دندانپزشکی و سلامت دهان

اصلی ترین نشانه ها و علائم بارداری چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

به دنبال اصلی ترین نشانه ها و علائم بارداری می‌گردید؟ در این مقاله به شکل کامل به مهم ترین علائم و نشانه های بارداری می‌پردازیم وهمه موارد را به طور مفصل توضیح می‌دهیم.

اگر برای بارداری و اضافه شدن عضو جدیدی به خانواده برنامه ریخته‌اید، حتما بی‌صبرانه منتظر دیدن علائم بارداری در بدنتان هستید. اگر هم قصدی برای بارداری نداشته باشید احتمالا این علائم کمی شما را بترساند، اما در هر حال اگر علائم بارداری را بدانید می‌توانید از خطر سقط جنین دوری کنید. شناخت نشانه ها و علائم بارداری کمک می‌کند سریعا تحت نظر متخصص زنان و زایمان قرار بگیرید تا سلامت جنین در مراحل مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

در این مقاله سعی کرده‌ایم مهم ترین علائم و نشانه های بارداری را بررسی کنیم.

با ما همراه باشید.

 

علائم بارداری از چه زمانی ظاهر می­‌شوند؟

اگر دقیق روی بدنتان تمرکز کنید، از یک هفته بعد از لقاح، می‌توانید اولین علائم بارداری را ببینید! علائم اولیه اغلب چندان مورد توجه نیستند اما اگر لقاح، منجر به بارداری شده باشد، علائمی در شما بروز می‌کند که معمولا با علائم پریود و عادت ماهیانه اشتباه گرفته می‌شود، در صورتی که اگر باردار باشید دیگر خبری از پریود ماهانه نیست!

علائم بارداری

 

1. علائم اولیه بارداری

بین هفته اول تا ده روز بعد از لقاح، تخمک بارور در رحم کاشته می‌­شود و به مرور علائم اولیه بارداری خود را نشان می‌دهد.

علائم اولیه بارداری

 

مهم ترین نشانه ها و علائم اولیه بارداری

 

حساس شدن نوک سینه در بارداری

زمانی که به تاریخ همیشگی عادت ماهیانه و دوره قاعدگی خود نزدیک می­‌شوید، در اطراف نوک سینه­ احساس سوزش یا خارش می­‌کنید. سینه­‌های شما در این زمان بیش از همیشه حساس شده و ممکن است که با یک برخورد و یا لمس کوچک، احساس درد کنید. احتمالا مجبور باشید که سوتین همیشگی خود را عوض کنید، زیرا دیگر در آن احساس راحتی ندارید. نشانه حساس شدن نوک سینه را ممکن است از یک هفته تا یک ماه بعد از لقاح حس کنید.

 

تغییر رنگ واژن در بارداری

یکی دیگر از نشانه های بارداری، تغییر رنگ واژن است. معمولا واژن، هر رنگی که داشته باشد، در صورت بارداری، تیره­‌تر می‌­شود. علت تغییر رنگ واژن در بارداری این است که اگر باردار باشید، جریان خون در واژن افزایش پیدا می‌کند و این افزایش جریان خون باعث تغییر رنگ به سمت تیرگی می‌شود، مثلا اگر رنگ واژن شما صورتی روشن است، کم‌کم به سمت صورتی تیره، مایل می‌شود.

 

افزایش ترشحات در بارداری

ترشحات واژن در صورت بارداری، ممکن است بیشتر و غلیظ‌تر شود. حتی گاها بعضی از خانم‌­ها به برفک واژینال مبتلا می­‌شوند که البته جای نگرانی نیست و این اتفاق در بارداری کاملا طبیعی است و خطری برای مادر و جنین ندارد.

 

تاخیر در پریود

پریود نشدن نیز یکی از واضح‌ترین و مهم‌ترین علائم بارداری است، البته که ممکن است با وجود بارداری خون‌ریزی خفیفی داشته باشید که احساس کنید پریود شده‌اید، اما در حقیقت این خون‌ریزی نشان از لانه گزینی در بارداری است.

 

خون‌ریزی لانه گزینی در بارداری

خون ریزی لانه گزینی  یکی دیگر از علائم اولیه بارداری است که معمولا با پریود اشتباه گرفته می­‌شود یا اگر از بارداری آگاه باشید، آن را با علائم سقط جنین اشتباه می‌گیرید، اما جای نگرانی نیست! زمانی که تخمک شما بارور می­‌شود، خودش را به دیواره رحم می­‌چسباند تا شروع به رشد کند، بر اثر این چسبیدن، خون‌ریزی کوتاه‌مدتی اتفاق می‌افتد، ممکن است رنگ این خون روشن‌تر از پریود یا مایل به قهوه‌ای باشد و اغلب بیش‌تر از چندساعت تا 2 الی 3 روز طول نمی‌کشد.

 

2. علائم ثانویه بارداری

علائم اصلی بارداری

در هفته‌های چهارم تا ششم بعد از بارداری، کم‌کم علائم ثانویه بارداری خود را نشان می‌دهند، این علائم پیشرفته‌تر است و اگر در مراحل اولیه، متوجه بارداری خود نشده باشید، قطعا با این علائم به بارداری پی می‌برید.

 

مهم ترین نشانه ها و علائم ثانویه بارداری

ویار بارداری

یکی از علائمی که بارداری را به صورت قطعی اعلام می‌کند، ویار بارداری است! ویار از هفته ششم بارداری شروع می‌شود اما بعضی از مادران تجربه ویار را از هفته چهارم دارند. در این حالت، میل زیادی به غذاهای خاص پیدا می‌کنید و از جانب دیگر، با بوی بعضی از غذاها دچار حالت تهوع شدید می‌شوید. ویار فقط برای غذاها و خوراکی‌ها نیست؛ ممکن است حتی به بوی چمن، سیگار، شخص خاص یا ... هم ویار پیدا کنید!

 

افزایش اشتها در بارداری

در دوران بارداری خصوصا سه ماه اول، افزایش اشتها را تجربه می‌کنید، اغلب گرسنه هستید و وعده‌های غذاییتان به بیشتر از سه وعده در روز می‌رسد؛ حس سیرایی کم‌تر سراغتان می‌آید و اگر میل به یک خوراکی داشته باشید، به سختی می‌توانید جلوی خود را بگیرید. البته این علائم در همه مادران باردار یکسان نیست و ممکن است شما جزء آن دسته از مادران باشید که این مرحله را با بی‌میلی شدید می‌گذرانند.

 

سرگیجه و تهوع در بارداری

احساس سرگیجه و حالت تهوع صبحگاهی یکی دیگر از علائم ثانویه حاملگی است. این احساس را احتمالا از هفته ششم الی هشتم به بعد تجربه می‌کنید و به مرور بعد از هفته پانزدهم از بین می‌رود.

 

کمردرد در بارداری

از دیگر علائم بارداری در سنین بالاتر بارداری کمردرد است؛ که علت آن می‌تواند کم‌­خونی، سنگین­‌تر شدن وزن و یا وضعیت نامناسب خوابیدن شما باشد. 

 

خستگی در بارداری

اگر باردار باشید قطعا بیش‌تر از زمانی که باردار نبوده‌اید احساس خستگی می‌کنید؛ این خستگی مفرط ممکن است همراه با سرگیجه باشد که علت آن، افت فشار خون شماست.

 

تکرر ادرار در بارداری

تکرر ادرار یکی از کلافه‌کننده‌ترین نشانه‌های بارداری است؛ اغلب در ماه‌های اولیه بارداری مکررا احساس نیاز به دفع ادرار دارید که در بسیاری مواقع، این احساس کاذب است و ادرار چندانی در مثانه‌تان جمع نشده.

 

حرکت جنین در بارداری

از هفته شانزدهم به بعد، کم کم مهمان کوچکتان شروع به تکان خوردن می‌کند، گاه و بی‌گاه لرزش و لیز خوردن فرزندتان را در شکم حس می‌کنید و این مرحله یکی از لذت‌بخش‌ترین مراحل بارداری و حتی زندگی شماست.

 

گر گرفتگی در بارداری

بسیاری از خانم­‌ها در بارداری دچار افزایش دمای بدن و به اصطلاح گر گرفتگی می‌شوند، این علائم در همه یکسان نیست و ممکن است هرگز تجربه‌اش نکنید. علت گر گرفتگی بارداری افزایش فشارخون است.

 

تپش قلب در بارداری

در هفته‌های هشتم تا دهم بارداری، گردش خون بدنتان برای تغذیه بهتر جنین، افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه ضربان قلبتان نیز بالا می‌رود. این اتفاق کاملا طبیعی است و نباید بابت آن به خود استرس وارد کنید. 

 

تغییر خلق و خو در بارداری

در ماه‌های اولیه بارداری، تغییرات خلق و خو  در بارداری که را تجربه خواهید کرد؛ کاملا طبیعی است و علت آن بر هم خوردن تعادل در میزان هورمون پروژسترون و استروژن است. احساس کلافگی، اضطراب، افسردگی و یا شادی مفرط از نشانه‌­های تغییر خلق در زنان باردار است.

 

تشخیص بارداری 

اگر قصد بارداری دارید، تشخیص بارداری مرحله بسیار مهمی از زندگی شماست، لذت‌بخش‌ترین لحظه، زمانی است که متوجه می‌شوید مادر شده‌اید و به زودی عضو کوچکی به جمع خانواده اضافه می‌شود؛ مراحل پر فراز و نشیب و شیرین زندگی، انتظارتان را می‌کشد.

مهمترین راه تشخیص بارداری

 

بهترین راه های تشخیص بارداری

1. تشخیص بارداری با بیبی چک یا تست بارداری

تست‌های ادرار، می‌­توانند میزان HCG را در بدن فرد تشخیص دهند که در صورت بالا بودن، می‌­توان اعلام کرد که فرد، باردار است. البته برای تشخیص دقیق‌تر این تست‌ها بهتر است حداقل چند روزی از تاخیر در پریود گذشته باشد. 

 

2. تشخیص بارداری با آزمایش خون

ماده‌ای در خون به نام HCG وجود دارد. زمانی که باردار باشید، این ماده در خون به مقدار زیادی افزایش پیدا می‌کند. البته صرفا افزایش HCG نشان از بارداری نیست زیرا بعضی از بیماری­‌ها هم باعث افزایش این هورمون می‌شوند اما در هر حال، آزمایش خون یکی از مطمئن‌ترین روش‌هایی است که به تشخیص سریع بارداری کمک می‌کند.

 

3. تشخیص بارداری با سونوگرافی

دستگاه سونوگرافی می­‌تواند به دقت ضربان قلب مادر را از جنین تمییز دهد؛ در نتیجه بارداری را با قطعیت اعلام می­‌کند.

 

چگونه از بیبی چک استفاده کنیم؟

چطور از بیبی چک استفاده کنیم

بیبی چک یا کیت بارداری دارای دو مشخصه است که یکی از آنها (C) مخفف کنترل و برای تشخیص سالم بودن یا نبودن بیبی چک و یک خط (T) مخفف تست برای تشخیص باردار بودن یا نبودن فرد است.

بیبی چک انواع مختلفی دارد، در نوعی از آن، باید با کمک قطره چکان موجود در پک، چند قطره از ادرار خود را در ناحیه مشخص شده بچکانید، کمتر از یک دقیقه نتیجه اولیه را مشاهده خواهید کرد.

در نوع دیگر بیبی چک‌های موجود در بازار، باید کمی از ادرار خود را داخل یک ظرف تمیز بریزید و  نوار را از پک خارج کنید و از قسمت مشخص شده، داخل ادرار قرار دهید و بعد از سه ثانیه خارج کنید، اگر تا 40 ثانیه الی یک دقیقه، شاهد پدیدار شدن دو خط قرمز روی بیبی چک شدید، احتمال بارداری شما بالا است؛ اما اگر تا یک دقیقه نتیجه‌ای مشاهده نکردید (هیچ خطی پدیدار نشد) بیبی چک خراب است و باید یک بیبی چک دیگر را امتحان کنید و  یا اگر فقط یک خط (C) قرمز رنگ پدیدار شد، احتمالا باردار نیستید یا احتمال بارداریتان بسیار کم است. 

 

در چه صورتی پریود نشدن، نشانه بارداری نیست؟

اغلب مواقع تاخیر در پریود می‌تواند شما را به این خطا بیندازد که باردار هستید، در حالی که عوامل بسیار زیادی وجود دارد که ممکن است پریودتان را با تاخیر مواجه کند.

علل تاخیر در پریود

 

علت های رایج عقب افتادن پریود

  •  تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک، که باعث بی‌نظمی پریود و عادت ماهیانه می‌شود.
  • مشکلات روحی، استرس، شوک عصبی و غم زیاد باعث اختلال در زمان پریود (تاخیر در پریود یا جلو افتادن آن) می‌شود.
  • تغییر ناگهانی رژیم غذایی باعث اختلال در هورمون­‌ها می­‌شود.
  • بیماری­‌هایی که سیستم و نظم کلی بدن را به هم می‌ریزند.
  • مصرف داروهای خاص که باعث تغییرات هورمونی در فرد شده است.

 

کلام آخر

بارداری، یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی شماست. ممکن است سال‌ها انتظار آن را کشیده باشید؛ تلاش کردیم در این مقاله به مهم‌ترین علائمی که بارداری شما را به شکل قطعی مشخص می‌کند، بپردازیم. امیدواریم با خواندن این مطلب جواب سوال‌هایتان را دریافت کرده باشید.

سوالات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید