دندانپزشکی و سلامت دهان

دوش واژینال چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با دوش واژینال کسب کنید و با مزایا و معایب استفاده از دوش واژینال آشنا شوید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

دوش واژینال فرآیند شستشوی واژن، با فشار دادن آب یا محلول دیگری به داخل حفره واژن برای از بین بردن بو و "تمیز کردن" است. این محلول می تواند شامل آب و سرکه یا آب و جوش شیرین باشد. دوش های واژینال بدون نسخه از چندین تولید کننده در دسترس هستند. همچنین ممکن است با نسخه برای درمان برخی شرایط در دسترس هستند.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با دوش واژینال کسب کنید و با مزایا و معایب استفاده از دوش واژینال آشنا شوید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

دوش واژینال چیست؟

کلمه دوش به معنای شستن یا خیساندن است. دوش واژینال به معنی شستن یا تمیز کردن داخل واژن با آب یا مخلوطی از مایعات است. بیشتر دوش ها در فروشگاه ها به صورت مخلوط آب و سرکه، جوش شیرین یا ید بسته بندی شده به فروش می رسند.

دوش واژینال با شستن قسمت بیرونی واژن در حین حمام یا دوش گرفتن متفاوت است. شستشوی بیرون واژن با آب گرم به واژن آسیبی نمی رساند. اما، دوش واژینال می تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی شود. به همین دلیل، اکثر پزشکان توصیه می کنند که خانم ها از استفاده از دوش واژینال خودداری کنند.

 

دوش واژینال چگونه کار می کند؟

برای انجام دوش واژینال، مخلوطی از آب و سایر مواد را در بطری یا کیسه مخصوص دوش واژینال قرار می دهند. سپس این مخلوط توسط یک لوله باریک به سمت بالا به داخل واژن پاشیده می شود. سپس مایعات از واژن خارج می شوند.

دلایل رایجی که باعث می شود تا خانم ها به سراغ استفاده از دوش واژینال روند عبارتند از:

  • از بین بردن بوی نامطبوع واژن: زنانی که دارای بوی غیرمعمول واژن هستند باید برای تشخیص مناسب به پزشک خود مراجعه کنند، زیرا ممکن است نشانه عفونت باشد و استفاده از دوش تنها ممکن است شرایط را پیچیده کند.
  • شستن خون قاعدگی بعد از پریود: این لازم نیست؛ خون به خودی خود تخلیه می شود.
  • برای شستن مایع منی و جلوگیری از بارداری یا عفونت مقاربتی بعد از رابطه جنسی: دوش واژینال نه یک اقدام پیشگیری از بارداری و نه یک اقدام پیشگیرانه در برابر بیماری های مقاربتی است. در واقع می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.
  • برای احساس تمیزی بیشتر: این یک موضوع ذهنی است و واژن نیازی به تمیزی بیشتر ندارد. زیرا بدن به طور طبیعی واژن را تمیز می‌ کند.

شاید جالب باشد بدانید که استفاده از دوش واژینال هیچ یک از این موارد را انجام نمی دهد!

دوش واژینال

آیا استفاده از دوش واژینال ایمن و بی خطر است؟

واژن به گونه ای طراحی شده است که به طور طبیعی تعادل pH را حفظ کند. پر از باکتری یا فلور واژن است که به توقف عفونت و جلوگیری از تحریک کمک می کند. اگر به هر دلیلی، تعداد باکتری های سالم واژن حذف شود یا تا حد زیادی کاهش یابد، ممکن است باکتری های مشکل ساز رشد کنند که می تواند منجر به عفونت، تحریک و عوارض جدی تر شود.

 

چرا پزشکان استفاده از دوش واژینال را توصیه نمی کنند؟

اکثر پزشکان توصیه می کنند که خانم ها از دوش واژنیال استفاده نکنند! زیرا استفاده از دوش واژینال، می‌ تواند تعادل لازم فلور واژن (باکتری‌هایی که در واژن زندگی می‌کنند) و اسیدیته طبیعی در واژن سالم را تغییر دهد.

واژن سالم دارای باکتری های خوب و مضر است. تعادل این باکتری ها، به حفظ یک محیط اسیدی سالم برای واژن کمک می کند و محیط اسیدی از واژن در برابر عفونت یا تحریک محافظت می کند.

استفاده از دوش واژینال، می تواند باعث رشد بیش از حد باکتری های مضر شود و این موضوع می تواند منجر به عفونت قارچی یا واژینوز باکتریایی شود. بنابراین اگر قبلاً عفونت واژن دارید، استفاده از دوش واژینال می‌تواند باکتری‌ های عامل عفونت را به داخل رحم، لوله‌ های فالوپ و تخمدان‌ ها فشار دهد و در نتیجه، منجر به بیماری التهابی لگن شود که یک مشکل جدی برای سلامتی است.

 

مزایای دوش واژینال چیست؟

برخی از زنان می گویند استفاده از دوش واژینال باعث می شود احساس تمیزی بیشتری داشته باشند. با این حال، شواهد علمی بسیار کمی از فواید دوش کردن وجود دارد.

 

عوارض جانبی و خطرات استفاده از دوش واژینال

عوارض دوش واژن

به طور کلی، خطرات دوش واژینال بسیار بیشتر از فواید آن است. در ادامه به برخی از عوارض جانبی و خطرات استفاده از دوش واژینال اشاره کردیم:

 

عفونت های واژن (واژینوز باکتریایی)

استفاده از دوش واژن، تعادل طبیعی باکتری ها در واژن (به نام فلور واژن) را به هم می زند. این تغییرات محیط را برای رشد باکتری های عامل عفونت مساعدتر می کند. مطالعات نشان داده است که زنانی که استفاده از دوش واژن را متوقف کرده اند کمتر به واژینوز باکتریایی مبتلا می شوند. ابتلا به واژینوز باکتریایی می تواند خطر زایمان زودرس و عفونت های مقاربتی را افزایش دهد.

 

بیماری التهابی لگن (PID)

PID عفونت رحم، لوله های فالوپ و یا تخمدان ها است. تحقیقات نشان داده است که زنانی که از دوش واژینال استفاده می کنند ممکن است 73 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به PID باشند.

 

عوارض بارداری

زنانی که بیش از یک بار در هفته از دوش واژن استفاده می کنند، نسبت به زنانی که از ان استفاده نمی کنند، برای باردار شدن مشکل بیشتری دارند. دوش کردن ممکن است خطر حاملگی خارج از رحم را تا 76 درصد افزایش دهد. در حاملگی خارج رحمی، جنین در خارج از رحم لانه گزینی می کند. به طور کلی، هرچه تعداد دفعات استفاده از دوش واژن بیشتر باشد، خطر بارداری خارج از رحم نیز بیشتر می شود.

 

سرطان دهانه رحم

استفاده از دوش واژن حداقل یک بار در هفته با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم مرتبط است.

 

چگونه واژن خود را تمیز کنیم؟

پزشکان معتقدند که زنان هرگز نباید سعی کنند واژن خود را تمیز کنند. زیرا اگر زنی احساس می‌ کند مشکلی وجود دارد، مانند بوی غیرعادی، ترشحات جدید، درد، خونریزی غیرطبیعی یا خارش، باید به دنبال مراقبت‌ های پزشکی باشد.

اگر کسی به دنبال تمیز کردن قسمت بیرونی اندام تناسلی زنانه است، توصیه می شود که فقط از آب ولرم استفاده کند. مواقعی وجود دارد مانند هنگام قاعدگی، بعد از ورزش یا بعد از مقاربت که ممکن است به چیزی بیش از آب مورد نیاز باشد. در این موارد، استفاده از یک صابون ساده ملایم و بدون رنگ و رایحه، بر اساس نیاز، بی خطر است، اگرچه ممکن است هنوز برای افرادی که پوست حساسی دارند بسیار خشن باشد.

 

اگرچه شستشوی با استفاده از دوش واژینال ممکن است توهم تمیزی را ایجاد کند، اما احتمال مضر بودن آن بسیار بیشتر از مفید بودن آن است. محیط واژن به طور طبیعی حالت اسیدی دارد و استفاده از دوش واژینال می تواند این تعادل را بر هم بزند. این باکتری می تواند منجر به عفونتی به نام واژینوز باکتریایی و یا عفونت قارچی شود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید