دندانپزشکی و سلامت دهان

درمان سریع عفونت قارچی واژن در بارداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

در ادامه این بخش از خوب میشی، اطلاعات خوبی در رابطه با عفونت قارچی واژن کسب کنید و با  درمان سریع عفونت قارچی واژن در بارداری بیشتر آشنا شوید.

عفونت قارچی واژن یک مشکل رایج در دوران بارداری است که ممکن است ناشی از سطوح بالای استروژن باشد. اگرچه این عفونت ها خطری برای بارداری ندارند اما می توانند علائم ناراحت کننده ای ایجاد کنند. بنابراین اگر باردار هستید و علائم عفونت واژن دارید، لازم است که حتما به پزشک خود مراجعه کنید و به هیچ عنوان از داروهای عفونت قارچی بدون نسخه استفاده نکنید مگر اینکه ابتدا توسط پزشک مورد تایید قرار گیرند. به طور کلی، کارشناسان توصیه می کنند که برای درمان عفونت قارچی واژن در دوران بارداری، باید از داروهای واژینال استفاده کرد که معمولا به شکل کرم یا شیاف واژینال در دسترس هستند. این روش درمان باید به مدت 7 روز استفاده شود.

در ادامه این بخش از خوب میشی، اطلاعات خوبی در رابطه با عفونت قارچی واژن کسب کنید و با  درمان سریع عفونت قارچی واژن در بارداری بیشتر آشنا شوید.

 

پیشنهاد مطالعه: علت نامنظم شدن پریود بعد از چهل سالگی

 

عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن همانطور که از نام آن مشخص است نوعی عفونت ناشی از قارچ (fungal) است. به طور عادی، بدن همه خانم ها حاوی نوعی مخمر به نام candida است که باعث عفونت قارچی واژن می شود. وقتی این مخمر در بدن در تعادل باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد. اما هنگامی که مخمر از تعادل خارج می شود، به سرعت رشد می کند و می تواند منجر به ابتلای عفونت قارچی شود. عفونت قارچی معمولا باعث سوزش، خارش، قرمزی در فرج (بخش های بیرونی واژن) و تغییر در ترشحات واژن می شود. همچنین لازم است بدانید که عفونت قارچی یک عفونت مقاربتی (STI) نیست.

به طور کلی، عفونت قارچی واژن نوعی واژینیت است، وضعیتی که در آن واژن متورم، دردناک و احتمالاً عفونی است. انواع مختلفی از واژینیت وجود دارد - هر کدام با علائم مشابه - اما عفونت های قارچی واژن یکی از شایع ترین آنها است.

شاید فکر کردن به این موضوع عجیب باشد، اما قارچ در چندین مکان در بدن زندگی می کند. مخمری که در دهان، دستگاه گوارش و واژن وجود دارد از نوع مخمر کاندیدا-candida هستند. به طور معمول، این مخمر مشکلی ایجاد نمی کند و قرار است در بدن باشد و سایر باکتری ها به کنترل رشد آن کمک می کنند. با این حال، برخی عوامل باعث می‌شود که باکتری‌های «خوب» نتوانند با باکتری‌های «بد» مبارزه کنند. گاهی اوقات باکتری‌های «بد» برنده می‌شوند و در نهایت با یک بیماری مواجه می‌شوید.

برای تشخیص عفونت قارچی واژن لازم است که پزشک زنان مراجعه کنید. پزشک زنان با معاینه واژن و بررسی ظاهر عفونت به راحتی می تواند عفونت قارجی واژن را تشخیص دهد. گاهی اوقات نیز برای تشخیص دقیق تر، نمونه ای از ترشحات واژن را برای تایید عفونت قارچی از طریق آزمایش بر می دارد. ترکیبی از علائم شما و نمونه ترشح به پزشک می گوید که چه نوع عفونت قارچی دارید و چگونه باید آن را درمان کرد.

 

عفونت قارچی واژن چه علائمی دارد؟

علائم عفونت قارچی واژن

در صورت ابتلا به عفونت قارچی، ظاهر و احساس فرج و نوع ترشحات از واژن ممکن است تغییر کند. ناحیه پوست درست خارج از دهانه واژن ممکن است خارش داشته باشد و بسوزد. این خارش و سوزش می تواند هنگام ادرار کردن یا رابطه جنسی بدتر شود. ترشحات واژن نیز ممکن است غلیظ تر و ضخیم تر شوند، اما نباید بوی متفاوتی داشته باشند. اگرچه همه افراد همه این علائم را تجربه نمی کنند یا علائم مشابهی ندارند اما علائم کلی عفونت قارچی این چنین است.

به طور کلی، چندین نشانه مشخص از عفونت قارچی واژن وجود دارد. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس خارش یا سوزش در واژن و فرج
  • ترشحات غلیظ و سفید رنگ واژن با غلظتی شبیه به پنیر دلمه
  • قرمزی و تورم واژن و فرج 
  • بریدگی های کوچک یا ترک های ریز در پوست فرج به دلیل شکننده شدن پوست در آن ناحیه
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • در برخی موارد، یکی دیگر از علائم عفونت قارچی واژن می تواند درد هنگام رابطه جنسی باشد

 

علائم عفونت قارچی مشابه علائمی است که در هنگام ابتلا به عفونت مقاربتی (STI) یا سایر عفونت های واژن احساس می کنید. بنابراین  اگر هر یک از این علائم را دارید بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا بعد از معاینه و تشخیص درست، بهترین و مناسب ترین درمان سریع عفونت قارچی واژن در بارداری برایتان تجویز شود.

 

پیشنهاد مطالعه: زگیل تناسلی در زنان | علت و درمان و علایم زگیل تناسلی

 

چه کسانی مستعد ابتلا به عفونت های قارچی واژن هستند؟

همه خانم ها معمولا مستعد ابتلابه عفونت قارچی واژن هستند. اما ابتلا به این عفونت معمولا پس از بلوغ و قبل از یائسگی شایع تر است. همچنین عوامل نیز وجود دارند که باعث می شوند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قارچی قرار بگیرید، اما عفونت های قارچی بسیار رایج و قابل درمان هستند.

برخی از عواملی که خطر ابتلا به عفونت قارچی واژن را افزایش می دهند، عبارتند از:

  • استفاده از آنتی بیوتیک ها، قرص های ضد بارداری یا استروئیدهای خاص
  • باردار بودن
  • داشتن یک وضعیت سلامتی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند
  • ابتلا به دیابت کنترل نشده

برخی از عوامل خطر نیز به سبک زندگی بستگی دارند و ممکن است خطر ابتلا به عفونت قارچی واژن را افزایش دهند، مانند:

  • نشستن با لباس خیس بعد از استخر یا حمام
  • تعویض نکردن لباس های عرق کرده
  • پوشیدن تامپون های معطر یا استفاده از دئودورانت واژینال

 

چرا عفونت قارچی واژن اتفاق می افتد؟

پزشک متخصص

هنگامی که باکتری طبیعی موجود در واژن از تعادل خارج می شوند، می توانند باعث تکثیر مخمر کاندیدا شوند. از جمله دلایلی که باعث ایجاد عفونت قارچی واژن می شود، عبارتند از:

  • مصرف آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک هایی که عفونت های بدن را درمان می کنند، باکتری های خوب واژن را از بین می برند. باکتری های خوب مخمر را کنترل می کنند. زمانی که تعادل باکتری خوب در واژن تغییر کند، منجر به عفونت قارچی می شود.
  • بارداری و هورمون ها: هر چیزی که هورمون ها را مختل کرده یا تغییر دهد نیز می تواند تعادل مخمر کاندیدا را در واژن مختل کند. این شامل بارداری، استفاده از قرص های ضد بارداری و تغییرات طبیعی در طول چرخه قاعدگی می شود.
  • ابتلا به دیابت کنترل نشده: قند خون بالا بر باکتری های ادرار نیز تأثیر می گذارد.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف: اگر فردی به بیماری مانند HIV یا ایدز مبتلا باشد، داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می شود، می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و احتمال ابتلا به عفوونت قارچی را افزایش می دهد.

 

پیشنهاد مطالعه: تاثیر تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

 

روش های درمان سریع عفونت قارچی واژن در بارداری

شیاف برای درمان عفونت قارچی واژم

استفاده از داروهای ضد قارچی، به طور معمول، اولین خط درمان برای عفونت های قارچی واژن در بارداری هستند. اما استفاده از داروی مناسب، به شدت عفونت بستگی دارد و فقط پزشک شما می تواند بهترین درمان را بر اساس علائم و وضعیت شما تجویز می کند.

داروهای ضد قارچ با رشد بیش از حد مخمر در بدن مبارزه کرده و از این طریق عفونت قارچی را درمان می کنند. این داروها ممکن است خوراکی باشند یا به شکل موضعی تجویز می شوند که لازم است هر روز و به مدت 7 روز مورد استفاده قرار گیرند. می توانید داروهای موضعی را در ناحیه واژن بمالید یا با استفاده از اپلیکاتور مناسب؛ دارو را در داخل واژن قرار دهید.

پزشک بعد از تجویز دارو مناسب، اطلاعاتی در مورد هر نوع دارو و دستورالعمل هایی در مورد نحوه استفاده صحیح از هر یک به شما می دهد. این مهم است که همیشه هنگام استفاده از این داروها دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید تا مطمئن شوید که عفونت به طور کامل برطرف شده و عود نمی کند. اکثر عفونت های قارچی با استفاده از دارو و پس از چند روز برطرف می شوند، اما ممکن است یک هفته کامل طول بکشد تا عفونت قارچی واژن به طور کامل درمان شود. همچنین موارد شدیدتر ممکن است بیشتر طول بکشد و درمان طولانی تری داشته باشد. بنابراین مهم است که مطمئن شوید دارو را طبق دستور مصرف می کنید و مصرف آن را خیلی زود قطع نکنید، در غیر این صورت ممکن است عفونت عود کند.

همچنین لازم است بدانید که اگر برای عفونت قارچی دارو مصرف می کنید، تا زمانی که درمان به پایان نرسیده نباید رابطه جنسی داشته باشید. زیرا رابطه جنسی می تواند باعث تحریک بیشتر شود و برخی از داروهای ضد قارچی می توانند مواد مورد استفاده در کاندوم را ضعیف کنند.

بهترین پیشنهاد این است که برای درمان سریع عفونت قارچی در بارداری حتما به پزشک مراجعه کنید و با دستور و تجویز پزشک به سراغ استفاده از دارو بروید و به هیچ عنوان از داروهای بدون نسخه استفاده نکنید. 

این نکته نیز قابل ذکر است که عفونت قارچی به خودی خود از بین نمی رود و فقط دارویی که قارچ (مخمر) را از بین می برد، عفونت قارچی واژن را درمان می کند.

از جمله داروهایی که معمولا برای درمان سریع عفونت قارچی واژن در بارداری تجویز می شودف می توان به این موارد اشاره کرد:

  • کلوتریمازول (Mycelex، Lotrimin AF)
  • میکونازول (Monistat 3)
  • ترکونازول - Terconazole

 

چگونه خطر ابتلا به عفونت قارچی واژن در بارداری را کاهش دهیم؟

معمولا با ایجاد چند تغییر در شیوه زندگی می توانید به سادگی از ابتلا به عفونت های قارچی واژن پیشگیری کنید. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده نکردن از دوش واژینال؛ دوش واژینال می تواند باکتری هایی را که در واقع قارچ را کنترل می کنند، بکشد
  • از دئودورانت های زنانه استفاده نکنید
  • عدم استفاده از تامپون یا پدهای معطر
  • در اسرع وقت لباس های خیس مانند مایو یا لباس های باشگاه را عوض کنید
  • پوشیدن لباس زیر نخی و لباس های گشاد
  • استفاده از روان کننده های جنسی مبتنی بر آب
  • اگر دیابت دارید، سطح قند خون خود را در محدوده طبیعی نگه دارید

به طور کلی، علائم عفونت قارچی واژن مشابه سایر بیماری ها است. اگر شک دارید که به عفونت قارچی مبتلا شده اید یا نه، یک معاینه فیزیکی توسط پزشک می تواند به شما کمک کند تا از وجود این عفونت مطلع شوید و بهترین درمان را دریافت کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
شیوا
۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶

خیلی بده در این دوران

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید