دندانپزشکی و سلامت دهان

درمان خر و پف با مراجعه به دکتر گوش و حلق و بینی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

حتما شما هم در اطرافیان خود کسی را می‌شناسید که صدای خروپفش آرامش شب‌ها را به هم زده و مانع از خواب راحت برای سایرین شده است. اگر این فرد از نزدیکان شماست، از دست وی شاکی نشوید چرا که این سر و صدا غیر اختیاری بوده و از علائم وجود یک مشکل در مسیر تنفس این فرد است.

درمان خر و پف با مراجعه به دکتر گوش و حلق و بینی

حتما شما هم در اطرافیان خود کسی را می‌شناسید که صدای خروپفش آرامش شب‌ها را به هم زده و مانع از خواب راحت برای سایرین شده است. اگر این فرد از نزدیکان شماست، از دست وی شاکی نشوید چرا که این سر و صدا غیر اختیاری بوده و از علائم وجود یک مشکل در مسیر تنفس این فرد است.

خر و پف زمانی اتفاق می‌افتد که مسیر هوا در گلو و بینی دچار مشکل شده و هوا آزادانه نمی‌تواند از این مسیر عبور کند. حال سوالی که برای اکثر افرادیکه با این مشکل روبرو هستند و اطرافیانش آنها پیش می‌آید این است که، برای درمان خر و پف باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

برای درمان خر و پف به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

معمولا پیشنهاد می‌شود که برای درمان خر و پف به متخصص اختلالات خواب مراجعه شود. این متخصص با انجام آزمایشات مختلف نظیر اندازه‌گیری میزان اکسیژن خون فرد در زمان خواب، دلیل این مشکل را مشخص کرده و درمان مناسب را پیشنهاد می‌دهد. متخصص اختلالات خواب که برای رفع مشکل خر و پف به آن مراجعه می‌کنیم، در رشته‌ داخلی، روانپزشکی، مغز و اعصاب و گوش و حلق و بینی تخصص می‌گیرند.

پس می‌توان گفت که دکتر گوش و حلق و بینی یکی از پزشکانی است که شما می‌توانید برای درمان خروپف به آن مراجعه کنید. اگر به دنبال بهترین دکتر گوش و حلق و بینی تهران هستید، می‌توانید با مراجعه به سایت دکترتو با بهترین دکتر در این زمینه ارتباط برقرار کنید.

درمان خر و پف با جراحی

در حالی که اکثر مردم گهگاه خروپف می کنند، برخی از افراد در طولانی مدت با خروپف مکرر مشکل دارند. هنگام خواب، بافت‌های گلو شل می‌شوند. گاهی اوقات این بافت‌ها مرتعش می‌شوند و صدایی خشن ایجاد می‌کنند. اکثر پزشکان استفاده از دستگاه یا دهانی را برای باز نگه داشتن راه هوایی هنگام خواب توصیه می‌کنند. اما گاهی اوقات جراحی برای موارد شدید آپنه انسدادی خواب یا زمانی که درمان‌های دیگر موثر نیستند توصیه می‌شود. به گفته healthline جراحی درمانی خر و پف انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

1- روش ستونی (کاشت کام)

روش ستونی که کاشت پالاتال نیز نامیده می‌شود، یک جراحی جزئی است که برای درمان خروپف و موارد شدیدتر آپنه خواب استفاده می‌شود. این روش شامل کاشت میله‌های کوچک پلی‌استر در کام فوقانی و نرم دهان می‌شود. هر کدام از این ایمپلنت‌ها حدود 18 میلی‌متر طول و 1.5 میلی‌متر قطر دارند. با بهبود بافت اطراف این ایمپلنت‌ها، کام سفت می‌شود. این کار کمک می‌کند تا بافت سفت‌تر بماند و کمتر دچار لرزش و خروپف شود.

2- Uvulopalatopharyngoplasty (UPPP)

UPPP یک روش جراحی است که تحت بی حسی موضعی انجام شده و شامل برداشتن برخی از بافت‌های نرم پشت و بالای گلو می‌شود. این شامل یوولا است که در دهانه گلو آویزان است و همچنین برخی از دیواره های گلو و کام. این کار با باز نگه داشتن راه هوایی، تنفس را آسان‌تر می‌کند.

اگرچه عوارض این جراحی نادر است، اما این جراحی می‌تواند عوارض جانبی طولانی مدتی مانند مشکلات بلع، تغییر صدا، یا احساس دائمی چیزی در گلو ایجاد کند. هنگامی که از لیزر استفاده می‌شود، به آن uvulopalatoplasty با کمک لیزر می‌گویند..

3- پیشرفت فک بالا (MMA)

MMA یک روش جراحی گسترده است که فک بالا و فک پایین را به سمت جلو حرکت می‌دهد تا راه هوایی شما باز شود. باز بودن بیشتر راه‌های هوایی می‌تواند احتمال انسداد را کاهش دهد و احتمال خروپف را کاهش دهد. معمولا افرادی که در فیزیک چهره دچار مشکل هستند و خروپف می‌کنند از این درمان استفاده می‌کنند.

4- تحریک عصب هایپوگلاسال

تحریک عصب کنترل کننده ماهیچه‌های راه هوایی فوقانی می‌تواند به باز نگه داشتن راه‌های هوایی و کاهش خروپف کمک کند. یک دستگاه کاشته شده با جراحی می‌تواند این عصب را تحریک کند که به آن عصب هیپوگلوسال می‌گویند. در هنگام خواب فعال می‌شود و می‌تواند احساس کند که فردی که آن را پوشیده است به طور طبیعی نفس نمی‌کشد.

5- سپتوپلاستی و کاهش شاخک

گاهی اوقات یک تغییر شکل فیزیکی در بینی ممکن است به خروپف یا آپنه انسدادی خواب شما کمک کند. در این موارد، دکتر گوش و حلق و بینی ممکن است سپتوپلاستی یا جراحی کاهش شاخک را توصیه کند. سپتوپلاستی شامل صاف کردن بافت‌ها و استخوان‌ها در مرکز بینی است. کاهش شاخک شامل کاهش اندازه بافت داخل بینی است که به مرطوب شدن و گرم شدن هوای تنفسی شما کمک می‌کند. هر دوی این جراحی‌ها اغلب به طور همزمان انجام می‌شوند.

6- پیشروی Genioglossus

پیشروی Genioglossus شامل گرفتن عضله زبانی است که به فک پایین متصل می‌شود و آن را به جلو می‌کشد. این باعث می‌شود که زبان در هنگام خواب سفت‌تر شود. برای انجام این کار، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی تکه کوچکی از استخوان را در فک پایینی که زبان به آن متصل می‌شود، برش می‌دهد و سپس آن استخوان را به سمت جلو می‌کشد. یک پیچ یا صفحه کوچک تکه استخوان را به فک پایین متصل می‌کند تا استخوان را در جای خود نگه دارد.

7- تعلیق هیوئید

در جراحی تعلیق هیوئید، جراح پایه زبان و بافت الاستیک گلو به نام اپی گلوت را به سمت جلو حرکت می‌دهد. این کمک می‌کند تا مجرای تنفسی عمیق‌تری در گلو باز شود. در طی این جراحی، جراح قسمت بالایی گلو را بریده و چندین تاندون و مقداری عضله را جدا می‌کند. هنگامی که استخوان هیوئید به سمت جلو حرکت می‌کند، جراح آن را در جای خود وصل می‌کند.

8- گلوسکتومی خط وسط و لینگوالپلاستی

جراحی گلوسکتومی خط میانی برای کاهش اندازه زبان و افزایش اندازه راه هوایی شما استفاده می‌شود. یکی از روش‌های رایج گلوسکتومی خط وسط شامل برداشتن قسمت‌هایی از وسط و پشت زبان است. گاهی اوقات، دکتر متخصص گوش و حلق و بینی لوزه‌ها را بریده و اپی گلوت را تا حدی برمی‌دارد.

سخن پایانی

همانطور که ذکر شد یکی از شایعترین مشکلات افراد در زمان خواب، خر و پف است که در اثر انسداد راه‌های تنفسی رخ می‌دهد. نکته مهم برای برطرف کردن این مشکل، مراجعه به سایت دکترتو و پیدا کردن بهترین دکتر گوش و حلق و بینی تهران است. شما می‌توانید با این متخصص مجرب در سایت دکترتو ارتباط برقرار کرده و برای درمان مشکل خود مشاوره دریافت کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله