دندانپزشکی و سلامت دهان

خار پاشنه پا | علت و درمان آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در ادامه این بخش از خوب میشی، به بررسی علائم خار پاشنه و درمان آن اشاره کردیم تا اطلاعات خوبی در رابطه با این مشکل داشته باشید.

خار پاشنه وضعیتی است که در آن رسوب کلسیم بین پاشنه و قوس پا رشد می کند. علائم خار پاشنه شامل دردی است که می تواند تیز یا مانند یک درد مبهم باشد. همچنین ممکن است فرد متوجه گرمای زیادی از ناحیه آسیب دیده شود. خار پاشنه ممکن است به طور مستقل رخ دهد یا ممکن است به یک بیماری زمینه ای مرتبط باشد. بسیاری از افراد، اغلب تصور می کنند که خار پاشنه علت هر گونه درد در پاشنه پا است، اما عوامل دیگری نیز می توانند باعث درد پاشنه شوند.

تشخیص خار پاشنه می تواند چالش برانگیز باشد. خار پاشنه همیشه باعث درد نمی شود و همه دردهای پاشنه به خار پاشنه پا مربوط نمی شود. خار پاشنه می تواند در پشت پاشنه (خار پاشنه پشتی) یا زیر کف پا (خار پاشنه کف پا) قرار گیرد. خارهای پشتی اغلب با تاندیوپاتی آشیل همراه هستند، در حالی که خارهای زیر کف پا با فاسیای پلانتار مرتبط هستند.

در ادامه این بخش از خوب میشی، به بررسی علائم خار پاشنه و درمان آن اشاره کردیم تا اطلاعات خوبی در رابطه با این مشکل داشته باشید.

 

پیشنهاد مطالعه: دلایل گرفتگی شبانه عضلات پا و راه درمان آن

 

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه پا به انگلیسی Heel spurs یا calcaneal spur، نوعی خار استخوانی است، وضعیتی که از نظر پزشکی به عنوان اگزوستوز شناخته می شود که در واقع نوعی رسوبات کلسیمی است که برآمدگی های استخوانی مانندی را بین قوس پا و پاشنه ایجاد می کند.

افراد مبتلا به سایر بیماری های پا، مانند التهاب کف پا، که باعث التهاب دردناک رباطی می شود که از پاشنه تا جلوی پا امتداد می یابد، احتمالا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به خار پاشنه پا هستند. همین امر در مورد افرادی که از تاندونیت آشیل رنج می برند نیز صادق است. 

از نظر موقعیتی، خار پاشنه نوعی خار استخوانی یا یک رشد استخوانی است که از پایین پاشنه پا بیرون می‌ زند، جایی که استخوان پاشنه پا به رباطی که بین پاشنه و گوی پا قرار دارد (فاشیای کف پا) متصل می‌ شود. خار پاشنه حدود 15 درصد افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

جالب است بدانید که خار پاشنه به مرور زمان ایجاد می شود. بیشتر افراد تا زمانی که برای درد پاشنه پا درخواست کمک نکنند متوجه خار پاشنه خود نمی شوند. در حالی که خار پاشنه را می توان با جراحی از بین برد، اما پزشکان معمولا درمان های غیرجراحی را نیز برای کاهش علائم مرتبط با خار پاشنه توصیه می کنند.

بنابراین، حفظ سلامت پا بسیار مهم است و دانستن اینکه چگونه بهترین کفش را برای خار پاشنه پیدا کنید، می تواند نقطه شروع بسیار خوبی باشد. 

خار پاشنه پا

 

علت ایجاد خار پاشنه پا چیست؟

خار پاشنه به طور مستقیم به دلیل کشیدگی طولانی مدت ماهیچه ها و رباط ها ایجاد می شود. در نهایت، این فشار بیش از حد به استخوان پاشنه (پالکانئوس) فشار وارد می کند و باعث ایجاد خار می شود. خار پاشنه به مرور زمان ایجاد می شود و به طور ناگهانی پس از یک تمرین یا یک رویداد ورزشی ظاهر نمی شوند. در واقع، خار پاشنه زمانی ایجاد می شود که علائم اولیه مانند درد پاشنه را نادیده بگیرید. همچنین فشار مکرر ناشی از راه رفتن، دویدن یا پریدن روی سطوح سخت نیز یکی از دلایل شایع ایجاد خار پاشنه است. همچنین ممکن است از پوشیدن کفش هایی که پای شما را پشتیبانی نمی کنند ایجاد شوند.

در واقع، خار پاشنه زمانی اتفاق می‌افتد که رسوبات کلسیم در قسمت زیرین استخوان پاشنه ایجاد می‌شود. این مشکل معمولاً در طی چند ماه اتفاق می‌ افتد. خار پاشنه اغلب به دلیل کشیدگی عضلات و رباط های پا، کشیدگی فاسیای کف پا و پارگی مکرر غشایی که استخوان پاشنه را می پوشاند ایجاد می شود. خار پاشنه مخصوصاً در بین ورزشکارانی که فعالیت‌ هایشان شامل دویدن و پریدن زیاد است رایج است.

به طور کلی، خار پاشنه ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • آرتروز
  • کبودی پاشنه پا
  • اضافه وزن بدن
  • کفش های نامناسب
  • مشکلات راه رفتن
  • پوشیدن زیاد دمپایی
  • کفش های کهنه

بسیاری از افرادی که خار پاشنه دارند، به التهاب کف پا نیز مبتلا هستند. این وضعیت دردناک با بافت سخت و فیبری که بین پاشنه و انگشتان پا قرار دارد، سروکار دارد. ابتلا به فاسیای کف پا نیز خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش می دهد.

 

عوامل خطر برای خار پاشنه عبارتند از:

  • ناهنجاری های راه رفتن، که فشار بیش از حد بر استخوان پاشنه، رباط ها و اعصاب نزدیک پاشنه پا وارد می کند
  • دویدن معمولی یا دویدن روی سطوح سخت
  • پوشیدن کفش‌ های نامناسب یا بد، به‌ویژه آن‌ هایی که فاقد پشتیبان مناسب برای قوس پا هستند
  • اضافه وزن و چاقی

 

سایر عوامل خطر مرتبط با فاشیای کف پا عبارتند از:

  • افزایش سن، که انعطاف پذیری فاشیای کف پا را کاهش می دهد و پد چربی محافظ پاشنه پا را نازک می کند
  • دیابت
  • گذراندن بیشتر روز روی پاهای خود
  • فعالیت بدنی کوتاه مدت و مکرر
  • داشتن کف پای صاف یا قوس بلند

 

پیشنهاد مطالعه: درمان میخچه پا : بهترین روش های درمان خانگی میخچه پا

 

علائم و نشانه های خار پاشنه پا چیست؟

خار پاشنه اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند اما می تواند با درد متناوب یا مزمن - به ویژه در حین راه رفتن و دویدن - همراه باشد، اگر التهاب در نقطه تشکیل خار ایجاد شود. به طور کلی، علت درد، خود خار پاشنه نیست، بلکه آسیب بافت نرم مرتبط با آن است.

بسیاری از افراد درد خار پاشنه و فاسیای کف پا را به صورت فرو رفتن چاقو یا سنجاق به پایین پای خود هنگام ایستادن توصیف می کنند - دردی که بعداً به درد مبهم تبدیل می شود. آنها اغلب شکایت دارند که درد شدید پس از ایستادن پس از نشستن طولانی مدت دوباره عود می کند.

به طور کلی، علائم خار پاشنه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • التهاب
  • تورم در قسمت پاشنه پا

ناحیه آسیب دیده نیز ممکن است در لمس گرم احساس شود. این علائم ممکن است به قوس پا نیز سرایت کند. در نهایت ممکن است یک برآمدگی کوچک استخوانی قابل مشاهده باشد. علاوه بر این، برخی از خارهای پاشنه ممکن است اصلاً علامتی نداشته باشند. همچنین ممکن است هیچ تغییری در بافت های نرم یا استخوان های اطراف پاشنه پا مشاهده نکنید. خار پاشنه اغلب فقط از طریق اشعه ایکس و سایر آزمایشات انجام شده برای مشکل دیگر پا کشف می شود.

علائم خار پاشنه پا

 

آیا خار پاشنه همان فاسیای کف پا است؟

خار پاشنه و فاشیای کف پا، دارای شرایط مرتبطی هستند اما یکسان نیستند. در ادامه به تفاوت میان خار پاشنه و فاشیای کف پا اشاره کردیم:

 

  • فاشیای کف پا زمانی اتفاق می افتد که استفاده بیش از حد باعث کشیدگی یا پاره شدن فاسیای کف پا - رباطی که بین پاشنه پا و توپی شما قرار دارد، می شود. بنابراین اگر به التهاب کف پا مبتلا هستید، احتمالاً درد شدید پاشنه پا را احساس خواهید کرد که در طول روز می آید و می رود. زمانی که کمی راه بروید، درد کاهش می یابد، اما اگر بنشینید و سپس بلند شوید تا کمی بیشتر راه بروید، عود می کند.

 

  • خار پاشنه می تواند به عنوان واکنشی به فشار و التهاب ناشی از فاسیای کف پا رخ دهد. در این شرایط، با گذشت زمان بدن با ساختن بافت استخوانی اضافی به این فشار پاسخ می دهد. این بافت اضافی به خار پاشنه تبدیل می شود. اکثر مردم دردی را از خار پاشنه احساس نمی کنند، اما وقتی احساس می کنند، درد مانند درد فاشیای کف پا است.

 

پیشنهاد مطالعه: علت سر شدن پا چیست ؟ | دلایل سر شدن پا هنگام خواب

 

خارپاشنه پا چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص خار پاشنه بدون کمک پزشکی برای شما دشوار است. زیرا علائم آن مشابه سایر دردهای موجود در پاشنه و مشکلات پا است. بنابراین، برای تشخیص مناسب باید به یک متخصص مانند جراح ارتوپد یا متخصص پا مراجعه کنید. پزشکان معمولاً پای شما را معاینه می کنند و در مورد فعالیت بدنی که ممکن است باعث درد پاشنه پا شده باشد سؤال می کنند. در نهایت، اشعه ایکس یکی از رایج ترین آزمایش هایی است که پزشکان برای تشخیص خار پاشنه از آن استفاده می کنند.

برآمدگی های استخوانی معمولاً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. به همین دلیل است که اگر هر دلیل ناشناخته ای از درد و التهاب پا را تجربه می کنید، استفاده از ابزارهای تصویربرداری تشخیصی ضروری هستند. قبل از سفارش آزمایش های تصویربرداری، پزشک معاینه فیزیکی پای شما را برای بررسی علائم قرمزی یا التهاب انجام می دهد. پزشک شما همچنین هرگونه حساسیت قابل توجه در پا را بررسی می کند. زیرا حساسیت نشانه دیگری از خار پاشنه است. همچنین ممکن است پزشک متخصص از شما بخواهد آزمایش‌ های فیزیکی مانند ایستادن روی یک پا و همچنین پیاده‌ روی کوتاه را انجام دهید.

عکس اشعه ایکس از خار پاشنه

 

درمان خار پاشنه پا چیست؟

پزشکان با خار پاشنه به همان روشی که با التهاب کف پا برخورد می کنند، رفتار می کنند. این به این دلیل است که درد پاشنه که علت آن خار پاشنه است، در واقع ناشی از التهاب کف پا است. درمان علائم فاشیای کف پا می تواند درد ناشی از خار پاشنه را نیز کاهش دهد.

درمان معمولی برای بهبود خار پاشنه معمولا شامل موارد زیر است:

  • استراحت دادن به پاشنه پا: اگر می دوید یا تند راه می روید، استراحت به بهبود درد پاشنه پا کمک می کند. استراحت نه تنها به کاهش درد حاد کمک می کند، بلکه می تواند از بدتر شدن وضعیت شما نیز جلوگیری کند. استراحت دادن به پاها پس از مدت طولانی ایستادن و فعالیت های دیگر بسیار مهم است. در وماقعی که درد حاد ناشی از خار پاشنه وجود داشته باشد، متخصص پا ممکن است از شما بخواهد تا زمانی که علائم شما فروکش کند، به پای خود استراحت دهید. قرار دادن وزن روی پاشنه پا در حالی که درد دارد، احتمالاً وضعیت شما را بدتر می کند. همچنین می تواند زمان بهبودی شما را طولانی تر کند.

 

  • استفاده از کمپرس سرد: استفاده از کمپرس یخ یا کمپرس سرد هر بار تا 15 دقیقه ممکن است با بی حس کردن موقت ناحیه به تسکین درد خار پاشنه پا کمک کند. این روش همچنین به کاهش تورم کمک می کند. 

 

  • مصرف داروی ضد التهاب خوراکی: برای درد شدید، متخصص پا ممکن است استفاده از داروی ضدالتهاب خوراکی و یا تزریق کورتیکواستروئید را توصیه کند. این تزریق های ضد التهابی به کاهش درد و التهاب در سراسر پاشنه و قوس پا کمک می کند.

 

  • داروهای مسکن بدون نسخه: درد حاد یا کوتاه مدت ممکن است با کمک داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) کاهش یابد. اینها ممکن است شامل استامینوفن (تیلنول)، آسپرین یا ایبوپروفن (ادویل، موترین) باشد. اگر از داروهای دیگری مانند رقیق‌ کننده‌ های خون استفاده می‌ کنید، یا اگر از قبل مشکلات کبدی یا کلیوی دارید که می‌ تواند مانع از مصرف مسکن‌ های OTC شود، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

  • تمرینات فیزیوتراپی و تمرینات کششی: متخصص پا ممکن است فیزیوتراپی را به عنوان راهی برای یادگیری و تمرین برای جلوگیری از درد طولانی مدت توصیه کند، به خصوص که داروهای ضد التهابی را فقط می توان برای مدت کوتاهی به طور ایمن مصرف کرد. فیزیوتراپ می تواند به شما نشان دهد که چگونه برخی از تمرینات را در خانه انجام دهید. این حرکات کششی را می توان در هر زمانی از روز انجام داد، اما حرکات کششی می تواند به ویژه در شب قبل از خواب مفید باشد.

 

  • پوشیدن کفش مناسب یا استفاده از کفی کفش که از قوس‌ های کف پا و از فاسیای کف پا محافظت می‌ کند. پدهای پاشنه پا همچنین می توانند از ساییدگی و پارگی بیشتر جلوگیری کنند. 

 

آیا برای درمان خار پاشنه پا نیازی به جراحی وجود دارد؟

خار پاشنه ممکن است به عنوان بخشی از جراحی فاشیای کف پا برداشته شود، اما پزشکان به ندرت جراحی را برای برداشتن خار پاشنه انجام می دهند. اما هنگامی که درد خار پاشنه شدید و مداوم می شود، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. این نوع جراحی شامل برداشتن خار پاشنه پا است و گاهی اوقات شامل رهاسازی فاسیای کف پا نیز می شود. 

جراحی خار پاشنه نه تنها درد را کاهش می دهد، بلکه با هدف افزایش تحرک در کل پا نیز انجام می شود. اکثر افرادی که این نوع جراحی را انجام می دهند نیز دچار التهاب کف پا هستند. با توجه به اشکال دیگر درمان ها و روش های درمانی موجود، جراحی برای خار پاشنه به تنهایی رایج نیست.

بنابراین، قبل از توصیه جراحی برای درمان خار پاشنه، پزشک با انجام آزمایش‌ های تصویربرداری نهایی از طریق اشعه ایکس و EKG و همچنین آزمایش‌ های جریان خون در پا، تعیین می‌کند که آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی هستید یا خیر. همچنین بهبودی کامل پس از جراحی خار پاشنه به زمان نیاز دارد تا بتوانید دوباره وزن خود را روی پای خود بیاورید.

 

آیا خار پاشنه بدون جراحی از بین می رود؟

پس از تشکیل، خار پاشنه دائمی خواهد بود و جراحی تنها راه برداشتن خار پاشنه پا است. از آنجایی که خار پاشنه معمولاً درد ندارد، درمان وضعیتی که باعث خار پاشنه پا شده است باید به کاهش درد پاشنه کمک کند.

 

پیشنهاد مطالعه: مراقبت های بعد از جراحی پا و مچ

 

چگونه خطر ابتلا به خار پاشنه پا را کاهش دهیم؟

عوامل متعددی خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش می دهند. برخی از عوامل چیزهایی هستند که می توانید بلافاصله یا در طول زمان تغییر دهید اما ممکن است سایر عوامل را نتوانید تغییر دهید.

 

تغییراتی که می توانید همین الان برای جلوگیری از ایجاد خار پاشنه پا ایجاد کنید عبارتند از:

  • اگر می دوید یا راه می روید، سطوح نرم مانند چمن و مسیرها را به جای سطوح سخت مانند پیاده روها انتخاب کنید
  • کفش‌ هایی بپوشید که متناسب با قوس‌ پای شما باشد
  • اگر روی زمین های چوبی یا کاشی راه می روید، دمپایی یا کفش بپوشید
  • راه رفتن خود را طوری تنظیم کنید که فشار کمتری روی پاشنه پا وارد شود

 

تغییراتی که می توانید در طول زمان برای جلوگیری از ایجاد خار پاشنه پا ایجاد کنید عبارتند از:

  • وزن خود را کاهش دهید تا فشار کمتری به پای خود وارد کنید
  • برنامه روزانه خود را تغییر دهید تا بیش از حد روی پاها نباشید

 

چیزهایی که نمی توانید تغییر دهید عبارتند از:

  • با افزایش سن، فاسیای کف پا کمتر انعطاف پذیر می شود، بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد و احتمال ابتلا به فاسیای کف پا بیشتر می شود
  • شما به تدریج بالشتک های چربی طبیعی کف پای خود را از دست می دهید
  • پاهای چاق یا قوس بلندی دارید

 

اگر شما نیز تجربه ای از بهبود و درمان خار پاشنه پا دارید حتما در قسمت کامنت برای ما بنویسید

برچسب ها:
خار پاشنه
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید