هوا در تهران است تاثیر آلودگی هوا بر روی میگرن غیرقابل چشم‌پوشی است.

برای معالجه درد میگرن به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

ابتدا علائم اولیه خود را با پزشک خود در میان بگذارید. آنها می‌توانند سردردهای میگرنی را تشخیص دهند و درمان را شروع کنند. البته ممکن است نیاز به ارجاع به دکتر میگرن داشته باشید.

میگرن و الودگی هوا

درمان بیماری‌های میگرن با ویزیت دکتر میگرن

هدف درمان میگرن، کنترل فوری علائم حملات و پیشگیری از وقوع حملات در آینده است. داروهای متعدد به‌منظور مدیریت و درمان میگرن توسعه یافته‌اند. داروهای مورداستفاده برای مبارزه با میگرن به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • داروهای تسکین‌دهنده درد: این نوع داروها که به‌عنوان درمان حاد یا سقط‌کننده نیز شناخته می‌شوند، در هنگام حملات میگرنی قابل‌استفاده هستند و برای متوقف کردن علائم طراحی شده‌اند.
  • داروهای پیشگیرانه: این نوع داروها به ‌طور منظم و اغلب روزانه برای کاهش شدت یا دفعات میگرن مصرف می‌شوند.

انتخاب‌های درمانی شما به فراوانی و شدت سردرد بستگی دارد. اینکه آیا تهوع و استفراغ همراه با سردرد دارید، چه‌قدر سردرد شما ناتوان‌کننده است و سایر شرایط پزشکی که با ویزیت دکتر میگرن قابل‌تشخیص خواهد بود.

داروهای پیشگیرانه

داروها در پیشگیری از میگرن‌های مکرر نقش دارند. اگر سردردهای مکرر، طولانی‌مدت یا شدید دارید که به‌خوبی به درمان پاسخ نمی‌دهند، احتمالا دکتر میگرن شما داروهای پیشگیرانه را توصیه کند. هدف داروهای پیشگیرانه کاهش دفعات ابتلا به میگرن، شدت حملات و مدت‌زمان آنهاست. گزینه‌ها عبارت‌اند از:

  • داروهایی برای کاهش فشارخون: این داروها شامل مسدودکننده‌های بتا مانند پروپرانولول (ایندرال، اینوپران) و متوپرولول (لوپرسور) هستند.
  • داروهای ضدتشنج: والپروات و توپیرامات احتمال دارد در صورت داشتن میگرن کمک‌کننده باشند، اما عوارض جانبی مانند سرگیجه، تغییرات وزن، حالت تهوع و موارد دیگر ایجاد می‌کنند.
  • تزریق بوتاکس: تزریق بوتاکس (onabotulinumtoxinA) به‌ طور مداوم هر ۱۲ هفته، به کاهش حملات میگرن در برخی از افراد بزرگسال کمک موثری می‌کند.
  • داروی Rimegepant: این دارو از این جهت منحصربه‌فرد است که علاوه ‌بر درمان میگرن در صورت لزوم، به پیشگیری از میگرن نیز کمک خواهد کرد.

از دکتر میگرن خود بپرسید که آیا این داروها برای شما مناسب هستند یا خیر. اگر باردار هستید یا در دوره اقدام برای باردارشدن به سر می‌برید، از هیچ یک از این داروها بدون مشورت با پزشک خود استفاده نکنید.

جمع‌بندی

آلودگی هوا به‌عنوان یک مسئله جدی زیست‌محیطی تاثیرات گسترده‌ای را بر سلامتی انسان‌ها دارد. اخیرا مطالعات نشان داده‌اند که آلودگی ممکن است به‌ویژه بر بیماران میگرنی تاثیر منفی داشته باشد. دکتر میگرن با تشخیص دقیق و ارائه راهکارهای درمانی مناسب می‌تواند به مدیریت و کاهش تاثیرات منفی آلودگی هوا بر بیماران میگرنی کمک کند و بهبود سلامت آن‌ها را تسریع بخشد.

منابع

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160412019300662

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/migraine-headache/diagnosis-treatment/drc-20360207#:~:text=Triptans.,relieve%20many%20symptoms%20of%20migraine.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید