دندانپزشکی و سلامت دهان

خواص شگفت انگیز خرما برای جنین

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

در این بحش از خوب میشی، در مورد خواص شگفت انگیز خرما برای جنین و خوردن خرما در دوران بارداری، صحبت کرده ایم.

خرما از نظر مواد مغذی بسیار متعادل است و می تواند یک میان وعده سالم در دوران بارداری باشد. خرما، یک منبع طبیعی از فروکتوز است و به همین دلیل سطح قند خون را به راحتی افزایش نمی دهد. بنابراین می توانید با خیال راحت خرما را در دوران بارداری به مقدار متوسط مصرف کنید.

علاوه بر این، حقایق تغذیه ای خرما نشان می دهد که این میوه خشک دارای کالری خوبی است و خوردن چند عدد خرما در طول روز می تواند مواد مغذی کافی را برای مادر و جنین فراهم کند. علاوه بر این، یک میان وعده ایده آل است زیرا قندهای آن تجزیه می شوند تا انرژی بهینه را بدون افزایش سطح قند خون فراهم کنند.

در این بحش از خوب میشی، در مورد خواص شگفت انگیز خرما برای جنین و خوردن خرما در دوران بارداری، صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید تا اطلاعت خوبی در این زمینه کسب کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: برای تشکیل قلب جنین چی بخوریم؟

 

مزایای سلامتی خوردن خرما در بارداری

خرما سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی کمک می کند. در دوران بارداری، مهم است که یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی کلیدی مورد نیاز برای بدن خود و جنین را داشته باشید. خرما یکی از این مواد مغذی و سالم است که می توانید در دوران بارداری استفاده کنید. در ادامه برخی از فواید سلامتی خوردن خرما در دوران بارداری آورده شده است:

 

فیبر بالایی دارد

خرما حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی است که به حرکات روده کمک می کند. چهار عدد خرما حدود 6.7 گرم فیبر غذایی دارد که 25 درصد از مقدار توصیه شده روزانه را شامل می شود. علاوه بر این، خرما می تواند به رفع یبوست کمک کند. یبوست یکی از مشکلات رایج در دوران بارداری است، زیرا تغییرات هورمونی باعث کند شدن دستگاه گوارش می شود. همچنین مکمل های آهن که بسیاری از زنان باردار مصرف می کنند نیز می توانند احتمال یبوست را افزایش دهند. بنابراین با خوردن چند عدد خرما در طول روز، می توانید به برطرف شدن مشکل یبوست در دوران بارداری کمک کنید.

 

حاوی پتاسیم است

بدن برای حفظ تعادل مایعات و حمایت از عملکرد منظم سلولی، به پتاسیم نیاز دارد. از آنجایی که بسیاری از زنان باردار در سه ماهه اول خود حالت تهوع و استفراغ بسیار زیادی را تجربه می کنند، معمولا با کاهش سطح پتاسیم مواجه هستند. 4 عدد خرما، به طور میانگین حاوی 696 میلی گرم پتاسیم است که می تواند کمبود پتاسیم در بدن خانم های باردار را تا حد زیادی جبران کند.

به عبارت بهتر، خرما حاوی پتاسیم است که تعادل آب و نمک را حفظ می کند، فشار خون را تنظیم می کند و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند. کمبود این ماده معدنی می تواند منجر به مشکلات مربوط به کلیه شود.

 

فولات بالایی دارد

خرما حاوی مقدار مناسبی فولات نیز هست. فولات یک ماده مغذی مهم در دوران بارداری است زیرا از نقایص جدی مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا جلوگیری می کند. پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار فولات را به شکل مکمل اسید فولیک مصرف کنند تا به مقدار توصیه شده روزانه 600 میکروگرم برسند. هر وعده 100 گرمی خرما، 15 میکروگرم فولات دارد.

 

حاوی آهن است

زنان باردار بیشتر در معرض خطر کم خونی ناشی از فقر آهن هستند و دو برابر بیشتر به آهن نیاز دارند. کم خونی شدید ناشی از فقر آهن می تواند باعث تولد نوزاد نارس یا کم وزن شود و ابتلا به افسردگی پس از زایمان افزایش دهد.

 

شاخص گلیسمی پایین دارد

خرما یک ماده غذایی با شاخص گلیسمی پایین (GI) است. یعنی اینکه کندتر هضم می شود و باعث افزایش سریع سطح قند خون شما نمی شود. حدود 10 درصد از زنان باردار به دیابت بارداری مبتلا می شوند که شامل سطوح بالای قند خون می شود که می تواند منجر به عوارضی مانند وزن بیشتر نوزاد و زایمان زودرس شود. با جایزگین کردن خرما به جای سایر شیرین کننده های مصنوعی مثل قند و شکر می توانید به کاهش این خطرات کمک کنید.

 

زایمان طبیعی را راحت می کند

خرما از ترکیبات خاصی تشکیل شده است که با اتصال به گیرنده، اثرات اکسی توسین را تقلید می کند و در حین زایمان باعث انقباضات سالم می شود. این ترکیبات همچنین تحمل درد در هنگام زایمان را افزایش می دهد. بنابراین مصرف خرما به خصوص در مراحل آخر بارداری می تواند روند زایمان را تسهیل کند و شانس زایمان طبیعی را افزایش می دهد. همچنین مطالعات نشان داده اند که مصرف خرما می تواند به کاهش فشار وارده در هنگام زایمان نیز کمک کند.

 

سلامت استخوان ها را ارتقا می دهد

خرما دارای طیف گسترده ای از مواد مغذی از جمله منگنز، منیزیم، مس و سلنیوم است که همه این موارد در تقویت استخوان ها بسیار مهم هستند. گنجاندن مرتب خرما در رژیم غذایی شما تضمین می کند که این مواد مغذی را از دست ندهید. تحقیقات نشان داده است که خرما در کاهش احتمال فرسایش استخوان که منجر به بیماری هایی مانند پوکی استخوان می شود نیز موثر است. چنین شرایطی می تواند در دوران بارداری عوارض زیادی ایجاد کند و استفاده از خرما در دوران بارداری، یک درمان طبیعی برای جلوگیری از چنین بیماری هایی است.

 

باعث تامین انرژی بیشتر در بدن می شود

در دوران بارداری، بیش از حد معمول به انرژی نیاز دارید. مصرف روزانه 4 عدد خرما، نه تنها قند مورد نیاز را بدون افزودن کالری اضافی تامین می کند، بلکه تاثیر خیلی خوبی در تامین انرژی مورد نیاز برای خانم های باردار را نیز دارد.

 

ویتامین K مورد نیاز جنین را فراهم می کند

جنین با ویتامین K کم به دنیا می آیند. اگر مادر خرما مصرف کند، در هنگام شیردهی، نیاز به ویتامین K در نوزاد را برآورده می کند. ویتامین K به انعقاد خون و رشد استخوان نوزاد کمک می کند.

فواید خرما در بارداری

 

پیشنهاد مطالعه: خواص شگفت انگیز انار برای جنین

 

آیا خوردن خرما در دوران بارداری بی خطر است؟

هیچ مدرکی مبنی بر اثرات منفی خوردن خرما در دوران بارداری وجود ندارد. به همین دلیل است که گفته می شود، خرما میان وعده خوبی برای کمک به کاهش هوس به شیرینیجات است. در واقع، خوردن چند عدد خرما به جای بستنی یا آب نبات می تواند باعث ایجاد احساس رضایت شود و هوس خوردن شیرینی را کم کند. 

طبق مطالعه ای که بر روی مادران و فرزندانشان انجام شده، به این نتیجه رسیده اند که داشتن رژیم های غذایی با قند بالا در دوران بارداری می تواند بر عملکرد مغز جنین تأثیر بگذارد. اما خوردن قندهای طبیعی از میوه ها، مانند خرما، تاثیر خوبی در رشد و تقویت هوش جنین دارد.

اگرچه خوردن خرما در دوران بارداری بی خطر است، نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • خرما کالری و کربوهیدرات بالایی دارد، بنابراین از تعداد مصرف روزانه خود آگاه باشید. یک وعده 100 گرمی خرما یا حدود چهار خرما بدون هسته، تقریباً 277 کالری دارد. این مقدار کمتر از 300 کالری اضافی مورد نیاز در سه ماهه دوم است.
  • برخی از افراد ممکن است به خرما حساسیت داشته باشند و باید از آن اجتناب کنند.

خوردن خرما در بارداری

 

پیشنهاد مطالعه: 5 تمرین بی نظیر یوگا در بارداری

 

چه زمانی در دوران بارداری خرما بخوریم؟

اگر به این موضوع فکر می کنید که از چه زمانی مصرف خرما را در دوران بارداری شروع کنید، خبر خوب این است که خرما را می توان در هر مرحله از بارداری مصرف کرد. فقط باید در مورد مقدار خرمایی که می خورید محتاط باشید.

  • در سه ماهه اول بارداری، یبوست یک مشکل رایج است و خرما به پیشگیری و حفظ سلامت گوارش کمک می کند. با این حال، خوب است که از خرما در اوایل بارداری در حد اعتدال مصرف کنید، به خصوص اگر مشکلات قند خون یا استرپی گروه B دارید.

 

  • در سه ماهه دوم بارداری، مادران باردار، در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت بارداری هستید. بنابراین هنگام برنامه ریزی برای گنجاندن خرما در رژیم غذایی خود، باید نظر پزشک خود را بپذیرید و از گزینه های متنوع خرما با گلیسمی پایین استفاده کنید. بنابراین اگر سطح قند خون شما بالا است یا آزمایش گلوکز شما طبیعی نیست، در سه ماهه دوم از خوردن خرما خودداری کنید زیرا احتمال ابتلا به دیابت بارداری در این دوران بسیار بالا خواهد بود.

 

  • در سه ماهه سوم بارداری، خوردن خرما می تواند زایمان شما را کوتاه تر و آسان تر کند. زنان باردار می توانند از هفته 36، یعنی چهار هفته قبل از موعد تخمینی زایمان، روزی 4 تا 6 عدد خرما بخورند.

 

  • خوردن خرما در تابستان، بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند در تابستان از خوردن خرما خودداری کنند زیرا فکر می کنند معده آنها را ناراحت می کند. با این حال، این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است. در دوران بارداری، بدن زن به دلیل تغییرات فیزیکی و هورمونی متفاوت، گرما تولید می‌کند و خوردن خرما زیاد تنها باعث افزایش این گرما می‌شود. بنابراین توصیه می شود که مصرف خرما را در آخرین مراحل بارداری محدود کنید تا از بروز عوارض جلوگیری کنید.

 

  • خوردن خرما در زمستان، صرف نظر از آب و هوا، مهم است که در خوردن خرما زیاده روی نکنید. می توانید مصرف خرما را در زمستان افزایش دهید زیرا گرمای تولید شده به غلبه بر سرما کمک می کند و مواد مغذی مورد نیاز را نیز برای شما فراهم می کند. به عنوان یک قاعده کلی، برای رشد مناسب جنین روزانه به 300 کالری اضافی نیاز دارید. بنابراین، گزینه‌های سالم را برای مصرف تمام این کالری‌ها انتخاب کنید، یعنی گزینه‌هایی که سرشار از مواد مغذی هستند و از غذاهایی که دارای مواد مغذی کم و قند بالا هستند اجتناب کنید. فولات، آهن، کلسیم و پتاسیم از مهم ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن در دوران بارداری هستند و خرما تمام این مواد مغذی را در اختیار شما قرار می دهد.

خواص خرما برای جنین

 

پیشنهاد مطالعه: مهمترین زمان سونوگرافی های دوران بارداری

 

عوارض مصرف زیاد خرما در دوران بارداری چیست؟

اگر در خوردن خرما زیاده روی نکنید و در حد اعتدال از آن استفاده کنید، هیچ عارضه ای ندارد. با این حال، اگر بیش از حد از خرما استفاده کنید، ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • وزن بیش از حد بارداری
  • افزایش قند خون
  • خطر ابتلا به دیابت بارداری
  • پوسیدگی دندان در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

 

کلام آخر

خوردن خرما در طول دوران بارداری، انرژی، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن و پتاسیم را برای مادر و جنین تامین می کند. همچنین خرما می تواند یبوست را کاهش دهد، اسیدهای آمینه را تامین کند، به جلوگیری از نقص مادرزادی کمک کند و به دریافت ویتامین K و آهن کمک کند. علاوه بر این لازم است که به یاد داشته باشید، مصرف بیش از حد خرما ممکن است منجر به افزایش وزن، افزایش قند خون، دیابت بارداری، پوسیدگی دندان و مشکلات شکمی در افراد حساس شود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
زهره
۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵

خرما سرشار از آهن هست

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید