دندانپزشکی و سلامت دهان

مراقبت های بعد از جراحی پا و مچ

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

جراحی پا و مچ یکی از روش‌های درمان بوده که پزشکان جهت کاهش درد و بهبود عملکرد فرد بیمار از آن استفاده می‌کند.

همانطور که می‌دانید پاها اجزای مهمی در بدن انسان هستند و شما به واسطه آنها می‌توانید در هر جایی حضور داشته باشید و فعالیت روزانه خود را انجام دهید. به همین منظور مشکلات پا و مچ پا می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی روزمره افراد تاثیر بگذارد و مانع از حرکت آنها شود. افرادی که در ناحیه مچ و پا دچار مشکل می‌شوند، درد زیادی را تحمل می‌کنند. آنها از شدت درد پاهای خود را نمی‌توانند روی زمین قرار دهند و به شدت اذیت می‎شوند. در چنین مواردی، جراحی پا و مچ پا می‌تواند راه‌حلی را برای کاهش درد، اصلاح ناهنجاری‌ها، بازگرداندن عملکرد و بهبود فرد مبتلا ارائه دهد. جراحی پا و مچ یکی از روش‌های درمان بوده که پزشکان جهت کاهش درد و بهبود عملکرد فرد بیمار از آن استفاده می‌کند.

چه زمانی جراحی پا و مچ پا ضروری است؟

شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که آیا جراحی پا و مچ در هر شرایطی لازم و ضروری است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. پزشک قبل از هرچیزی ابتدا شما را به طور کامل معاینه و مشکل پا یا مچ را تشخیص می‌دهد. پس از این کار دکتر جراحی پا و مچ پا ابتدا روش‌های درمانی کم تهاجم مانند فیزیوتراپی، دارودرمانی و... را به بیمار توصیه می‌کند. در صورتی که با انجام این کارها مشکل برطرف نشد و علائم درد در بیمار کاهش پیدا نکرد، حال بیمار را برای جراحی آماده می‌کند.

جراحی پا

انواع بیماری‌های پا و مچ پا که نیاز به جراحی دارند

برخی از بیماری‌های مربوط به پا و مچ پا حتما باید به وسیله جراحی درمان و کنترل شوند. چرا که آنها با دارو و فیزیوتراپی درمان نخواهند شد و بیمار همواره درد می‌کشد. جهت جراحی اینگونه بیماری‌ها باید حتما به دنبال بهترین دکتر جراحی پا و مچ پا تهران باشید. برای این منظور کافیست در اینترنت نام پزشکان خوب این حوزه را جستجو کنید. انواع بیماری‌ها پا و مچ پا که جراحی تنها درمان آنهاست:

بونیون

بونیون یک برجستگی استخوانی است که در پایه مفصل انگشت شست پا ایجاد شده و منجر به درد و ناهماهنگی می‌شود. در این حالت جراحی یک اقدام درمانی مناسب خواهد بود. چرا که پس از جراحی پا و مچ، مفصل منحرف شده درمان، درد در پای فرد کاهش و عملکرد او بهبود پیدا می‌کند.

انگشتان چکشی

انگشتان چکشی زمانی اتفاق می‌افتند که خمیدگی یا انقباض غیرطبیعی در یک یا چند انگشت پا وجود داشته باشد. جراحی اصلاحی به صاف کردن انگشتان آسیب‌دیده، رفع مالش دردناک، درد و مشکل در پوشیدن کفش کمک می‌کند.

فاسئیت پلانتار

فاشیای کف پا باعث درد پاشنه می‌شود. این درد ناشی از التهابات رباط فاشیای کف پا است. در اینجا جراحی و برداشتن قسمتی از رباط استخوانی می‌تواند درد را تا حد زیادی کم کند. البته قبل از جراحی پا و مچ ابتدا پزشک روش‌های محافظه‌کارانه مانند دارودرمانی یا فیزیوتراپی را روی بیمار امتحان می‌کند. در صورتی که با این دو بازهم درد ادامه‌دار باشد، پزشک دست به جراحی می‌زند.

آرتریت مچ پا

آرتریت شدید در مفصل مچ پا می‌تواند منجر به درد مزمن، محدودیت حرکتی و کاهش کیفیت زندگی شود. آرتروپلاستی مچ پا (جایگزینی مچ پا) فیوژن یا عمل جراحی ممکن است برای بازگرداندن عملکرد مفصل، راه رفتن و کاهش درد در نظر گرفته شود.

آسیب های تاندون آشیل

پارگی یا پارگی در تاندون آشیل نیاز به توجه فوری پزشکی دارد. در برخی موارد، جراحی برای ترمیم و چسباندن تاندون، اطمینان از عملکرد مناسب و حمایت در حین راه رفتن، دویدن و سایر فعالیت‌ها توصیه می‌شود.

درد پا

فرآیند جراحی پا و مچ پا به شکلی است؟

شما قبل از آنکه جراحی کنید باید به دنبال انتخاب یک جراح حرفه‌ای و با سابقه در شهر خود باشید. به عنوان مثال اگر در مشهد زندگی می‌کنید، قبل از هرچیزی باید به بهترین دکتر جراحی پا و مچ پا مشهد مراجعه و از او مشورت بخواهید. اما جراحی پا و مچ به چه شکلی انجام می‌شود؟

قبل از جراحی پا و مچ پا، متخصص ارتوپد یک ارزیابی جامع از جمله بررسی تاریخچه پزشکی، معاینه فیزیکی و تست‌های تشخیصی انجام می‌دهد. از این طریق نتایج این بررسی‌ها، پزشک بهترین روش درمان و جراحی را برای شما انتخاب می‌کند.

در روز جراحی، شما تحت بیهوشی قرار می‌گیرید و بسته به ماهیت عمل (سرپایی یا جراحی سنگین) ممکن است به صورت کوتاه مدت (چند ساعت) یا بلند مدت (1 الی 2 روز) در بیمارستان بستری شوید. جراح جهت درمان عارضه و مشکل پا و مچ شما، برش‌های کوچکی روی نواحی مورد نظر ایجاد می‌کند. در این حالت او به عارضه و آسیب دسترسی کامل خواهد داشت.

زمان بهبودی هر فردی پس از جراحی با دیگری متفاوت است. به اصطلاح ممکن است فردی خوش زخم باشد و به سرعت و در مدت زمان کوتاهی پس از عمل خوب شود. مراقبت‌های جراحی پس از انجام جراحی بهبودی شما کمک می‌کند. اما چه مراقبت‌هایی باید پس از جراحی پا و مچ انجام شود؟

مراقبت‌های پس از جراحی پا و مچ

همانطور که بیان شد، مراقبت‌های پس از جراحی بسیار مهم و حائز اهمیت هستند. چرا که مراقبت درست به بهبودی هر چه سریع‌تر فرد کمک می‌کند. برخی از مراقبت‌های بعد از جراحی که باید به آن توجه کنید، عبارت است از:

  • استراحت کامل و راه نرفتن طولانی مدت با گچ، آتل و عصا
  • گچ یا بانداژ خود را خشک نگه دارید و آن را عوض نکنید.
  • مصرف به موقع داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • انجام فیزیوتراپی‌های استراتژیک و تمرین‌های توانبخشی به تجویز و توصیه پزشک
  • مراجعه به موقع به پزشک پس از جراحی
  • شما می‌توانید پس از جراحی یک رژیم غذایی معمولی داشته باشید، اما داروهای ضد درد می‌توانند باعث یبوست شوند. بنابراین یک رژیم غذایی حاوی فیبر بالا ممکن است در این شرایط برای شما مفید باشد. پروتئین، میوه و سبزیجات فراوان، بهترین مواد مغذی هستند که فرآیند بهبود را سرعت می‌بخشند.
  • در صورت مشاهده هرگونه "علائم هشداردهنده" با پزشک خود تماس بگیرید.

یادداشت پایانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، درد پا و مچ پا یک عارضه بسیار دردناک و آزاردهنده است که زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین منظور برای اینکه بتوانید سلامت جسمانی خود را به دست بیاورید بهترین کار مراجعه به یک پزشک متخصص یا ارتوپد است. او پس از بررسی‌های لازم در صورت تشخیص به شما جراحی پا و مچ را توصیه می‌کند. شما با انجام این جراحی و مراقبت‌های درست، پس از مدتی می‌توانید همچون روز اول روی پای خود بایستید و کارهای روزانه خود را بدون درد انجام دهید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید