دندانپزشکی و سلامت دهان

عمل جراحی آنوریسم مغزی چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

آنوریسم مغزی که به دلیل ضعیف بودن دیواره های شریان مغزی اتفاق می افتد، معمولاً قابل درمان است. متدهای مختلفی برای درمان این وضعیت وجود دارد؛ که از میان آن ها جراحی آنوریسم مغزی ، با نتایج بهتری همراه است.

آنوریسم مغزی یک وضعیت خطرناک و جدی در شریان های مغز انسان است؛ که در مواقعی موجب خونریزی مغزی می شود. آنوریسم مغزی که به دلیل ضعیف بودن دیواره های شریان مغزی اتفاق می افتد، معمولاً قابل درمان است. متدهای مختلفی برای درمان این وضعیت وجود دارد؛ که از میان آن ها جراحی آنوریسم مغزی ، با نتایج بهتری همراه است.

معمولاً جراحی آنوریسم مغزی بلافاصله بعد از پارگی و خونریزی در مغز توسط جراحان حاذق و متخصص انجام می شود. بسیاری از افراد اطلاعات چندانی در رابطه با جراحی آنوریسم مغزی ندارند؛ به همین دلیل نگران انجام این عمل حساس هستند. در این مطلب به بررسی مختصر عمل آنوریسم مغز می پردازیم؛ تا با نحوه انجام عمل و درصد موفقیت آن آشنا شوید.

 

عمل جراحی آنوریسم مغزی چگونه انجام می شود؟

عمل جراحی آنوریسم مغزی توسط جراح و متخصص مغز و اعصاب‌، در کوتاه ترین زمان بعد از اولین خونریزی مغزی انجام می شود. آنوریسم مغزی معمولاً به دو روش قابل درمان است. عمل جراحی باز یکی از قدیمی ترین متدهای درمان آنوریسم مغز است؛ که به دلیل حساسیت بالا، توسط جراحان حاذق انجام می شود. در عمل جراحی باز آنوریسم مغزی، جراح برای دسترسی به شریان مغز، شکافی را در جمجمه و لایه های زیرین آن ایجاد می کند. بعد از پیدا کردن شریان و برجستگی جداره آن، با استفاده از قطعه ای به نام "کلیپس" ارتباط میان حباب و شریان را قطع می کند؛ یعنی کلیپس را دور قسمت باریک برجستگی می بندند و از ورود خون به این حباب یا برجستگی جلوگیری می کنند.

چند سالی است که روش کم تهاجمی تری نسبت به عمل باز، برای درمان آنوریسم مغزی ابداع شده است. عمل اندوواسکولار یک جراحی بسته برای درمان آنوریسم در مغز است. این روش درمانی بدون ایجاد شکاف در قسمت جمجمه و پوست سر انجام می شود. برای انجام این جراحی بسته، جراح ابتدا یک لوله بسیار نازک را وارد شریان آسیب دیده در مغز می کند و در ادامه‌، بخش داخلی این لوله را با سیم های بسیار نازکی پر می کند. سیم ها فضای درون برجستگی یا حباب شریان را پر می کنند و از خونریزی مغزی جلوگیری می کنند.

درصد موفقیت جراحی آنوریسم مغزی چقدر است؟

بسیاری از افراد قبل از انجام جراحی آنوریسم مغزی، مایل هستند تا درصد موفقیت این جراحی را بدانند؛ اما نتیجه موفقیت در جراحی آنوریسم، موضوعی نیست که از قبل امکان تعیین آن وجود داشته باشد؛ اما به طور معمول، اگر فاصله میان خونریزی اولیه با جراحی کمتر باشد؛ احتمال موفقیت در این عمل بیشتر می شود. در واقع بیمارانی که بعد از مشاهده علائم آنوریسم مغزی، سریعاً به پزشک متخصص مراجعه می کنند؛ شانس بیشتری برای موفقیت در عمل آنوریسم مغز دارند، زیرا؛ اقدام سریع برای این جراحی مانع از لخته شدن و خونریزی دوم در مغز می شود.

علاوه بر زمان اقدام برای جراحی، نوع جراحی و سطح توانایی و تجربه پزشک، در میزان موفقیت این عمل تاثیرگذار است. مقایسه دو جراحی باز و بسته آنوریسم مغزی نشان می دهد؛ که احتمال موفقیت در عمل اندوواسکولار یا بسته نسبت به جراحی باز آنوریسم مغزی بیشتر است. دلیل بالا بودن میزان موفقیت این عمل جراحی، عدم نیاز به باز کردن جمجمه برای دسترسی به حباب تشکیل شده در جداره شریان مغز است. پیچیده و حساس بودن عمل باز آنوریسم مغزی سبب شده است تا احتمال موفقیت در آن کمتر باشد. البته اگر این عمل توسط یک جراح زبده و متخصص انجام شود، قطعاً با نتایج خوبی همراه است.

جراحی انوریسم مغزی

مزایا و معایب عمل جراحی آنوریسم مغزی

جراحی باز و بسته آنوریسم مغزی دارای مزایا و معایب خاص خودش است. جراحی باز آنوریسم مغزی اگرچه با خطر بیشتری همراه است؛ اما احتمال بازگشت کمتری دارد؛ یعنی کسانی که جراحی باز آنوریسم مغزی را انجام می دهند، کمتر دچار خونریزی مجدد می شوند؛ زیرا در این عمل، ارتباط میان شریان و برجستگی آن به طور کامل بسته شده است.

جراحی بسته آنوریسم مغزی با وجود اینکه احتمال موفقیت در آن بیشتر است و خطر کمتری بیمار را تحدید می کند؛ دارای یک عیب بزرگ است. بعد از این جراحی ممکن است خون به درون برجستگی شریان ورود پیدا کند و به سبب پارگی این حباب، فرد خونریزی دوم را تجربه کند؛ اما عمل آنوریسم مغزی به هر روشی که انجام شود، دارای عوارض و فوایدی است؛ که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره شده است.

مزایا

  • کاهش احتمال لخته شدن خون
  • کاهش احتمال خونریزی دوم
  • جلوگیری از خطر مرگ

معایب و خطرات

  • خونریزی مغزی
  • عفونت در مغز
  • متورم شدن مغز
  • تشنج
  • آمبولی ریه
  • بی حس شدن بخشی از بدن

بهترین جراح آنوریسم مغزی

با توجه به توضیحات ارائه شده در مطلب بالا، دانستیم که امکان درمان این وضعیت خطرناک در مغز با دو روش جراحی باز و بسته امکان پذیر است؛ اما دریافت نتیجه موفقیت از این تکنیک های درمانی تنها زمانی میسر می شود که توسط یک جراح حاذق و توانا انجام شود. در واقع بعد از اقدام سریع برای عمل آنوریسم مغزی، مهارت و توانمندی جراح است که باعث موفقیت نتیجه این عمل حساس در مغز می شود.

اگر مایل هستید تا جراحی آنوریسم مغزی توسط جراحی حاذق و باتجربه انجام شود؛ پیشنهاد می کنیم تا به مطب دکتر رادنوش پشم فروش مراجعه کنید. دکتر رادنوش پشم فروش فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی و متخصص مغز و اعصاب، سکته مغزی از دانشگاه سوئیس است؛ که به دلیل آشنایی با جدیدترین متدهای درمانی روز دنیا، توانایی درمان انواع مشکلات و بیماری های مغزی را دارد. برای ارتباط با دکتر پشم فروش و مشورت درباره انتخاب بهترین روش جراحی آنوریسم مغزی، کافیست تا از طریق شماره های درج شده در سایت ایشان، برای تعیین وقت اقدام کنید.

پزشک جراح مغز

تماس با مطب دکتر رادنوش پشم فروش

آدرس مطب: شهرک غرب، بلوار دادمان، جنب بیمارستان آتیه، ساختمان پزشکان جم، ط ۳ واحد ۵

شماره تلفن‌های ثابت مطب جهت گرفتن نوبت: ۸۸۵۷۴۴۸۳ – ۸۸۵۷۶۱۴۲ همه‌روزه ۱۶ الی ۲۰ به‌جز روز‌های تعطیل

بیمارستان:

بیمارستان فرهیختگان

بیمارستان آتیه

تلفن‌های تماس:

۰۹۰۳۶۰۶۰۹۵۸ – ۰۹۰۳۶۰۶۰۹۵۷،

۰۹۱۰۱۹۵۴۳۸۰ – ۰۹۱۰۱۹۵۴۳۷۰

آدرس سایت: https://drpashmforoosh.com

آدرس پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/dr.r.pashmforoosh

برچسب ها:
مغز
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید