دندانپزشکی و سلامت دهان

علت و درمان سردرد میگرنی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

در ادامه این مطلب اطلاعات کاملی در خصوص این بیماری در اختیار شما قرار دهیم. از شما نیز دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

همه‌ ما در زندگی حداقل یک بار دچار سردرد شده‌ایم. سردرد یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند روال زندگی را مختل کند. تصور کنید دچار یک سردرد معمولی شده‌اید؛ معمولا این درد در طی مدت زمان کوتاهی رفع می‌شود. حال مدت زمان و شدت سردرد دو برابر شود، در این صورت گفته می‌شود که افراد دچار سردرد هستند. بر طبق تحقیقات سازمان سلامت جهانی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان سردرد میگرنی است. با وجود این موضوع همچنان افراد اطلاعات زیادی در خصوص علت، علائم و راهکارهای درمانی این بیماری ندارند. از این رو تصمیم گرفتیم در ادامه این مطلب اطلاعات کاملی در خصوص این بیماری در اختیار شما قرار دهیم. از شما نیز دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

 

بیماری میگرن چیست؟

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عصبی در بین افراد، سردرد میگرنی است. افرادی که مبتلا به این بیماری هستند معمولا دچار درد شدید به صورت نوسانی و احساس تپش در یک طرف سر خود را دارند. این حمله عصبی می‌تواند چند ساعت تا چند روز طول بکشد. گاهی اوقات سردرد ممکن است با حالت تهوع و سرگیجه نیز همراه باشد. از دیگر عوارض این درد عبارت‌اند از:

  • اسهال

  • خستگی

  • سرگیجه

  • استفراغ

  • درد سینوس‌ها

  • حساسیت به بو

  • اختلالات بینایی

  • حساسیت به نور

  • حساسیت به صدا

  • مشکل در تمرکز

  • گردن درد یا سفتی

  • سردرد ضربان‌دار

  • صدای زنگ در گوش

  • داشتن افسردگی یا اضطراب

  • سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی صورت، دست‌ها یا پاها

  • حساسیت لمسی یا درد ناشی از لمس‌های ملایم مانند مسواک زدن

معمولا این حمله عصبی هیچ گونه علائم خاصی ندارند و به طور ناگهانی شروع می‌شوند. البته برخی موارد ممکن است باعث تحریک سردرد شود. از جمله این محرک‌ها عبارت‌اند از:

  • حذف یک وعده غذایی

  • تغییر سطح هورمون‌ها

  • نزدیک شدن به دوره قاعدگی

  • قرار گرفتن در معرض دود یا آلودگی هوا

 

علت بروز بیماری میگرن چیست؟

یکی از سوالات مطرح شده برای افراد مختلف این است که علت بروز سردرد چیست؟ با وجود تحقیقات گسترده‌ای که در این زمینه انجام شده، همچنان علت اصلی آن در بین متخصصان به طور ناشناخته باقی مانده است. اما در علائم شناخته شده به عنوان حمله میگرنی، برخی از پزشکان معتقدند مغز افرادی که مبتلا به این نوع از حملات عصبی هستند، نسبت به دیگر افرادی که این بیماری را ندارد، تحریک‌پذیرتر هستند. معمولا این افراد در برابر محرک‌های محیطی مانند استرس یا اختلال خواب واکنش شدیدتری نشان می‌دهد. البته تا حد بسیار زیادی عوامل مختلفی مانند ژنتیک و شرایط محیطی می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

معمولا تایم این حملات در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به طور کلی هر حمله سردرد بین ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. اما در صورتی که این بیماری به طور اصولی درمان شود، می‌تواند این زمان تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. از طرف دیگر، برخی از این حملات عصبی می‌توانند حتی بیش از ۷۲ ساعت ادامه داشته باشند. داشتن سردرد می‌تواند ناتوان‌کننده باشد و منجر به از دست دادن روزهای مدرسه یا کار، بهره‌وری کم در مدرسه یا کار، عدم توانایی انجام مسئولیت‌های خانه و از دست دادن فعالیت‌های خانوادگی، اجتماعی و اوقات فراغت شود.

 

معرفی انواع میگرن

انواع مختلفی از سردرد وجود دارد که علت بروز هر یک از آن‌ها می‌تواند به دلایل مختلف باشد. برای تشخیص نوع سردرد افراد باید به پزشک مراجعه کرد. در ادامه به معرفی انواع حملات عصبی خواهیم پرداخت.

  • حمله عصبی مزمن: به سردردهایی گفته می‌شود که بیش از 15 روز در ماه بروز می‌کند.
  • حمله عصبی شکمی: گاهی اوقات ممکن است علت اصلی بروز حملات عصبی، مربوط به وجود اختلال در معده و روده‌های افراد باشد. از این رو به این نام شناخته می‌شود.
  • حمله عصبی قاعدگی: گاهی اوقات سردردهای ایجاد شده، ارتباط مستقیمی با چرخه قاعدگی در خانوم‌ها دارد. از این رو با نام میگرن قاعدگی شناخته می‌شود. معمولا بعد از گذشت یک روز از شروع قاعدگی، این حملات کاهش پیدا می‌کند.
  • حمله عصبی با هاله: سردرد با هاله معمولا به عنوان هشدار برای بسیاری از بیماران عمل می‌کند. سردرد با هاله همراه با اختلالات حسی مختلفی است که عبارت‌اند از: افکار گیج‌کننده، لکه‌های دیداری درخشان، خطوط زیگزاگ، لکه‌های کور یا حتی از دست دادن موقتی بینایی
  • حمله عصبی بدون هاله: برخلاف میگرن با هاله، این نوع از سردرد افراد هیچگونه اختلال در هاله یا احساس تجربه نمی‌کند. تقریبا بیشتر افراد سردرد را بدون هیچگونه اختلال حسی یا هاله‌ای تجربه می‌کنند. با این وجود، حتی در سردردهای بدون هاله، فرد دچار حمله می‌شود و یکی دو روز قبل علائم آن را تجربه می‌کند.
  • حمله عصبی همی پلژی: این نوع از حمله عصبی می‌تواند یک طرف از بدن را به طور موقت و کوتاه مدت ضعیف کند.
  • سردرد همراه با ساقه مغز: این نوع از حمله عصبی بسیار نادر است. افرادی که به این نوع از سردرد دچار هستند، دچار علائم عصبی با شدت بالا می‌شوند.

آیا درمان موثری برای حملات میگرنی وجود دارد؟

گاهی اوقات این بیماری می‌تواند صرفا با تغییراتی در سبک زندگی و عادات روزمره تسکین یابد؛ اما گاهی اوقات برای بهبود آن افراد به مشورت با پزشک نیاز دارند. درمان پزشکی و اصلاح سبک زندگی، همراه با یکدیگر می‌توانند در خلاص شدن از شر این بیماری کمک کنند. برخی از تغییرات در سبک زندگی به شما در کاهش دفعات و شدت حملات کمک می‌کند. تغییر در سبک زندگی می‌تواند در کاهش حملات و شدت آن کمک کند، مانند:

  1. خواب کافی و با کیفیت خوب

  2. کاهش استرس

  3. نوشیدن مقدار زیادی آب

  4. ورزش خفیف منظم

  5. کاهش مصرف گلوتن

محققان و پزشکان متخصص در تلاش برای ریشه‌یابی و دلیل این سردردها هستند. با توجه به نوع سردرد و همچنین شدت علائم، پزشک متخصص مغز و اعصاب ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  1. داروهای مربوطه برای پیشگیری

  2. تزریق بوتاکس یا دیسپورت

  3. ماساژ درمانی

  4. تزریق درمانی

  5. طب سوزنی

  6. بلوک‌های عصبی

پزشک شما همچنین به شما نکاتی را که می‌تواند سبب کاهش این حملات عصبی شود، آموزش می‌دهد.

درمان سر درد با داروهای مسکن

انواع مختلفی از داروهای مسکن برای درمان سردرد وجود دارند. یکی از رایج‌ترین این داروها شامل موارد زیر است:

بهترین قرص میگرن آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و استامینوفن که در داروخانه‌ها موجودند. اگرچه ممکن است این داروها مفید باشند، اما بیماران باید از استفاده بیش از حد این داروها برای جلوگیری از عوارضی شامل: مسمومیت، زخم معده و سایر مشکلات گوارشی اجتناب کنند. علاوه بر این استفاده بیش از حد این داروها ممکن است شدت سردرد را بیشتر کند. تریپتان‌ها معمولا شایع‌ترین داروهایی است که برای درمان این بیماری به کار می‌رود. با این حال افراد مبتلا به فشار خون، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و کسانی که داروهای خاصی می‌گیرند ممکن است قادر به استفاده از تریپتان‌ها نباشند؛ چون مصرف تریپتان‌ها در این افراد ممنوعیت دارد. متاسفانه ممکن است با استفاده از تریپتان‌ها، تهوع، سرگیجه و درد قفسه سینه رخ دهد.

دسته دیگری از داروها در درمان این بیماری استفاده می‌شود، ارگوتامین‌ها هستند. این داروها عوارضی مانند تهوع، سرگیجه، درد عضلانی، طعم بد و غیر معمول در دهان دارند. ممکن است ارگوتامین‌ها با داروی دیگری تداخل داشته باشند؛ بنابراین با توجه به این عوارض جانبی و تداخلات دارویی و اثرات کمتر نسبت به تریپتان‌ها مصرف این دسته از داروها محدودتر شده است. دلیل بعضی از سردردهای مزمن، استفاده بیش از حد از داروهای مسکن است.

تزریق سم بوتولینوم (دیسپورت)

وقتی که روش‌های دارویی قادر به پیشگیری از بروز حملات عصبی نباشند، می‌توان از تزریق دیسپورت استفاده کرد که به دلیل حساسیت و نیاز به دقت بالای این اقدامات در ناحیه سر و صورت و گردن باید توسط پزشک متخصص انجام شود. این روش شامل: بلوک گانگلیون اسفنوپالاتین، بلوک گانگلیون ستاره‌ای، بلوک اعصاب پس سری یا تزریق سم بوتولینوم (دیسپورت) است. پزشک متخصص با تزریق دیسپورت به چندین نواحی اطراف سر و گردن، درمان می‌کنند.

این روش‌های درمانی برای افراد منتخب ۱۸ سال به بالا که در ماه ۱۵ روز یا بیشتر میگرن تجربه می‌کنند، تایید شده است. ممکن است چهار هفته یا بیشتر پس از تزریق طول بکشد تا شاهد اثرات دیسپورت و کاهش دفعات سردردهای خود باشید که نیاز به تکرار تزریق است.

درمان سردرد با تغییر سبک زندگی

سایر روش‌های تغییر سبک زندگی می‌تواند در کمتر شدن شدت و علائم میگرن کمک کنند که شامل موارد زیر است:

  1. مدیریت استرس و تکنیک‌های آرام‌سازی و بیوفیدبک و سایر اشکال آموزش آرام‌سازی روش‌هایی را برای مقابله با شرایط استرس‌زا

  2. مبتلایان می‌توانند برای کاهش شدت علائم، از روش‌هایی مثل استراحت کردن در یک اتاق تاریک، ماساژ دادن سر و قرار دادن یک پارچه خنک و نم‌دار روی پیشانی یا پشت سر به درمان سردرد کمک می‌کند.

  3. زیاد یا کم نخوابید؛ روزانه یک برنامه ثابت خواب و بیداری را تنظیم و دنبال کنید.

  4. سعی کنید هر روز وعده‌های غذایی را در یک زمان مشخص بخورید.

  5. به مقدار زیاد مایعات بنوشید. هیدراته ماندن، به ویژه با آب، ممکن است کمک کند.

  6. یک دفتر خاطرات سردرد داشته باشید. حتی پس از مراجعه به پزشک، در دفتر خاطرات سردرد خود را ثبت کنید. این به شما کمک می‌کند تا در مورد عوامل ایجادکننده میگرن و موثرترین روش درمانی بیشتر بدانید.

  7. به طور منظم تمرین کنید؛ ورزش هوازی منظم تنش را کاهش می‌دهد و می‌تواند به جلوگیری از بروز سردرد کمک کند. در صورت موافقت پزشک، فعالیت هوازی مورد علاقه خود را مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری انتخاب کنید. به آرامی گرم شوید؛ زیرا ورزش ناگهانی و شدید می‌تواند سردرد ایجاد کند.

  8. ویزیت منظم توسط پزشک معالج

 

جمع‌بندی

این نوع از حملات عصبی می‌تواند تا حد زیادی افراد را از کارهای روزانه خود باز دارد. از این رو بهتر است برای جلوگیری از بروز این حملات مراقب سلامتی خود باشید و با مصرف مواد غذایی مغذی بدن خود را تقویت کنید. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی در خصوص حمله عصبی میگرنی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما متشکریم.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید