دندانپزشکی و سلامت دهان

کمبود این ویتامین باعث خرابی دندان میشود | خوراکی های مفید را بشناسید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

برای اینکه بدانید کمبود کدام ویتامین باعث خرابی دندان میشود و خوراکی های مفیدبرای حفظ سلامت دندان ها را بشناسید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

حفظ سلامت دهان و دندان برای سلامت کلی ضروری است. اگرچه مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و معاینات منظم دندانپزشکی بسیار مهم هستند، اما رژیم غذایی نیز نقش مهمی در حفظ سلامت دندان ها و لثه ها دارد. به طور کلی، کمبود چندین ویتامین می تواند باعث پوسیدگی دندان و سایر مشکلات سلامت دهان و دندان شود، بنابراین مهم است که مطمئن شوید که تغذیه کافی و کاملی دارید و تمام ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را دریافت می کنید.

برای اینکه بدانید کمبود کدام ویتامین باعث خرابی دندان میشود و خوراکی های مفیدبرای حفظ سلامت دندان ها را بشناسید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

ارتباط بین کمبود ویتامین و بیماری های دهان و دندان

در حالی که مصرف کم کلسیم و ویتامین D عمدتاً با افزایش خطر پوسیدگی دندان همراه است، کمبود سایر ویتامین ها نیز منجر به مشکلات سلامت دهان و دندان می شود، بنابراین مهم است که از همه آنها آگاه باشید و بدانید که کدام کدام ویتامین باعث خرابی دندان می شود.

 

کمبود کلسیم

کلسیم برای سلامت استخوان ها و دندان ها حیاتی است و کمبود کلسیم می تواند منجر به ضعیف شدن مینای دندان و افزایش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. در واقع بدون کلسیم کافی، مینای دندان ضعیف و متخلخل می شود و به باکتری ها اجازه می دهد به آن نفوذ کرده و باعث پوسیدگی دندان ها شوند. همچنین، زمانی که سطح کلسیم در بدن پایین باشد، غده پاراتیروئید هورمون پاراتیروئید بیشتری ترشح می‌کند تا جذب کلسیم از استخوان‌ها را افزایش دهد تا به عملکرد ماهیچه‌ها، اعصاب و قلب کمک کند. در این شرایط، کلسیم کمتری برای حمایت از دندان ها و استخوان ها از جمله استخوان فک نگهدارنده دندان ها در دسترس خواهد بود.

 

کمبود ویتامین D

ویتامین دی نقش بسیار مهمی در کمک به جذب کلسیم دارد و به همین دلیل است که کمبود ویتامین D به دلیل نقش مهمی که دارد، قابل توجه است. چرا که دندان ها بدون جذب کلسیم عملاً نمی تواند کاری را که لازم است را انجام دهد. در نتیجه، کمبود ویتامین D منجر به ضعیف شدن مینای دندان و دندان هایی می شود که مستعد پوسیدگی هستند.

 

کمبود ویتامین C

ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری بوده و برای حفظ سلامت بافت لثه مهم است. کمبود ویتامین C منجر به خونریزی لثه و کندی بهبود زخم در دهان می شود. اگر این مشکل به موقع درمان نشود، می تواند به بیماری لثه تبدیل شود. اگر سلامت لثه ها ضعیف باشد، دندان ها به درستی حمایت نمی شوند و ریشه های دندان در معرض دید قرار می گیرند و خطر پوسیدگی و از دست دادن دندان را افزایش می دهند.

 

کمبود ویتامین A

ویتامین آ نوعی محلول در چربی است که برای تولید مناسب بزاق و حفظ سلامت غشاهای مخاطی مهم است. کمبود ویتامین A می‌تواند منجر به خشکی دهان شود، به این معنی که دهان نمی‌ تواند ذرات غذا و باکتری‌ ها را به درستی بشوید و سطح pH مناسب در دهان را حفظ کند. خشکی دهان با خطرات بیشتری از جمله ایجاد حفره های دندانی و بیماری لثه نیز همراه است.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین K

ویتامین K برای لخته شدن خون ضروری است و می تواند به جلوگیری از خونریزی بیش از حد لثه کمک کند. کمبود ویتامین K می تواند منجر به خونریزی خود به خودی لثه و افزایش حساسیت به بیماری لثه شود که به نوبه خود خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. لخته شدن مناسب خون، برای بهبودی پس از عمل های دندانپزشکی نیز برای جلوگیری از عوارض ضروری است.

 

کمبود ویتامین های گروه B 

ویتامین های گروه B از جمله تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین و کوبالامین نقش های متفاوتی در سلامت دهان و دندان دارند. کمبود این ویتامین ها می تواند منجر به زخم های دهان، التهاب زبان و باعث درد دهان شود که حفظ بهداشت دهان و دندان را دشوار می کند.

 

کمبود آهن

آهن برای حفظ سلامت غشاهای مخاطی در دهان ضروری است. کمبود آهن ممکن است منجر به درد و التهاب در دهان شود که می تواند در خوردن، صحبت کردن و حفظ بهداشت دهان و دندان اختلال ایجاد کند و با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، خطر پوسیدگی و تضعیف سلامت لثه افزایش می یابد.

 

کمبود منیزیم

منیزیم از عملکرد صحیح ماهیچه ها و اعصاب، از جمله ماهیچه های جویدن و بلع، پشتیبانی می کند. کمبود منیزیم می تواند منجر به گرفتگی عضلات و مشکلات در خوردن یا حرکت فک شود. این امر از خوردن یک رژیم غذایی متعادل و حفظ بهداشت دهان و دندان جلوگیری می کند.

 

آیا کمبود ویتامین می تواند باعث درد دندان شود؟

کمبود ویتامین می تواند منجر به ضعیف شدن مینای دندان و اختلال در سلول های اپیتلیال شود. برای این سلول‌ها، تامین کلسیم، منیزیم و فسفات حیاتی است تا مینای دندان شما قوی و دندان‌ها سالم بماند. تحقیقات نشان داده است که سطوح پایین ویتامین D، می تواند کلسیم و فسفات را از بین می برد و باعث عملکرد غیر طبیعی بدن می شود. این همچنین به معنای ضعیف شدن مینای دندان و احتمال ایجاد حفره های دندانی است.

به همین دلیل است که توصیه می شود بر حفظ دندان ها و استخوان های قوی تمرکز داشته باشید. مواد معدنی ذکر شده در بالا برای حفظ سطوح بالای انرژی، اعصاب قوی و جذب کلسیم برای لبخندی زیبا ضروری هستند. لازم است کمبود هرگونه ویتامین در بدن را با آزمایش خون بررسی کرده و با مشورت پزشک، اقدامات لازم برای برطرف کردن کمبود ویتامین در بدن خود را برطرف کنید تا با هیچ مشکلی در سلامت دهان و دندان ها مواجه نشوید.

کمبود ویتامین و سلامت دندانها

 

پیشگیری از کمبود ویتامین بری حفظ سلامت دهان و دندان | خوراکی های مفید برای دندان

پیشگیری از کمبود ویتامین برای حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است. گنجاندن غذاهای غنی از مواد مغذی در رژیم غذایی به شما کمک می کند تا ویتامین های مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید. در بیشتر موارد، می توانید تمام ویتامین های مورد نیاز خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم دریافت کنید، اگرچه برخی از افراد ممکن است به دلیل محدودیت های غذایی نیاز به مکمل داشته باشند.

به عنوان مثال، می توانید :

  • ویتامین D را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت کنید، زیرا پوست ویتامین D را با نور خورشید تولید می کند. برای جلوگیری از خطرات سرطان پوست، فقط مراقب باشید که بیش از حد در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرید. همچنین می توانید ویتامین D را در رژیم غذایی خود از طریق خوردن غذاهایی مانند ماهی چرب، زرده تخم مرغ و محصولات لبنی غنی شده دریافت کنید.

 

  • کلسیم کافی را می توان از طریق لبنیات، جایگزین های شیر گیاهی غنی شده، سبزیجات برگ دار و بادام به دست آورد.

 

  • مرکبات، توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای منابع عالی ویتامین C هستند.

 

  • برای دریافت ویتامین A کافی، غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج و کلم پیچ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

  • ویتامین های B را می توان در گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، محصولات لبنی، حبوبات و غلات کامل یافت.

 

  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم پیچ را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا ویتامین K کافی دریافت کنید. روغن سویا و کلم بروکلی از دیگر منابع این ویتامین هستند.

 

  • مواد معدنی مهم را فراموش نکنید. غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، لوبیا، عدس، توفو و غلات غنی شده را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

  • منیزیم را نیز می توان در مغزها، دانه ها، غلات کامل و سبزیجات برگ سبز یافت.

 

شما چه توصیه ای برای حفظ سلامت دهان و دندان و جبران کمبود ویتامین در بدن دارید؟ تجربیات خود را در قسمت کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید