دندانپزشکی و سلامت دهان

واژینیسموس چیست؟ | نشانه ها، علائم و درمان واژینیسموس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

نمی‌توانید رابطه جنسی داشته باشید؟ شاید مبتلا به واژینیسموس هستید!!!

واژینیسموس چیست؟ 

بارها پیش آمده است که زن و شوهر به دادگاه یا مشاوره خانواده مراجعه کرده‌اند و مرد از زن شاکی بوده است که چرا زن اجازه نمی‌دهد با او رابطه جنسی داشته باشد یا حتی ادعا کرده است که زن نیاز جنسی ندارد. وقتی پای صحبت‌های زن نشسته‌ایم روشن شده است که زن نه تنها دوست دارد همسرش با او رابطه جنسی داشته باشد و نیاز جنسی بالایی هم دارد اما عاملی ناشناخته باعث می‌شود نتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند که مانع از رابطه جنسی می‌شود و در نهایت زن مقصر شناخته می‌شود. آیا می‌دانید مشکل از کجاست؟ آیا واقعا زن مقصر است؟ واژینیسموس یکی از مشکلاتی است که عده‌ای نام آن را نشنیده‌اند و نمی‌دانند چیست. در ادامه درباره واژینیسموس چیست و درمان واژینیسموس بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما در سایت خوب میشی همراه بمانید.

 

 

بیماری واژینیسموس 

واژن مجرایی به طول چند سانتی‌ متر در دستگاه تناسلی زنانه است که در رابطه جنسی و زایمان کاربرد دارد. واژینیسموس با نام انگلیسی Vaginismus به معنای دخول دردناک هنگامی رخ می‌دهد که عضلات واقع در اندام تناسلی زنانه به وارد شدن آلت جنسی مردانه واکنش نشان داده و حالت اسپاسم به خود می‌گیرد در نتیجه مانع از ورود آلت تناسلی مردانه می‌شود یا اگر اجازه ورود دهد، زن دردی نسبتا شدید تا خیلی شدید را حین سکس تجربه می‌کند. ممکن است زن مبتلا به بیماری واژینیسموس در حین رابطه جنسی انقباضات رحمی را تجربه کند که به طور ناخودآگاه پاها را می‌بندد، ضربان قلبش بالا می‌رود، تنفس او سخت می‌شود و ممکن است افت فشار خون را تجربه کند.

 

چه زنانی واژینیسموس را تجربه می‌کنند؟

 

شاید برای شما هم این سوال مطرح شود کدام دسته از خانم‌ها به واژینسموس مبتلا می‌شوند؟ از آنجایی که بدن هر فرد با دیگری متفاوت است باید بگوییم دسته بندی مشخصی وجود ندارد و ممکن است خانمی با همان مشکل واژینیسموس را تجربه نکند. به طور کل یکی از دلایل زیر می‌تواند باعث ایجاد اختلال واژینیسموس در خانم‌ها شود:

  • بانوانی که به دلیل فضای حاکم بر خانه یا جامعه درک درستی از رابطه جنسی نداشته‌اند و آن را گناه یا دردناک تصور می‌کنند
  • بانوانی که به آن‌ها تجاوز شده است
  • بانوانی که تجربه جنسی خوشایندی نداشته‌اند
  • بانوانی که در سن پایین توسط پزشک زنان به طرز نادرستی معاینه شده‌اند
  • دخترانی که بدون آمادگی اولیه و شتاب زده برای اولین بار رابطه جنسی را تجربه کرده‌اند
  • بانوانی که از بارداری می‌ترسند (بنا به هر دلیلی)
  • آسیب دیدگی واژن و عضلات به دلیل زایمان و یا هر عامل دیگر
  • بانوانی که سابقه عفونت داشته‌اند یا از بروز عفونت می‌ترسند
  • بانوانی که ترشحات واژن کافی ندارند (واژن خشکی دارند)

آنچه که مهم است این است که زن به خودی خود باعث به وجود آمدن واژینیموس نشده است و در آن نقشی ندارد. زن مبتلا به واژینیسموس همانند سایر زنان نیاز جنسی دارد و خواهان رابطه است. بنابراین مهم است که به آنان برچسب نزنید بلکه به او کمک کرده تا با درمان واژینیسموس روال عادی زندگی جنسی را بازیابد.

 

انواع واژینیسموس چیست ؟

  • واژینیسموس اولیه: واژینیسموس اولیه زمانی به کار برده می‌شود که زن در اولین تجربه جنسی خود انقباضات واژن را تجربه می‌کند در نتیجه دخول نا‌موفق است در نتیجه همچنان دختر باقی مانده و پا به دنیای زنانگی نمی‌گذارند. گاه گفته می‌شود که زن و شوهر همانند یک خواهر و برادر با هم زیر یک سقف زندگی می‌کنند. این گروه از بانوان ممکن است حین معاینات واژینال واکنش منفی نشان داده و حتی اجازه ورود تامپون را هم ندهند به همین دلیل گاه به واژینیسموس اولیه، واژینیسموس مادام العمر گفته می‌شود.
  • واژینیسموس ثانویه: در واژینیسموس ثانویه، زن تجربه دخول را دارد و توانسته است به راحتی رابطه جنسی برقرار کند اما از یک جایی به بعد به بیماری واژینیسموس دچار شده که می‌تواند ناشی از واکنش های روانی (اعصاب)، عفونت، آسیب دیدگی واژن و غیره باشد که به آن واژینیسموس اکتسابی نیز گفته می‌شود.

 

 

درمان واژینیسموس با ورزش و خانگی

 

در صورت اطلاع از واژینیسموس و درمان آن دیگر مسئله‌ای نیست که باعث ایجاد کابوس و وحشت شود. درمان واژینیسموس به صبر و حوصله و همچنین همکاری زن و شوهر احتیاج دارد. در صورتی که به طور مداوم پیگیر باشید و درمورد آن آزادانه و بدون احساس شرم با همسر و پزشک خود صحبت کنید قادر خواهید بود رابطه جنسی نرمالی داشته باشید. در ادامه درباره درمان واژینیسموس بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

درمان خانگی واژینیسموس

 

  • تمرین کگل | درمان واژینیسموس با ورزش

کگل روشی برای شل کردن و کنترل عضلات اطراف واژن است. تمرین کگل بسیار ساده است، در درمان واژینیسموس با ورزش کافی است در طول روز چندین بار انجام داده تا عضلات قوی شوند:

  1. ابتدا عضلات را به مدت 2 تا 10 ثانیه منقبض کنید و سپس عضلات را شل کنید. به تدریج از زمان کم شروع کرده و هر بار زمان را بیشتر کنید تا جایی که احساس کنید توانسته‌اید عضلات را تحت کنترل خود در آورید.
  2. پس از چند روز یک انگشت خود را در حد یک بند انگشت وارد واژن کنید. شاید لازم باشد که ناخن‌های خود را کوتاه کنید و یا از روان کننده استفاده کنید. حتی می‌توان این تمرین را درون وان انجام داد. به تدریج از یک بند انگشت تا سه بند انگشت و در نهایت تا دو انگشت با هم پیش روید.

 

  • ژل لوبریکانت

ژل لوبریکانت به اندازه یک خمیردندان است که در آن مواد روان کننده وجود دارد. برخی از خانم‌ها واژن خشکی دارند که دخول را سخت و ناممکن می‌سازد. همچنین تازه عروس‌ها می‌توانند با استفاده از ژل لوبریکانت رابطه جنسی بهتر و لذت بخش‌تری را با همسر خود تجربه کنند. مبحث واژینیسموس و زایمان طبیعی، برای بانوانی که تازه زایمان کرده‌اند نیز مطرح می‌شود که با استفاده از ژل لوبریکانت می‌توانند به واژن خود کمک کنند تا حالت لغزندگی داشته باشد.

 

واژینیسموس و زایمان طبیعی

 

شاید تعجب کرده باشید که چطور ممکن است زن با وجود واژینیسموس، باردار شده و قصد زایمان طبیعی دارد؟ زنانی که از واژینیسموس رنج می‌برند ممکن است با همسر خود رابطه جنسی داشته باشند اما این رابطه جنسی دردناک و سخت است و می‌توانند حین رابطه باردار شوند. از سویی دیگر قصد زایمان طبیعی دارند که با توجه به فرایند زایمان طبیعی نیاز است که چندین بار معاینات لگنی و واژن صورت گیرد. بدیهی است معاینات برای زن به دلیل اختلال واژینیسموس همچنان سخت و آزار دهنده است. توصیه می‌شود ابتدا به دنبال درمان واژینیسموس باشید سپس به بارداری فکر کنید تا فرایند زایمان راحت‌تر صورت گیرد.

 

  • وان آب گرم

 آب گرم برای اعصاب بسیار مفید است. اگر قصد برقراری رابطه جنسی دارید می‌توانید قبل از رابطه به مدت 15 تا 20 دقیقه در وان آب گرم ریلکس کرده و از آروماتراپی نیز کمک بگیرید تا آرامش بیشتری برای برقراری رابطه با همسر خود داشته باشید.

 

درمان واژینیسموس به کمک پزشک

 

پزشک و متخصص زنان محرم راز شماست. بهتر است مشکلات خود را صادقانه با وی در میان بگذارید. پزشک با طرح سوالات و معاینات بدنی تصمیم می‌گیرد که کدام نوع درمان برای شما مناسب‌تر است و یا شما را به کجا ارجاع دهد.

 

  • سکس تراپی

افرادی که در مبحث سکس تراپی فعال هستند روانپزشکانی هستند که در رشته پزشکی فارغ التحصیل شده و سپس وارد دوره تخصص اعصاب و روان می‌شوند و روانشناسی درمان جنسی را آموزش می‌بینند. سکس تراپیست، مشاور سکس تراپی است که اعتماد مراجع را جلب کرده و درباره آناتومی بدن و مسائل جنسی به بیمار آموزش می‌دهد و با ارائه راهکارها و مشاوره جنسی کمک می‌کند تا زوجین بتوانند بدون ترس و شکایت از واژینیسموس، دخول راحتی داشته باشند.

 

  • ترزیق بوتاکس

بوتاکس نوعی دارو یا ژل است که به عضلات ترزیق می‌شود و باعث فلج شدن آن بخش از عضلات می‌شود. بوتاکس برای بانوانی که دچار واژینیسموس حاد هستند بنا به صلاحدید پزشک می‌تواند مفید باشد که ممکن است با یک بار ترزیق مشکل برطرف شود و یا ممکن است نیاز به تکرار ترزیق در دوره‌های مختلف باشد.

 

 

  • دستگاه RF

دستگاه آر اف شامل امواج رادیو فرکانسی است که در لایه‌های پوست نفوذ می‌کند و یکی از مزایای آن درمان واژینیسموس است. با استفاده از دستگاه RF نیازی به دوران نقاهت نیست و مدت زمان انجام آن حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت است.

 

  • برداشتن اندومتریوز

هنگامی که بخشی از بافت داخلی رحم به سمت بیرون رشد کند، زن هنگام رابطه جنسی در قسمت زیرین شکم متحمل درد زیادی می‌شود که اندومتریوز نام دارد. در جراحی اندومتریوز بخش اضافی بافت رحم برداشته می‌شود و به فرد اجازه می‌دهد بدون واژینیسموس به سادگی با شریک جنسی خود رابطه داشته باشد. اگر اندومتریوز وسیع باشد با لاپاروسکوپی قابل درمان است. جراحی اندومتریوز توسط متخصص زنان انجام می‌شود.

 

  • جراحی بزرگ کردن واژن

گاه پیش می‌آید زن در گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفته است که از عوارض آن عمل مسدود شدن واژن بوده است به همین دلیل عمل دیگری لازم است تا فرد بتواند واژن بزرگتری داشته باشد تا حین نزدیکی درد نکشد. عمل جراحی بزرگ کردن واژن توسط متخصص زنان انجام می‌گیرد.

 

  • دیلاتور

دیلاتور نوعی گشاد کننده واژن از جنس پلاستیک یا سیلیکون است که در سایزهای متفاوت از کوچک به بزرگ وجود دارد. کوچکترین سایز دیلاتور تقریبا به اندازه یک انگشت است. درمان باز کردن واژن با استفاده از دیلاتور از کوچکترین سایز آغاز شده و به تدریج به سایزهای بزرگتر می‌رسد. بهتر است برای استفاده از دیلاتور از روان کننده‌های بر پایه آب استفاده کنید تا راحت‌تر به واژن ورود پیدا کند.

 

 

واژینیسموس و طلاق

با مطالعه متن بالا و روش‌های درمان واژینیسموس دریافتید که زن در بروز واژینیسموس نقشی ندارد و عوامل خارجی باعث به وجود آمدن واژینیسموس می‌شوند. اگر دانش و آگاهی جنسی بالا برود دیگر شاهد از هم پاشیدن زندگی مشترک به خاطر واژینیسموس نخواهیم بود. با کمی صبر و حوصله و مدارا و همچنین پیگیری درمان با واژینیسموس خداحافظی کنید و اگر فکر می‌کنید که این مطلب می تواند زندگی کسی را نجات دهد با وی به اشتراک بگذارید.

 

مطلب پیشنهادی:

راهکار ساده برای درمان سرد مزاجی در زنان

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید