دندانپزشکی و سلامت دهان

مهم ترین علت درد هنگام رابط جنسی و راه های درمان آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در ادامه این بخش از خوب میشی، به بررسی مهم ترین علت درد هنگام رابط جنسی و راه های درمان آن پرداخته ایم تا با کسب اطلاعات درست در این زمینه بتوانید این مشکل را به بهترین شکل برطرف کنید.

رابطه جنسی، تجربه لذت بخشی است که شما و شریک زندگیتان را به هم نزدیکتر می کند. اما وقتی رابطه جنسی دردناک می شود، ممکن است متوجه شوید که هر کاری انجام می دهید تا از آن اجتناب کنید. اگرچه  شکی در این موضوع وجود ندارد که مقاربت دردناک می تواند تأثیر عمده ای بر زندگی شما و رابطه شما با شریک زندگی تان داشته باشد، اما چیزی برای عذاب کشیدن یا احساس خجالت نیست. زیرا این مشکل نسبتاً رایج بوده و تقریبا از هر چهار زن، سه زن در مقطعی از زندگی خود درد را در حین رابطه جنسی تجربه می کنند  و معمولاً با رویکرد صحیح قابل حل است.

در ادامه این بخش از خوب میشی، به بررسی مهم ترین علت درد هنگام رابط جنسی و راه های درمان آن پرداخته ایم تا با کسب اطلاعات درست در این زمینه بتوانید این مشکل را به بهترین شکل برطرف کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: 10 علت مهم ارضا نشدن زنان

 

درد هنگام رابط جنسی یا دیسپارونی چیست؟

درد در رابطه جنسی

درد حین رابطه جنسی یا دیسپارونی (dyspareunia)، نوعی درد مداوم یا عود کننده است که درست قبل، حین یا بعد از رابطه جنسی ایجاد می شود. این درد در ناحیه تناسلی احساس می شود. اما برخی از خانم ها ممکن است احساس درد بیرونی در ناحیه فرج ، لابیا (لب‌های واژن) یا در دهانه واژن، ناحیه لگن، کمر، رحم یا مثانه نیز داشته باشند. همچنین برخی از افراد  درد را به صورت داخلی یعنی در دهانه رحم، رحم یا پایین شکم احساس می کنند.

برخی از زنان تنها در هنگام دخول جنسی احساس درد می کنند، در حالی که برخی دیگر حتی در هنگام استفاده از تامپون نیز احساس ناراحتی می کنند. ممکن است با هر بار فشار، درد عمیقی را تجربه کنند، یا ممکن است درد به آرامی پس از رابطه جنسی طبیعی ظاهر شود. برخی از زنان تا مدت ها پس از مقاربت احساس درد ضربان دار یا سوزش می کنند.

این یک بیماری شایع است که می تواند اثرات منفی عاطفی و روانی داشته باشد. علاوه بر درد فیزیکی، زوج ها ممکن است از دست دادن صمیمیت یا فشار در روابط خود رنج ببرند. پزشک می تواند درمان مناسب را بر اساس علائم شما توصیه کند و علت اصلی درد شما را تعیین کند.

 

مهم ترین علت درد هنگام رابط جنسی + درمان آن

در حالی که هر کسی ممکن است درد مربوط به رابطه جنسی را تجربه کند، تجربه درد واژن بعد از رابطه جنسی بیشتر از درد آلت تناسلی است. برخی از افراد ممکن است درد بیرونی را در آلت تناسلی، فرج یا ورودی واژن احساس کنند. یا درد در عمق واژن، رحم یا لگن تحتانی احساس می شود. تخمین زده می شود که از هر 4 زن، 3 زن در مقطعی از زندگی با رابطه جنسی دردناک روبرو می شوند.

در ادامه به برخی از موقعیت‌های بالقوه که می‌توانند باعث درد در حین و بعد از رابطه جنسی شوند و کارهایی که می‌توانید در مورد آن انجام دهید، اشاره کردیم:

 

عفونت های قارچی و باکتریایی

عفونت‌ های قارجی واژن و عفونت‌ های مجاری ادراری (UTIs) می‌ توانند باعث التهاب واژن شوند که به عنوان واژینیت نیز شناخته می‌ شود. هنگامی که واژن متورم می شود، اصطکاک ناشی از رابطه جنسی می تواند باعث درد اضافی یا احساس سوزش شود. عفونت قارچی یا عفونت ادراری که بر آلت تناسلی تأثیر می گذارد نیز می تواند رابطه جنسی را دردناک کند.

علاوه بر این، اگر عفونت ادراری وجود داشته باشد، رابطه جنسی می تواند بافت مجاری ادراری عفونی را تحریک کرده و باعث درد و سوزش شود. پزشکان معمولا عفونت های ادراری را با آنتی بیوتیک ها درمان می کنند، که کمک می کنند تا از شر هر گونه درد مرتبط خلاص شوید. اگر مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستید، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه مانند ادرار کردن بعد از رابطه جنسی یا عدم استفاده از محصولات معطر بر روی اندام تناسلی خود انجام دهید.

 

بیماری های مقاربتی

عفونت‌ های مقاربتی (STIs) مانند کلامیدیا و سوزاک باعث التهاب واژن می‌ شوند که می‌ توانند باعث ایجاد احساس درد یا سوزش در رابطه جنسی نفوذی شود. در صورت ابتلا به عفونت فعال، تبخال تناسلی نیز می‌تواند باعث آسیب جنسی شود. اگر به کلامیدیا یا سوزاک مبتلا هستید، پزشک برای درمان عفونت دارویی تجویز می‌کند. لازم است بدانید که هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد، با این حال، دارو می تواند خطر انتقال و شیوع دردناک را کاهش دهد. استفاده از یک روش جلوگیری مانند کاندوم در طول رابطه جنسی نیز می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی در آینده کمک کند.

 

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) یک عفونت در اندام های تولید مثل فوقانی زن است که اغلب به دلیل سوزاک یا کلامیدیا درمان نشده ایجاد می شود. 

PID می تواند باعث این مشکلات شود:

  • درد عمیق لگن در حین رابطه جنسی نفوذی
  • جای زخم
  • درد لگن
  • ناباروری 
  • آسیب به لوله های فالوپ
  • تب
  • عفونت سیستمیک
  • آبسه (یک توده عفونی پر از چرک)
  • خونریزی در حین رابطه جنسی یا بین قاعدگی
  • درد هنگام ادرار کردن
  • درد زیر شکم

اگر مشکوک به PID هستید، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید. PID با آنتی بیوتیک درمان می شود، اما آسیب ناشی از عفونت می تواند دائمی باشد.

 

خشکی واژن

اگر ترشحات کافی در ناحیه واژن وجود نداشته باشد، سایش ناشی از رابطه جنسی نفوذی می تواند منجر به درد واژن شود. همچنین اگر قبل از برانگیختگی رابطه جنسی نفوذی داشته باشید یا اگر با تغییرات هورمونی روبرو هستید، ممکن است خشکی واژن را تجربه کنید.

اگر اخیراً زایمان کرده اید یا در حال شیردهی هستید، تغییرات هورمونی می تواند میزان استروژن را در بدن شما کاهش دهد و منجر به خشکی واژن شود که رابطه جنسی را دردناک می کند. با این حال، پزشک شما ممکن است استفاده از استروژن واژینال، مرطوب کننده ها یا روان کننده ها را برای کمک به خشکی ناشی از هورمون پیشنهاد دهد.

به طور مشابه، قبل از یائسگی و یائسگی نیز می‌تواند سطوح استروژن را کاهش داده و منجر به خشکی و التهاب واژن شود. این خشکی واژن همچنین می‌تواند نشانه‌ ای از آتروفی واژن باشد، یعنی زمانی که به دلیل کاهش سطح استروژن، واژن نازک، خشک و ملتهب می‌ شود. اگر خشکی واژن مربوط به یائسگی است، روان کننده ها یا هورمون درمانی می توانند به بازیابی رطوبت کمک کنند. اما اگر خشکی واژن مربوط به تحریک نشدن است، می‌ توانید روان‌کننده‌ ها و پیش‌ بازی‌ های بیشتر را نیز امتحان کنید تا حالت روحی مناسبی را برای برقرای رابطه جنسی بدون درد پیدا کنید.

 

علت درد هنگام رابطه جنسی

 

پیشنهاد مطالعه: چگونه زندگی جنسی پس از یائسگی را بهتر كنیم

 

آسیب ناحیه تناسلی

هر گونه آسیب به اندام تناسلی می تواند باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک شود. در حین زایمان، پارگی یا اپیزیوتومی (ایجاد بریدگی در فضای بین واژن و مقعد) می تواند باعث درد در حین رابطه جنسی شود؛ به خصوص اگر هنوز در حال بهبودی هستید.

برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ماساژ پرینه یا ژل لیدوکائین بر روی بافت اسکار حساس ممکن است به درمان درد طولانی مدت کمک کند. اما لازم است قبل از استفاده از هر گونه درمان موضعی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر این، هر گونه آسیب به سر، پوست ختنه گاه یا ساقه آلت تناسلی نیز می تواند باعث مالش دردناک یا پارگی در حین رابطه جنسی نفوذی شود. برای جلوگیری از تحریک و درد بیشتر، ممکن است ایده خوبی باشد که از رابطه جنسی خودداری کنید تا زمانی که جراحات بهبود می یابند.

 

محرک های پوست

محصولات معطر واژینال، اسپرم کش ها و کاندوم های لاتکس همگی می توانند باعث تحریک پوست شوند که می تواند رابطه جنسی را دردناک کند، به خصوص اگر به آنها حساسیت دارید. متخصصان مراقبت های بهداشتی استفاده از پاک کننده های معطر یا دوش واژینال را برای تمیز کردن داخل واژن توصیه نمی کنند. زیرا واژن، می تواند خود را تمیز کند و این محصولات می توانند پوست حساس واژن را تحریک کرده و خطر عفونت را افزایش دهند.

 

واکنش های آلرژیک

آلرژی به کاندوم های لاتکس می تواند باعث خارش، سوزش و درد شود که در حین رابطه جنسی بدتر می شود. برای جلوگیری از درد ناشی از حساسیت به لاتکس، می توانید از کاندوم های پلی اورتان یا کاندوم های طبیعی ساخته شده از غشای روده بره استفاده کنید. با این حال، کاندوم های پوست بره در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کنند.

برخی از افراد به مایع منی نیز حساسیت دارند، اگرچه این امر نادر است. حساسیت بیش از حد پلاسمای منی انسان (HSP) اساساً یک آلرژی به مایع منی است که می‌تواند در پاسخ به پروتئین‌ های موجود در اسپرم باعث التهاب و درد واژن شود. برای جلوگیری از واکنش آلرژیک، باید از کاندوم یا روش‌ های دیگری برای جلوگیری از تماس استفاده کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: علت خونریزی واژن بعد از رابطه | درمان خونریزی واژن بعد از رابطه

 

اندومتریوز

اندومتریوز نیز می تواند باعث ایجاد درد عمیق و شدید در داخل واژن یا لگن در حین یا بعد از رابطه جنسی نفوذی شود. آندومتریوز شرایطی است که در آن بافتی شبیه به لایه داخلی رحم در خارج از رحم رشد می کند که می تواند باعث التهاب روی یا اطراف تخمدان ها، دهانه رحم، لوله های فالوپ و مثانه شود.

سایر علائم آندومتریوز عبارتند از:

  • اختلال عملکرد کف لگن
  • دردهای قاعدگی دردناک
  • خونریزی نامنظم
  • ناباروری
  • مشکلات گوارشی

اندومتریوز درمانی ندارد، اما درمان می تواند به مدیریت علائم کمک کند. جراحی لاپاراسکوپی می تواند ضایعات اندومتریوز را از بین ببرد و درد را کاهش دهد. قرص های هورمونی جلوگیری از بارداری و دستگاه های داخل رحمی (IUD) نیز می توانند از رشد ضایعات جلوگیری کنند که ممکن است درد هنگام رابط جنسی را کاهش دهد. برای درد خفیف‌ تر در حین رابطه جنسی، پزشک ممکن است مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند ناپروکسن (Aleve) یا ایبوپروفن (Advil و Motrin) را نیز توصیه کند.

 

رحم کج شده

داشتن رحم رتروگرا، کج شدن رحم به سمت عقب به جای جلو، نیز می‌تواند باعث ایجاد درد هنگام رابطه جنسی شود. زمانی که رحم به سمت عقب متمایل می‌ شود، دهانه رحم به کانال واژن نزدیک‌ تر می‌ شود و باعث می‌ شود دهانه رحم در حین رابطه جنسی، راحت‌ تر به دهانه رحم متمایل شود.

داشتن رحم کج به این معنی نیست که رابطه جنسی باید دردناک باشد. برقراری ارتباط با همسرتان می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی حس خوبی دارد. به عنوان مثال، تمرکز بر روی موقعیت هایی که اجازه نفوذ کم عمق را می دهد و اجتناب از نفوذ عمیق، می تواند به شما در جلوگیری از درد کمک کند.

 

رابطه جنسی نباید دردناک باشد و هرگز نباید رابطه جنسی دردناک را تحمل کنید. اگر رابطه جنسی همیشه دردناک است یا برای جلوگیری از درد به طور کامل از رابطه جنسی اجتناب می کنید، برای کمک حتما با پزشک زنان تماس بگیرید. پزشک می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی باعث درد شما می شود و درمان مناسب را پیدا کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید