دندانپزشکی و سلامت دهان

ورزش cx چیست : همه چیز درباره ورزش CX و تفاوت آن با TRX

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
تعداد رای‌دهندگان:
۷
۴.۴
دسته ها:

اگر به دنبال ورزشی هستید که علاوه بر تناسب اندام و عضله سازی؛ در جلسه اول آمادگی جسمانی شما را بالا ببرد CX ورزش شماست.

بسیاری از ما با شغلهای کارمندی و زندگی در آپارتمان نیاز به ورزش در خارج از خانه داریم. اما پیدا کردن ورزش مناسب جهت رفع نیازهای ما بسیار دشوار است. زیرا برخی تمرین‌ها ممکن است برای بدن مضر باشند و یا حتی نتوانند توقع ما را براورده کنند. دلایل مختلفی برای ورزش روزانه برای هر فرد وجود دارد از جمله کاهش وزن، بالا بردن آمادگی جسمانی، تناسب اندام، عضله سازی بدن و یا ورزش حرفه‌ای. بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با ورزش جذاب سی ایکس ورکس آشنا کنیم تا تمامی نیازهای خود را در این ورزش تنها در نیم ساعت تامین کنید.

 

ورزش سی ایکس چیست؟

ورزش سی ایکس چیست؟

ورزش سی ایکس ورکس (CXWorx) ترکیبی از تمرینات تناسب اندام و پروش اندام به صورت گروهی است. این ورزش به افراد مبتدی و یا ورزشکاران حرفه‌ای در رشته‌های مختلف کمک می‌کند تا قدرت عضلانی بالایی پیدا کنند. این ورزش که توسط کمپانی لس میلز طراحی شده تا روی عضلات ناحیه شکم، بالای شکم، باسن و شانه موثر باشد و آمادگی جسمانی عمومی را بالا ببرد. این مجموعه تمرین، متناسب ورزش حرفه‌ای ورزشکاران و یا آمادگی افراد مبتدی در نیم ساعت توسط مربی طراحی می‌شود تا بدن ورزشکار را به چالش بکشد. سی ایکس ورکس با فشار آوردن در هسته بدن با ترکیب تمرینات هوازی و قدرتی، در بالا تنه و پایین تنه، به عضله سازی شکم و باسن کمک می‌کند و به طور کلی قدرت عمومی و درونی را افزایش می‌دهد. در نتیجه مدتی پس از ورزش منظم و حرفه‌ای فرد علاوه بر تناسب اندام به قدرت جسمی بالایی در انجام کارهای روزمره دست می‌یابد. این ورزش بر پایه انواع کش ورزشی انجام می‌شود که به قدرت بدن و انجام درست حرکات کمک می‌کنند.

 

وسایل مورد نیاز ورزش سی ایکس ورکس (CXWorx)

وسایل مورد نیاز ورزش سی ایکس ورکس (CXWorx)

ورزش سی ایکس وکس نیاز به دستگاه خاصی مانند بدنسازی ندارد و همانطور که گفته شد ورزش با کش CX انجام می‌شود اما وسایل مورد نیاز و ضرور ی در جلسه اول شامل موارد زیر است:

  • تشک یوگا (mat)
  • مقاومتی ورزشی
  • حوله 
  • وزنه
  • کفش ورزشی
  • لباس راحت 

 

تمرینات سی ایکس ورکس

تمرینات سی ایکس ورکس

تمرینات سی ایکس ورک با مراحل زیر شروع می‌شود و مجموعا سی دقیقه زمان نیاز دارد. مربیان بر این باورند که فرد با انجام تمرینات در سی دقیقه بدون از دست دادن انرژی قدرت بدنی خود را می‌تواند بالا ببرد و این موضوع هم در ورزشکاران و هم در مبتدیان صدق می‌کند. سی دقیقه ورزش شامل موارد زیر می‌شود:

 

1. گرم کردن

تمامی ورزش‌‌ها با گرم کردن بدن آغاز می‌شود این حرکات شامل چندین تمرین کششی روتین است که طبق صلاح مربی و تمرین روزانه می‌بایست انجام داد.

 

2. مرحله اول حرکات قدرت 

در این مرحله به قدرت بالا تنه و دست‌ها تمرکز داده می‌شود. طبق برنامه مربی در این مرحله می‌توانید از وزنه برای تمرین بیشتر استفاده کنید.

 

3. مرحله دوم حرکات قدرتی شکم

در این قسمت تمرینات با کش CX آغاز می‌شود و تمرکز تمرین بر حرکات لگن و عضله سازی شکم است که اغلب به صورت ایستاده انجام می‌شود. ورزش با کش CX به شما کمک می‌کند در انجام حرکات متنوع آزاد باشید تعادل بیشتری در هسته بدن برقرار کنید و از همه مهم‌تر به انجام راحت‌تر حرکات کمک شایانی می‌کند. یکی از بهترین ویژگی‌های ورزش با کش CX این است که در طول تمرین ورزشکار فشار زیادی متحمل نمی‌شود که همین سبب عدم مصدومیت می‌شود.

 

4. مرحله سوم حرکات قدرتی پا

در این مرحله تمرینات متمرکز بر پایین تنه به بالا تنه انجام می‌شود. این تمرینات به افزایش قدرت پاها کمک می‌کنند. در این قسمت هم بعضی تمرینات با کش CX انجام می‌شود.

 

5. سرد کردن 

این مرحله شاید بی‌اهمیت به نظر برسد امام مهم‌ترین مرحله در انجام تمامی ورزش‌ها از جمله ورزش سی ایکس ورکس است. زیرا با سرد کردن به بدن کمک می‌کنید تا ضربان قلب را کنترل کرده و فشار و اکسیژن خون را تنظیم کند.

 

فواید ورزش سی ایکس 

فواید ورزش سی ایکس 

ویژگی بارز تمرینات سی ایکس ورکس تاثیرات آنی آن است. در این ورزش فرقی ندارد که با چه آمادگی جسمانی وارد کلاس سی ایکس شده‌اید چه نه، بعد از هر جلسه تاثیرات قدرت بالای جسمانی را در خود خواهید دید. ورزش سی ایکس ورکس می‌تواند به سرعت در عضله سازی شکم باسن و دست‌ها به فرد کمک کرده و قدرت عمومی بدن ورزشکار را به طرز محسوسی بالا ببرد. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این ورزش با کش CX ، نزد مربیان درجه یک دنیا این است که تمرینات در سی ایکس ورکس به طوری طراحی شده که علاوه بر جلوگیری از آسیب‌ها و مصدومیت‌های ورزشی ورزشکاران به کاهش طول درمان آن‌ها نیز کمک می‌کند. این ورزش‌ را بسیاری از فزیوتراپ‌ها در روند درمان بیمار و حرکات اصلاحی از آن به کار می‌برند. زیرا این تمرین به آن‌ها در کاهش درد کمر، بهبود تعادل بدن، تقویت عضلات شکم، کار کردن افزایش استقامت بدن کمک می‌کند. در ادامه این مقاله به مقایسه ورزش سی ایکس ورکس با ورزش trx، پیلاتس، بدنسازی و تاثیرات آن در لاغری خواهیم پرداخت.

.

  • سی ایکس و لاغری

به یاد داشته باشید که هدف از انجام هر ورزشی در وهله اول می‌بایست سلامت بدن باشد. اگر نیاز دارید برای سلامت بدن مقداری وزن کم کنید و یا به دنبال ورزشی برای تناسب اندام هستید، ورزش سی ایکس ورکس انتخاب مناسبی است زیرا علاوه بر پرورش اندام و یک ورزش کاملا دسته جمعی است و شما نیاز ندارید. برای کاهش وزن ساعت‌های طولانی در تردمیل به تنهایی بدوید. اگر در انتخاب ورزش مورد نظرتان تردید دارید شاید مقایسه‌های زیر به شما کمک کند.

 

حتما بخوانید: 10 حرکت کششی آسان یوگا، برای سلامتی و تناسب اندام زنان

 

  • ورزش سی ایکس بهتر است یا پیلاتس؟

ورزش پیلاتس مجموعه‌ای از حرکات مبتنی بر تنظیم تنفس بالا بردن قدرت ذهن و به طور کلی آمادگی جسمانی و ذهنی است. در ورزش پیلاتس مربی می‌تواند دستگاه‌های خاصی را حین تمرین به شما معرفی کند تا حرکات را بهتر و حرفه‌ای تر انجام دهید اما در ورزش سی ایکس ورکس تنها وسیله‌های مکمل تمرین، ورزش با کش CX و وزنه است. ورزش پیلاتس اصلا هوازی نیست و تمرینات آن بر پایه تنفس آرام و عمیق است ولی در ورزش سی ایکس ورکس شما با مجموعه ای از ورزش‌های قدرتی و هوازی به مدت نیم ساعت مواجه هستید. اما هر دو ورزش به قدرت هسته‌ای بدن تمرکز دارد و به شما در آمادگی جسمی بالا کمک خواهد کرد.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با ورزش پیلاتس این مقاله را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: ورزش پیلاتس چیست؟ + فواید و مضرات حرکات پیلاتس

 

  • تفاوت ورزش cx و trx

ورزش trx به طور کلی یک ورزش تکمیل کننده و ایده آل برای ورزشکاران حرفه‌ای است که می‌خواهند در کنار ورزش اصلی خود به تناسب اندام نیز برسند. اما ورزش سی ایکی ورکس به عضله سازی اندام و هسته اصلی بدن متمرکز بوده و می‌تواند آمادگی جسمانی ورزشکار را به طور موثری بالا ببرد. در ورزش trx شما نیاز به تجهیزات از جمله وزنه و تمرینات با کش CX نخواهید داشت و تمامی حرکات مبتنی بر وزن بدن و نیروی گرانش زمین است.

 

  • تفاوت ورزش cx با بدنسازی

بدنسازی مجموعه حرکاتی است که در جهت پرورش اندام فرد تنظیم می‌شود و در جهت دلخواه ورزشکار تغییر می‌کند. به طور مثال در ورزش بدنسازی مجموعه تمرین عضله سازی با لاغری بسیار متفاوت است. اما در ورزش سی ایکس ورکس تمرینات به طور کلی مکمل یکدیگرند و به تمام بدن مخصوصا هسته اصلی بدن تمرکز دارند. ورزش بدنسازی یک ورزش فردی بوده و تمرینات مختص هر فرد تنظیم می‌شود ولی ورزش سی ایکس ورکس کاملا گروهی بوده و مربی تمرینات را با توجه به آمادگی گروه تنظیم و طراحی می‌کند.


سخن آخر

به یاد داشته باشید که ورزش‌هایی مانند پیلاتس یوگا سی ایکس ورکس، trx و موارد دیگر که نیاز به طراحی تمرین توسط مربی حرفه‌ای را دارند را هرگز بدون مربی انجام ندهید. زیرا هر مربی تمرینات را طبق آمادگی جسمی ورزشکار تنظیم کرده و با برنامه‌ای مشخص پیشرفت تمرینات را تنظیم خواهد کرد. انجام سرخود این تمرینات باعث آسیب‌های مختلف در مفاصل و مصدومیت‌های ورزشی می‌شود.

 

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
فاراد
۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰

با سلام.من دانشجوی رشته ی تربیت بدنی هستم و در تحقیقم از مقاله ی خوب شما استفاده کردم.در قسمت منبع تحقیق آدرس سایت و مقاله شما درج شده است لطفا راضی باشید.با تشکر.آدرس ایمیل fafarad82@gmail.com

پاسخ
Hh
۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸

من یه مدت trx میرفتم الان چند ماه ک ک نمیرم و هیچ ورزشی هم نداشتم تو این مدت و اضافه وزن پیدا کردم ، الان ک مجدد میخوام ورزش شروع کنم از چ ورزشی شروع کنم یا همون trx برم ؟؟؟

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید