دندانپزشکی و سلامت دهان

زگیل تناسلی در زنان | علت و درمان و علایم زگیل تناسلی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این بخش از خوب میشی، به بررسی علائم، علل و عوامل خطر زگیل تناسلی در زنان پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید.

زگیل تناسلی یک عفونت بسیار شایع مقاربتی است که به صورت برآمدگی های کوچک یا توده های گوشتی ظاهر می شوند و معمولا روی اندام تناسلی یا اطراف آن ایجاد می شوند. این زگیل ها در نتیجه عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. افرادی که این ویروس را دارند می توانند آن را از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل کنند.

به طور کلی، زگیل تناسلی می تواند باعث ناراحتی شود، اما منجر به سایر مشکلات سلامتی نمی شود و سرطانی نیستند. با تشخیص درست زگیل تناسلی در زنان و مردان، پزشک می تواند درمان هایی را برای تسکین علائم تجویز کند و همچنین می تواند زگیل ها را از بین ببرد.

در این بخش از خوب میشی، به بررسی علائم، علل و عوامل خطر زگیل تناسلی در زنان پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید.

 

زگیل تناسلی در زنان چیست؟

زگیل تناسلی در زنان، زگیل های نرمی هستند که روی پوست اطراف دهانه واژن یا مقعد رشد می کنند. همچنین می توانند در داخل واژن یا روی دهانه رحم نی  رشد کنند. زگیل تناسلی ممکن است همرنگ با رنگ پوست، قهوه ای، صورتی یا سفید باشد. این زگیل ها ممکن است صاف باشند یا مانند یک توده کوچک روی پوست احساس شوند. همچنین می توانند بزرگ باشند و به نظر برآمده یا ناهموار به نظر برسند.

 

علائم زگیل تناسلی چیست؟

در بیشتر مواقع، زگیل تناسلی در زنان هیچ علامتی ایجاد نمی کند. اما گاهی اوقات ممکن است درد یا خارش داشته باشند. برخی از زنان در صورت بزرگ بودن زگیل، مقدار کمی خونریزی یا ترشحات واژن دارند.

از رایج ترین علائم زگیل تناسلی می توان به این موارد اشاره کرد:

  • تورم های کوچک، گوشتی، قهوه ای یا صورتی در ناحیه تناسلی
  • شکلی شبیه گل کلم که توسط چندین زگیل نزدیک به هم ایجاد می شود
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی
  • خونریزی در هنگام رابطه جنسی
  • ترشحات واژن
  • سوزش

 

البته لازم است بدانید که زگیل تناسلی همیشه با چشم قابل مشاهده نیست. ممکن است بسیار کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند. قسمت بالای این زگیل ها ممکن است شبیه گل کلم باشد و در هنگام لمس کردن، صاف یا کمی برآمدگی به نظر برسد.

زگیل تناسلی در زنان

 

چه چیزی باعث ابتلا به زگیل تناسلی می شود؟

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس معمولا از طریق رابطه جنسی یا تماس پوستی با فردی که این ویروس را دارد یا به HPV مبتلا است، به دیگری منتقل می شود. اگرچه ممکن است ماه ها یا حتی چندین سال پس از ابتلا به HPV، هیچ اثری از زگیل تناسلی روی پوست مشاهده نشود، اما امکان ایجاد آن وجود خواهد داشت.

ویروس HPV از طریق تماس پوست به پوست بسیار قابل انتقال است، به همین دلیل است که به عنوان یک بیماری مقاربتی شناخته می شود. در واقع، HPV آنقدر رایج است که منبع معتبر CDCT می گوید اکثر افراد فعال از نظر جنسی در برخی مواقع به آن مبتلا می شوند. با این حال، این ویروس همیشه منجر به عوارضی مانند زگیل تناسلی نمی شود. در واقع، در بیشتر موارد، ویروس بدون ایجاد هیچ مشکلی برای سلامتی، خود به خود از بین می رود.

زگیل تناسلی معمولاً توسط سویه‌ های HPV ایجاد می‌ شود که با سویه‌ هایی که باعث ایجاد زگیل معمولی روی دست‌ ها یا سایر قسمت‌ های بدن می‌ شوند، متفاوت است.

به طور کلی، فرد مبتلا به عفونت HPV می تواند ویروس را از طریق راه های زیر، به سایر افراد انتقال دهد:

  • رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی
  • تماس تناسلی پوست به پوست
  • زایمان

 

پیشنهاد مطالعه: زگیل تناسلی در مردان چیست؟ + روش های درمان قطعی زگیل تناسلی مردان

 

HPV چیست؟

HPV یک ویروس بسیار شایع است و چیزی بیش از 100 نوع HPV وجود دارد. اگرچه بیشتر آنها هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کنند اما برخی از انواع HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند و انواع دیگر باعث ایجاد زگیل در دست و پا می شوند. همچنین انواعی از HPV نیز وجود دارد که می تواند باعث سرطان دهانه رحم، مقعد، گلو، واژن یا فرج (ناحیه اطراف دهانه واژن) شود.

 

چگونه متوجه شویم که زگیل تناسلی داریم؟

معمولا پزشک زنان یا ماما می تواند با معاینه کردن ناحیه تناسلی، تشخیص دهد که زگیل تناسلی وجود دارد یا خیر. اگر پزشک از وجود زگیل تناسلی مطمئن نباشد، می توانند بیوپسی (قطعه کوچکی از زگیل را قطع کنند) و آن را برای آزمایش HPV بفرستند.

 

آیا زگیل تناسلی و HPV از بین می روند؟

زگیل تناسلی ممکن است بدون درمان، به طور کامل از بین برود، ثابت بماند یا کمی بزرگتر شود. در بیشتر افراد، HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود، ظرف چند سال از بین می رود. در برخی دیگر، ویروس در سلول های پوست باقی می ماند و از بین نمی رود. تا زمانی که HPV در بدن وجود دارد، احتمال انتقال این ویروس به افراد دیگر وجود خواهد داشت و ممکن است زگیل های بیشتری در بدن فرد ایجاد شود.

 

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

در حالی که زگیل های تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می روند، اما ویروس HPV می تواند در سلول های پوست باقی بماند. این موضوع بدان معنی است که ممکن است ویروس HPV در طول زندگی خود، چندین بار شیوع داشته باشد. بنابراین مدیریت علائم مهم است تا از انتقال این ویروس به سایر افراد جلوگیری شود. گفته می شود، حتی اگر زگیل قابل مشاهده یا علائم دیگری وجود نداشته باشد، باز هم ممکن است زگیل تناسلی به دیگران منتقل شود.

زگیل تناسلی را نمی توان با داروهای بدن نسخه که برای درمان زگیل های معمولی وجود دارد، درمان کرد. برای درمان این زگیل ها لازم است که حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

همچنین اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نروند، ممکن است از روش جراحی جزئی، برای برداشتن این زگیل ها استفاده شود. 

 

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند؟

به طور کلی، هر فردی که از نظر جنسی فعال است، ممکن است در معرض خطر ابتلا به HPV باشد. با این حال، افرادی که دارای شرایط زیر هستند، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی باشند:

  • افرادی که دارای چندین شریک جنسی هستند
  • سیستم ایمنی ضعیف دارند
  • زیر 30 سال هستند
  • از سیگار و دخانیات استفاده می کنند

 

پیشنهاد مطالعه: هشدارهای سرطان دهانه رحم چیست ؟ | علائم + درمان سرطان دهانه رحم

 

آیا زگیل تناسلی در دوران بارداری مشکل ایجاد می کند؟

اگر خانم بارداری دارای زگیل تناسلی باشد، ممکن است این زگیل در طول بارداری بزرگتر شود و یا ممکن است زگیل های جدید ایجاد شود. گاهی اوقات، زگیل تناسلی در دوران بارداری راحت تر خونریزی می کند. همچنین مشخص نیست که آیا این ویروس در دوران بارداری یا تولد به نوزاد منتقل می شود. در صورت داشتن زگیل تناسلی هنگام زایمان، زایمان سزارین توصیه نمی شود.

 

چگونه احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهیم؟

محافظت از خود در برابر ابتلا به HPV بهترین راه برای عدم ابتلا به زگیل تناسلی است. برای کاهش خطر ابتلا به HPV و زگیل تناسلی می توانید این اقدامات را انجام دهید:

  • واکسن HPV دریافت کنید. این واکسن در برابر اکثر انواع ویروس HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند، از بدن محافظت می کند. این واکسن همچنین احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را نیز کاهش می دهد. واکسن HPV برای همه افراد 11 تا 26 ساله توصیه می شود و از سن 9 سالگی می توان آن را تجویز کرد. اگر 27 تا 45 سال سن دارید و واکسن HPV تزریق نکرده اید، باپزشک زنان یا ماما خود در مورد اینکه آیا باید واکسن HPV را دریافت کنید یا نه، صحبت کنید. اگر قبل از شروع رابطه جنسی، واکسن را دریافت کنید، بهترین نتیجه را دارد.

 

  • هر بار که رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی دارید از کاندوم استفاده کنید. کاندوم احتمال ابتلا به HPV و سایر عفونت های مقاربتی را کاهش می دهد. فقط با یک نفر رابطه جنسی داشته باشید که او نیز فقط با شما رابطه جنسی دارد.

 

  • گارداسیل بزنید. گارداسیل نیز می تواند از افراد با هر جنسیت در برابر شایع ترین گونه های HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند محافظت کند و همچنین می تواند در برابر سویه های HPV که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند نیز محافظت ایجاد کند.

واکسن گارداسیل

عوارض جانبی زگیل تناسلی در زنان چیست؟

عوارض عفونت HPV و زگیل تناسلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرطان: سرطان دهانه رحم ارتباط نزدیکی با عفونت HPV تناسلی دارد. انواع خاصی از HPV نیز با سرطان های فرج، مقعد، آلت تناسلی و دهان و گلو مرتبط هستند. البته لازم است بدانید که عفونت HPV همیشه منجر به سرطان نمی شود، اما برای زنان مهم است که به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند، به ویژه آنهایی که به انواع پرخطر HPV آلوده شده اند.

 

  • مشکلات دوران بارداری: به ندرت در دوران بارداری، زگیل می تواند بزرگ شود و ادرار کردن را دشوار می کند. اما زگیل تناسلی موجود روی دیواره واژن می تواند از کشش بافت های واژن در هنگام زایمان جلوگیری کند. زگیل های بزرگ روی فرج یا واژن نیز ممکن است در هنگام زایمان دچار خونریزی شوند.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فکر می کنید زگیل تناسلی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند تشخیص دهند که آیا شما زگیل دارید یا نه و بهترین گزینه های درمانی شما چیست. علاوه بر این، مهم است که با شریک جنسی خود صحبت کنید. اگرچه ممکن است اینکار دشوار به نظر برسد، اما صحبت کردن در مورد وضعیت خود می تواند به شما کمک کند از شریک زندگی خود در برابر ابتلا به عفونت HPV و زگیل تناسلی محافظت کنید.

 

کلام اخر

عفونت ناشی از انواع ویروس HPV می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی در زنان شود. این زگیل ها معمولا در داخل یا اطراف فرج، واژن یا دهانه رحم ایجاد می شوند. زگیل ها ممکن است به تنهایی یا به صورت خوشه های گل کلم مانند ظاهر شده و باعث خارش، حساسیت یا احساس سوزش شوند. به طور کلی، زگیل تناسلی در زنان  بی ضرر بوده و سرطانی نیست و انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند باعث سرطان دهانه رحم نمی شوند. افراد مبتلا به زگیل تناسلی یا HPV میی توانند آن را از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل کنند. استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی می تواند به کاهش خطر ابتلا و گسترش زگیل تناسلی کمک کند. واکسنHPV نیز می تواند از زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم محافظت کند.

اگرچه هیچ درمانی برای این ویروس وجود ندارد، اما پزشک می تواند داروهایی را برای تسکین علائم تجویز کند. آنها همچنین می توانند با استفاده از روش های مدرن در پزشکی، زگیل ها را از بین ببرند.

برچسب ها:
زگیل تناسلی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید