دندانپزشکی و سلامت دهان

عوارض پودرهای چاقی و لاغری برای بدن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در ادامه قصد داریم تا روش‌های استاندارد را بررسی کنیم و به عوارض پودرهای چاقی و لاغری بپردازیم.

همه افراد در آرزوی داشتن تناسب اندام هستند. این مورد تنها مختص قشر خاصی نیست و زنان و مردان در سنین مختلف از روش‌های مختلفی برای رسیدن به اندام ایده ال استفاده می‌کنند. این روزها بیشتر از هر چیزی تبلیغات برای پودر چاقی و پودر لاغری را می‌بینیم که افرادی را ترغیب به خرید و استفاده می‌کنند. این پودرها ادعا دارند که می‌توانند در کاهش یا افزایش چشمگیر وزن بدون رژیم غذایی و بدون ورزش نقش مؤثری داشته باشند. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که به چه قیمتی برای رسیدن به تناسب اندام از هر روشی استفاده می‌کنید؟

آیا اولویت شما سلامتی است یا صرفاً می‌خواهید اندام زیبایی داشته باشید؟ همه روش‌ها و قرص‌هایی که برای لاغری و چاقی تجویز می‌شوند از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و این مسئله تهدیدی جدی برای سلامت افراد است.

اگر نیم نگاهی به آمارهای چند سال اخیر بیندازیم خواهیم دید که بسیاری از افراد به دلیل مصرف خودسرانه پودرهای لاغری و پودرهای چاقی سلامت خود را از دست داده‌اند و حتی مواردی هم به مرگ ختم شده‌اند. بهترین جراح چاقی در تهران می‌تواند روش‌های استانداردی را به منظور رسیدن به تناسب اندام انجام دهد و این مسئله می‌تواند تا حد زیادی از عوارض استفاده از روش‌های خودسرانه و غیر استاندارد بکاهد. در ادامه قصد داریم تا روش‌های استاندارد را بررسی کنیم و به عوارض پودرهای چاقی و لاغری بپردازیم.

روش‌های استاندارد کاهش و افزایش وزن

برای افرادی که به دنبال چاقی یا لاغری هستند مسیرهای مختلفی وجود دارد که می‌توانند متناسب با شرایط بدنی خود یکی روش استاندارد و مطمئن را به کار بگیرند. پودر چاقی و پودر لاغری یکی از روش‌های افزایش و یا کاهش وزن است که استفاده از آن‌ها بخصوص در بین قشر جوان افزایش چشمگیری دارد.

بیشتر این پودرها استانداردهای لازم را ندارند و استفاده از آن‌ها می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. همیشه دکتر خوب تغذیه در تهران روی روش‌های سالم و مطمئن تأکید دارد. مثلاً تغذیه و ورزش یکی از بهترین و استانداردترین روش‌هایی هستند که برای رسیدن به تناسب اندام در افراد مختلف پیشنهاد می‌شوند. استانداردترین روش‌های برای افزایش وزن شامل مصرف پروتئین، افزایش تعداد وعده‌های غذایی، حذف مواد غذایی ناسالم، وزنه زدن، مصرف مکمل‌ها به توصیه پزشک و ... هستند.

اما افرادی که دچار افزایش وزن هستند قطعاً با چالش‌های زیادی مواجه هستند و ممکن است روش‌های متعددی را برای لاغری امتحان کنند و در بیشتر آن‌ها ناموفق باشند. چاقی می‌تواند مشکلات جدی روی اندام‌های اصلی بدن مانند کلیه و کبد، قلب و عروق به جای بگذارد. استانداردترین روش‌ها برای لاغری و کاهش وزن شامل رژیم غذایی اصولی زیر نظر بهترین جراح چاقی یا بهترین دکتر تغذیه، حذف مواد غذایی ناسالم و فرآوری شده، افزایش مصرف پروتئین، ورزش، افزایش تمرینات قلبی و عروقی و تمرینات مقاومتی، ورزش، جراحی‌های معده و ... است.

هیچ پزشکی در مرحله اول برای کاهش وزن جراحی و روش‌های تهاجمی را به کار نمی‌گیرد. در واقع آخرین مرحله برای رسیدن به اندام ایده آل و حذف چربی‌های اضافی بدن جراحی چاقی است که به روش‌های مختلف و توسط پزشکان متخصص انجام می‌شود. ما مدعی نیستیم که جراحی روشی ایمن و بی‌خطر است اما می‌توانیم مدعی شویم که یک روش قطعی و دائمی است.

آشنایی با پودرهای چاقی و پودرهای لاغری

به نظر شما چه روشی می‌تواند شما را به تناسب اندام دلخواه برساند و هیچ‌گونه عوارضی نداشته باشد؟

آیا تا به حال برای افزایش یا کاهش وزن خود اقدامی انجام داده‌اید؟

اطلاعات شما در مورد پودر چاقی و پودر لاغری در چه حد است؟

وقتی حرف از رژیم غذایی می‌شود ناخواسته ذهن بیشتر افراد به سمت کاهش وزن، کاهش سایز و یا کاهش چربی کشیده می‌شود. اما رژیم تنها مختص افراد چاق نیست و بیش از میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای افزایش وزن رژیم می‌گیرند. همان‌طور که چاقی غیر طبیعی خطرآفرین است؛ لاغری بیش از حد هم می‌تواند در سلامتی تأثیر منفی داشته باشد. شما به هیچ عنوان یک ماهه به صورت معجزه آسا نمی‌توانید افزایش یا کاهش چشمگیر وزن داشته باشید و اگر تبلیغاتی مبنی بر کاهش یک هفته‌ای وزن و یا افزایش چند روزه وزن با محصولات مختلف دیده‌اید قطعاً باید به غیر استاندارد بودن این محصولات پی ببرید.

پودرهای چاقی و لاغری مکمل‌های گیاهی و شیمیایی هستند که با احتباس آب در بدن چاقی کاذب یا لاغری کاذب ایجاد می‌کنند. این پودرها روی اندام‌های حیاتی بدن از قبیل کلیه و کبد تأثیر مخربی می‌گذارند. در نتیجه اگر شما جزء افرادی هستید که می‌خواهید به یک تناسب اندام سالم برسید باید راهکارهای موقتی را کنار بگذارید و به دنبال یک تغییر دائمی در شیوه زندگی خود باشید. در نهایت اگر دچار لاغری مفرط هستید حتماً ریشه این اختلال را پیدا کنید و در پی درمان اصولی آن باشید. لاغری بیش از حد می‌تواند منجر به ناباروری، پوکی استخوان، سوء تغذیه، ضعف سیستم ایمنی بدن و ... شود.

اگر مشکل افزایش وزن داشته باشید حتماً با جملات متعددی از قبیل چقدر چاق شدی؟ رژیم نمی‌گیری و ... برخورد داشته‌اید. این جملات آزار دهنده حتماً شما را وادار کرده تا از روش‌های متعددی برای کاهش وزن استفاده کنید. پودرهای لاغری که این روزها به راحتی در مراکز مختلف از قبیل سوپری‌ها، آرایشگاه‌ها، خرده فروش‌ها و ... پیدا می‌شوند شاید آسان‌ترین و قابل دسترس ترین روش برای لاغری باشد. اما به چه قیمتی؟ آیا تا به حال به ترکیبات و کمپانی‌های ساخت این پودرها دقت کرده‌اید؟

پودرهای لاغری به قدری خطرناک هستند که هیچ پزشک تغذیه‌ای حتی یک‌بار هم مصرف آن‌ها را توصیه نمی‌کند. این پودرها با از دست دادن آب میان بافتی احتمال کاهش وزن کاذبی دارند اما این کاهش وزن موقتی است و بعد از قطع پودر وزن مجدداً چندین برابر افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه بیشتر کارشناسان تغذیه مصرف پودر لاغری و پودر چاقی را ممنوع کرده‌اند و به شدت روی عدم مصرف تأکید دارند.

عوارض مصرف پودر چاقی و پودر لاغری

مصرف پودر چاقی و پودر لاغری با عوارض متعدد و جبران ناپذیری همراه است و بیشتر متخصصان بر این باورند که انتخاب این روش برای رسیدن به تناسب اندام جنگ با سلامتی است. عوارض این پودرها به ترتیب عبارت‌اند از:

اختلال در کبد و کلیه

یکی از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین عوارض پودرهای چاقی و پودرهای لاغری ایجاد اختلال در عملکرد کبد و کلیه است. پودرهایی که تحت عنوان پودر چاقی یا پودر لاغری عرضه می‌شوند دارای مقادیر بالایی پروتئین هستند که نبود سوخت ساز کافی در بدن و دریافت حجم بالای پروتئین می‌تواند در عملکرد کلیه و کبد اختلال ایجاد کند.

اختلال در سیستم عصبی بدن و سیستم قلب و عروق

پودرها دارای املاح، کربوهیدرات و پروتئین بالا هستند که دریافت بالای این ترکیبات در عملکرد قلب و عروق مشکل ایجاد می‌کند.

وجود کورتن

یکی از ترکیبات اصلی و خطرناک در پودرهای چاقی وجود کورتن است که موجب احتباس آب در بدن می‌شود. در نتیجه وزن فرد به صورت کاذب افزایش پیدا می‌کند. از عوارض کورتن می‌توان به ضعیف شدن سیستم ایمنی، ابتلا به فشار خون بالا، بروز آب مروارید در چشم و خشکی پوست اشاره کرد.

بروز مشکلات هورمونی

افرادی که برای چاقی پودرهای مختلف را انتخاب می‌کنند امکان درگیر شدن با مشکلات هورمونی در آن‌ها زیاد است. ترکیبات این پودرها باعث می‌شود تا در سیستم هورمونی بدن اختلالات متعددی ایجاد شود.

بروز اسهال

ناسازگاری با پودرهای چاقی و پودرهای لاغری یکی از عوارض شایعی است که به وفور در مصرف کننده‌ها دیده می‌شود. یکی از علائم این ناسازگاری ابتلا به اسهال شدید است. اسهال می‌تواند باعث از بین رفتن مقادیر زیادی از آب بدن شود و همراه با این آب املاح و ویتامین‌های ضروری در بدن هم دفع می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود تا عملکرد سایر اعضای بدن از قبیل قلب و عروق هم با مشکل جدی مواجه شود.

ابتلا به فشار خون بالا

همه ما تا حدودی با عوارض و مشکلات ناشی از فشار خون بالا آگاه هستیم. ابتلا به فشار خون در دوران میان‌سالی یک مشکل شایع است. اما زمانی که فرد از پودر لاغری یا پودر چاقی استفاده می‌کند مستعد ابتلا به فشار خون می‌شود. ابتلا به فشار خون بالا خطر بروز مشکلات قلبی و عروقی، سکته و ... را افزایش می‌دهد.

در بیشتر پودرهای لاغری و چاقی از DNP استفاده می‌شود

استفاده از این ماده در تمامی پودرها غیر قانونی است اما برخی از کمپانی‌های تولید کننده اسم این ماده را در ترکیبات خود با عناوین دیگری از قبیل دینوسان، نیتروفن، آلدیفن، کموکس، سولفو بلک و ... استفاده می‌کنند.

از مهم‌ترین عوارض این ماده در پودرهای چاقی و لاغری می‌توان به موارد مهمی از قبیل:

  • بی‌قراری

  • زردی پوست

  • برافروخته شدن پوست

  • ضربان قلب غیر معمول

  • سردرد زیاد و تشدید میگرن

  • سرگیجه

  • تعریق بیش از حد

  • تنفس خیلی سریع

  • احساس تشنگی شدید و کمبود آب بدن

  • احساس مریضی

  • حالت تهوع

  • استفراغ و تب اشاره کرد.

از دیگر عوارض مصرف پودر لاغری و پودر چاقی می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  • خشکی پوست و آسیب به پوست

  • ایجاد جوش و آکنه

  • افزایش بی رویه وزن بعد از قطع مصرف پودر

  • اضطراب و استرس

بهترین جراح چاقی و روش‌های جراحی چاقی

هشدارهایی که در مورد مصرف پودر چاقی و پودر لاغری داده شده باعث شده تا بیشتر افراد روش‌های ایمن‌تری را برای رسیدن به تناسب اندام انتخاب کنند. بیشتر پودرها و فرآورده‌هایی که تحت عنوان داروی چاقی و لاغری به فروش می‌رسند دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو نیستند پس مصرف آن‌ها تنها باعث چاقی و لاغری کاذب می‌شود. در این بین روش‌های متعدد و تضمینی زیادی وجود دارند که پزشک متخصص با بررسی وضعیت متقاضی می‌تواند مناسب‌ترین روش را برای او انتخاب کند.

بهترین جراح چاقی

بهترین جراح چاقی معمولاً از دو روش رایج بای پس معده و اسلیو معده برای چاقی مفرط استفاده می‌کند. البته این روش زمانی استفاده می‌شود که فرد تمام راه‌های استاندارد را برای لاغری طی کند و نتواند به نتیجه برسد. در این جراحی‌ها حجم معده کوچک می‌شود و در این فرایند اشتهای فرد کاهش پیدا می‌کند. این جراحی بسیار تخصصی است و حتماً باید زیر نظر متخصص انجام شود تا سلامتی فرد به خطر نیفتد.

البته روش‌های کم‌خطرتر نظیر استفاده از دستگاه‌های لاغری یا عمل پلیسه معده یا حلقه معده وجود دارد که وضعیت جسمی و سلامتی فرد و میزان اضافه وزن او در انتخاب روش مناسب تأثیرگذار است. این جراحی‌ها غیر قابل برگشت هستند. پس تنها در صورتی این روش‌ها را امتحان کنید که با رژیم غذایی و ورزش نتوانسته باشید به وزن ایده ال خود برسید.

اما در کنار همه این‌ها یکی از مهم‌ترین چالش‌های متقاضیان چاقی و لاغری پیدا کردن دکتر تغذیه خوب در تهران یا بهترین جراح چاقی است. شما می‌توانید در سایت دکتر پیج مراکز و کلینیک‌های بهداشتی و درمانی مختلفی را مشاهده کنید و از نظرات مراجعه کنندگان با خبر شوید. در بخش جستجو پزشک از دکتر پیج می‌توانید لیست پزشکان برتر را مشاهده کنید و آن‌ها را برای مقاصد درمانی خود برگزینید.

جمع‌بندی

با توجه به تحقیقات و یافته‌هایی که در زمینه مصرف پودر چاقی و پودر لاغری وجود دارد این مواد تهدید کننده قطعی سلامتی هستند. برای رسیدن به وزن دلخواه می‌توان ابتدا از روش‌های غیر تهاجمی مانند ورزش و رژیم غذایی سالم استفاده کرد.

این روش‌ها تضمینی و بدون بازگشت هستند و هیچ‌گونه تهدید برای سلامتی شما نیستند. پودرهای لاغری و چاقی که این روزها در شبکه‌های مجازی و ماهواره تبلیغات گرمی دارند و ادعا دارند در مدت زمان کمی بدون ورزش و رعایت رژیم غذایی شما را به تناسب اندام می‌رساند همه این‌ها تبلیغات دروغین هستند. رژیم غذایی و انتخاب روش مناسب برای تناسب اندام باید توسط بهترین پزشک تغذیه تجویز شود.

اگر فرد دچار چاقی مفرط باشد و سلامت او در معرض خطر باشد روش‌های تهاجمی از قبیل جراحی برای فرد انجام می‌شود. به طور کلی هر اقدامی که برای سلامتی و تناسب اندام برداشته می‌شود باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود تا روی ارگان‌های مهم بدن از قبیل قلب و عروق، معده، سیستم عصبی، کلیه و کبد تأثیر منفی به جای نگذارد.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید