دندانپزشکی و سلامت دهان

13 علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
تعداد رای‌دهندگان:
۶
۳.۸

با علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح آشنا هستید؟ با شناخت این علائم زمان انتظار برای مادر شدن را کوتاه‌تر کنید.

از دست دادن اولین دوره قاعدگی پس از رابطه جنسی محافظت نشده می‌تواند قابل اطمینان‌ترین نشانه بارداری در زنان باشد. اما اغلب اشتاق مادر شدن مدت زمان رسدین به دوره قاعدگی را بسیار طولانی جلوه می‌دهد. بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با نشانه‌هایی آشنا کنیم با ردیابی آن‌ها می‌توانید، قبل از دوره از قاعدگی، بارداری خود را پیش بینی کنید. علائم بارداری در روزهای اول بعد از لقاح بسیار به علائم قبل از قاعدگی شباهت دارد اما می‌توان با ترفند‌هایی آن‌ها را از هم تشخیص داد. اگر به تازگی رابطه جنسی داشته‌اید به این 13 علامت توجه کنید.

علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح

1. خونریزی

مشاهده خون در فاصله 6 تا 12 روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده ممکن است از علائم لقاح موفق در روزهای اول باشد. اغلب زنان این لکه‌های خون را با خونریزی  قاعدگی اشتباه می‌گیرند. برای راهنمایی بیشتر می‌توان گفت این خون اغلب به رنگ قرمز روشن و صورتی است و با رنگ کدر خون قاعدگی متفاوت  است. این خونریزی دوره و یا مداوم نیست و گاهی در حد یک لکه دیده می‌شود.

 

2. بالا رفتن درجه حرارت بدن

علائم لقاح موفق در روزهای اول بالا رفتن درجه حرارت بدن

اولین درجه حرارت دهان شما در صبح می‌تواند زمان تخمک گذاری را نشان دهد. بنابر این درجه حرارت پایه بدن یک شاخص تخمک گذاری محسوب می‌شود. اگر دمای بالای بدن دو هفته ادامه داشت احتمالا باید منتظر یک نوزاد در ماه‌های آینده باشید. زیرا تخمک گذاری سوخت ساز بدن را بالا برده و در نتیجه دمای بدن را بالاتر از نرمال مادر نگه می‌دارد.

 

3. درد سینه

درد سینه بارداری با درد سینه قبل دوره قاعدگیکمی تفاوت دارد. در صورت بارداری، پوست سینه لطیف و شفاف شده و اغلب رگ‌ها دیده می‌شوند. همچنین تیرگی و ایجاد لکه در نوک سینه را یکی از علائم بارداری در روزهای اول بعد از لقاح دانست که اکثر زنان به آن دقت نمی‌کنند. همچنین سینه‌های مادر در اوایل بارداری آنقدر استروژن و پروژسترون تولید می‌کند که غده‌های سینه شروع به رشد می‌کنند. این افزایش هورمون باعث می‌شود پستان‌ها مایعات بیشتری را حفظ کرده و مادر احساس سنگینی، درد و حساسیت بیشتری نسبت به حساسیت دوران قبل از قاعدگی حس کند. 

 

4. خستگی از علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح

خستگی بدون دلیل نیز ممکن است علائم بارداری در روزهای اول بعد از لقاح باشد. افزایش سطح هورمون پروژسترون می‌تواند مادر را در تمام مدت خسته و خواب‌آلود کند. علاوه بر ای ، از آنجا که بدن شروع به تولید خون بیشتری برای حمایت از رشد جنین می‌کند، طبیعی است که مادر احساس خستگی کند؛ به خصوص اگر مواد معدنی، ویتامین‌ها، آهن و مایعات را در رژیم غذایی خود دریافت نکنیداگر کمبود انرژی شما نتیجه بارداری است، سعی کنید زمان بیشتری را به استراحت در روز اختصاص دهید. 

 

5. حالت تهوع

حالت تهوع یا بیماری صبحگاهی نشانه کلاسیک بارداری است که ممکن است در مراحل اولیه متوجه آن شوید. حالت تهوع در اوایل بارداری نتیجه افزایش هورمون‌های گردش خون است و ممکن است در هر ساعت از روز اتفاق بیفتد، اما اغلب صبح بروز پیدا می‌کند. به طور کلی حدود 50 تا 80٪ از خانم‌ها حالت تهوع صبحگاهی را تجربه می‌کنند که در ماه‌های آینده از بین می‌رود.

 

6. نفخ و احساس گرفتگی در شکم

علائم لقاح موفق در روزهای اول نفخ و گرفتگی شکم

تورم و بزرگ شدن شکم، تنگ شدن شلوار، احساس سنگینی یا نفخ در معده از علائم بارداری در روزهای اول بعد از لقاح است. در حقیقت، گرفتگی‌های اولیه بارداری معمولا با شروع قاعدگی اشتباه می‌شوند. گرفتگی در اوایل بارداری خفیف است و باید با گذشت زمان کاهش یابد. 

 

7. گریزی از غذا

یکی از علائم بارداری در روزهای اول بعد از لقاح که بسیار غیرمعمول است، بی‌توجهی به غذاهای خاص در دوران بارداری است که برعکس علائم حاملگی می‌باشد، اما می‌تواند به همان اندازه قوی باشند. غذا گریزی‌های متداول شامل: گوشت، پیاز و تخم مرغ است و یا ممکن است این غذا گریزی شامل غذاهایی شود که روزگاری آن‌ها را دوست داشتید این بیزاری به حدی ادامه پیدا می‌کند که بو یا طعم آن‌ها منجر به حالت تهوع شود. این حالت اغلب در ماه دوم الی سوم بارداری از بین می‌رود اما گاهی تا اخر 9 ماه بارداری ادامه می‌یابد.

 

8. سرگیجه | علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح

سرگیجه نیز می‌تواند از علائم بارداری در روزهای اول بعد از لقاح باشد زیرا بارداری سبب تغییر در میزان فشار خون و غلظت رگ‌های خونی می‌شود. 

 

9. نوسانات روحی

علائم لقاح موفق در روزهای اول نوسانات روحی

اگر در اوایل بارداری احساسات شما کمی از تعادل خارج می‌شود؛ خود را سرزنش نکنید. این عدم تعادل احساسی از علائم بارداری در روزهای اول بعد از لقاح است که در در سه ماهه اول  بسیار طبیعی و رایج است. تغییرات در سطح هورمون بر روی انتقال دهنده‌های عصبی مغز تاثیر می‌گذارد و منجر به افزایش نوسان احساسات از گریه تا عصبانیت و خشم شود. با این حال، ارتباط نوسانات خلقی با بارداری دشوار است زیرا زنان قبل از دوره قاعدگی خود نیز دارای نوسانات خلقی هستند.

 

10. یبوست

افزایش سطح پروژسترون ممکن است سیستم گوارشی شما را تحت تاثیر قرار دهد. در این حالت حرکات روده مادر سخت‌تر می‌شود زیرا هورمون‌ها باعث می‌شوند غذا به آرامی از دستگاه گوارش عبور کند. اگر قبل از شروع دوره قاعدگی دچار یبوست مزمن شدید و در طی روزهای گذشته رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید، بهتر است آزمایش بارداری در منزل انجام دهید زیرا یبوست یک علائم لقاح موفق در روزهای اول است.

 

11. سردرد از علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح

سطح قند خون پایین ممکن است باعث سردرد شود، زیرا سلول‌های مغزی سعی می‌کنند مقادیر کمتری از میزان قند را برطرف کنند. اگر مادر سردردهای مکرر را تجربه می‌کند، بدان معنی است که هورمون‌های جنسی زنانه مانند استروژن و پروژسترون در حال آماده سازی رحم برای کودک هستند. علائم لقاح موفق در روزهای اول در ادامه با شل شدن رباط‌ها و کمر درد بروز پیدا می‌کند که نشانه آماده شدن بدن مادر برای حمل وزن کودک است. اگر درد غیرقابل تحمل است، برای تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید. از مصرف مسکن‌های بدون نسخه خودداری کنید ، زیرا در صورت حاملگی خود مصرف دارو می‌تواند مضر باشد.

 

حتما بخوانید: 10 ترفند ساده برای رهایی از سردرد

 

12. تشنگی

علائم لقاح موفق در روزهای اول jak'd

 ممکن است زنان در مراحل اولیه بارداری احساس تشنگی کنند، که می‌تواند ناشی از افزایش حجم خون یا ادرار بیش از حد باشد. با مواجه شدن با این علائم لقاح موفق در روزهای اول آب زیاد بنوشید. اگر نیاز به اطلاعات در رابطه با آب کافی بدن دارید می‌توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: آب مورد نیاز بدن ما چقدر است؟ (فواید نوشیدن آب)

 

13. تنگی نفس

ممکن است مادر در چند هفته اول بعد از علائم لقاح موفق دچار تنگی نفس شود زیرا بدن نیاز به اکسیژن و خون بیشتری برای اشتراک با جنین در حال رشد دارد. با رشد کودک در طول دوران بارداری ادامه یابد و نیاز به اکسیژن و مواد مغذی افزایش یابد. داشتن برنامه ورزشی، نشستن در وضعیت مناسب‌، گرفتن نفس عمیق آهسته، پوشیدن لباس سست و غیره می‌تواند به تنظیم تنفس مادر کمک کند. 

 

سخن آخر درباره علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح

بارداری شیرین‌ترین دوران زندگی هر زن است. گذراندن دوره‌ای برای شکل گیری جنین در بدن می‌تواند بسیار لذت بخش و سرشار از شوق باشد. اگر تمام موارد بالا شامل حال شما بود می‌توانید آزمایش بارداری را برای اطمینان انجام دهید. برای گذراندن دوران بارداری شاد و سالم و برنامه غذایی و ورزش می‌توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید. 

 

حتما بخوانید: دوران بارداری شاد و سالم را بگذرانید. ورزش + خواب + تغذیه

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید