دندانپزشکی و سلامت دهان

راه و روش های نگهداری از جوجه عروس هلندی || تغذیه و درمان + رفتار

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

روزهای ابتدایی زندگی جوجه ها مهمترین و حیاتی ترین روز های زندگی آنها به شمار می رود. همه ما عروس هلندی را جزء حساس ترین پرنده ها به حساب می اوریم. بنابراین وقتی که صحبت از جوجه عروس هلندی به میان می آید؛ این حساسیت به نهایت خود می رسد؛ خصوصا که اگر آن جوجه عروس هلندی سرلاکی نیز باشد.

راه و روش های نگهداری از جوجه عروس هلندی || تغذیه و درمان + رفتار

روزهای ابتدایی زندگی جوجه ها مهمترین و حیاتی ترین روز های زندگی آنها به شمار می رود. همه ما عروس هلندی را جزء حساس ترین پرنده ها به حساب می اوریم. بنابراین وقتی که صحبت از جوجه عروس هلندی به میان می آید؛ این حساسیت به نهایت خود می رسد؛ خصوصا که اگر آن جوجه عروس هلندی سرلاکی نیز باشد.

تغذیه مهم ترین عامل رشد در جوجه ها به شمار می رود؛ در صورتی که جوجه ای تغذیه ای مناسب نداشته باشد نه تنها نمی توانیم توقع رشد مناسبی از آن داشته باشیم؛ حتی شاید آن را به سادگی هرچه تمام تر از دست بدهیم.

اکثر پرنده های زینتی تا سن ۳۵ الی ۵۰ روزه گی از جانب مولدها تغذیه می شوند. پس از این بازه زمانی که معمولا زمانی بین ۱ تا ۱ و نیم ماه به حساب می آید پرنده دانه خوار یا همان به اصطلاح دون خور می شود.

جوجه عروس هلندی سرلاکی به جوجه عروسی گفته می شود که تغذیه آن از سرلاک بوده و توسط مولد تغذیه نشده اند.

انتخاب سرلاک مناسب برای جوجه عروس هلندی:

توجه داشته باشید اگر که جوجه شما هنوز باید از سرلاک تغذیه کند؛ به عبارت دیگر اگر جوجه که نگهداری می کنید کوچک تر از دو ماه باشد. بسیار مهم است که چه سرلاکی را انتخاب می کنید.

انتخاب سرلاک مناسب برای جوجه عروس هلندی اولین گامی است که باید به درستی برداشته شود.

چند نکته برای انتخاب سرلاک مناسب برای پرنده زینتی:

سعی کنید از سرلاک های باز موجود در پرنده فروشی ها استفاده نکنید.

خرید سرلاک خود را از داروخانه های دامپزشکی یا مراکز خرید معتبر انجام دهید.

برای تغذیه جوجه عروس هلندی مادام سرلاک را عوض نکنید از یک برند تا دانه خور شدن پرنده استفاده کنید.

از تجربه افراد آگاه در این زمینه استفاده کنید.

سرلاک های خارجی در مقایسه با ایرانی ها از کیفیت بالاتری برخوردار هستند البته در صورت تهیه از فروشگاه های معتبر یا داروخانه دامپزشکی

آموزش سرلاک دادن به جوجه عروس هلندی:

مانند یک حرفه ای عمل کنید؛

برای اینکه بتوانید از مرحله سرلاک دادن به جوجه عروس سربلند بیرون بیایید؛ باید تجربه کسب کنید. هیچ پرورش دهنده حرفه ای از روز اول حرفه ای نبود. بلکه گذر زمان و استمرار آنها باعث شد که همه موارد را به خوبی یاد بگیرند.

سرلاک را چه مقدار و تا چه مدت ادامه دهیم؟

اگر که شما هم می خواهید جوجه عروس هلندی سرلاکی را پرورش دهید. باید بدانید که چقدر و تا چه مدت باید از سرلاک برای تغذیه آن استفاده کنید.

برای اینکه بدانید که جوجه را تا چه مدت و با چه میزان باید تغذیه فقط کافی است تا به میزان سن جوجه عروس هلندی خود در قسمت زیر توجه نمایید.

جوجه ۱ تا ۴ روزه: هر دو ساعت یکبار به میزان ۱ تا ۲ سی سی سرلاک

جوجه ۵ تا ۷ روزه: هر سه ساعت یکبار به میزان ۲ تا ۳ سی سی سرلاک

جوجه ۸ تا ۱۵ روزه: هر چهار ساعت یکبار به میزان ۴ تا ۶ سی سی سرلاک

جوجه ۱۶ تا ۲۴ روزه: هر پنج ساعت یکبار به میزان ۸ سی سی سرلاک

جوجه ۲۵ تا ۳۵ روزه: هر ده ساعت یکبار به میزان ۱۰ سی سی سرلاک

جوجه ۳۶ تا ۴۵ روزه: هر دوازده ساعت یکبار به میزان ۱۲ سی سی سرلاک

جوجه های بزرگتر ۴۵ روز: هر روز یکبار به میزان ۱۲ سی سی سرلاک

دانه خور کردن جوجه عروس هلندی سرلاکی!

جوجه عروس هلندی سرلاکی و یا هر جوجه پرنده دیگری معمولا بعد از گذر از ۴۰ تا ۶۰ روزگی باید کم کم شروع به دانه خوردن کند. کمک ما به عنوان کسی که از جوجه ها نگهداری می کنیم در این راستا بسیار حائز اهمیت است.

مکان نگهداری عروس هلندی

 خصوصیات مکان نگهداری عروس هلندی تقریبا شبیه به محیط نگهداری قناری ها می باشد. برای انتخاب این مکان به نکات زیر توجه داشته باشید:

اولین کاری که بعد از خرید عروس هلندی باید انجام دهید، خرید یک قفس مناسب برای پرنده است. بهتر است قبل از آوردن عروس هلندی به خانه خود، محل زندگی او را مشخص کنید تا بعد از آمدن عروس هلندی، مجبور به جا به جایی متعدد او نشوید؛ زیرا در این صورت، عروس هلندی ممکن است استرس بگیرد.

در هنگام انتخاب قفس عروس هلندی توجه داشته باشید که قفس پرنده باید به اندازه ای بزرگ باشد تا او بتواند به راحتی در آن بال بزند و آزادی عمل داشته باشد. 

مکان نگهداری عروس هلندی نباید تاریک باشد. یعنی بهتر است کمی روشنایی به داخل قفس پرنده تابیده شود؛ زیرا اگر محیط تاریک باشد، پرنده با کوچکترین صدایی می ترسد و خود را به اطراف قفس می کوبد.

مکان نگهداری از عروس هلندی باید به دور از باد کولر و باد پنکه باشد. در نتیجه اگر قفس پرنده در کنار پنجره است، بهتر است درب پنجره را ببندید.

قفس پرنده نباید در معرض نور شدید خورشید قرار داشته باشد؛ زیرا نور و گرمای آفتاب، عروس هلندی را تلف می کند.

بهتر است قفس عروس هلندی را در هال یا پذیرایی خانه و جاهای شلوغ منزل خود قرار دهید تا ترس پرنده از انسانها بریزد.

3 مشکل رایج در جوجه های سرلاکی

سوختگی چینه دان (Burned Crops)

سوختگی چینه دان، یکی از مشکلات کشنده در جوجه های سرلاکی است که در نتیجه استفاده از غذای خیلی داغ اتفاق می افتد. از نکات منفی این عارضه، عدم بروز علایم ظاهری در لحظات اولیه می باشد. معمولا بعد از گذشت یک روز، علایم به صورت کبودی در ناحیه چینه دان پدیدار شده و سپس به زخم تبدیل می شوند. در صورت مشاهده چنین علایمی، به سرعت از یک دامپزشک پرندگان کمک بگیرید. به منظور پیشگیری از بروز چنین عارضه ای، هرگز غذایی را که دمای آن بیش از 45 درجه سلسیوس است به جوجه عروس هلندی ندهید و حتماً از خنک شدن غذا پیش از مصرف اطمینان حاصل نمایید.

ترش کردن (Sour Crop)

به طور معمول این وضعیت زمانی رخ می دهد که مقادیر قابل توجهی از غذای وعده قبل، همچنان در چینه دان موجود باشد و پرورش دهنده بدون توجه به وضعیت چینه دان، مجدداً اقدام به غذا دهی نماید. این موضوع باعث می شود تا غذایی که از قبل در چینه دان بوده، شروع به تخمیر کند و در نتیجه در محیط چینه دان، باکتری ها و قارچ ها شروع به رشد کنند. در چنین وضعیتی، احتمال بروز گرفتگی چینه دان نیز بسیار بالا خواهد بود. در صورت مشاهده این وضعیت، از روش ذکر شده پاراگراف قبل (گرفتگی چینه دان) استفاده کنید. همچنین به منظور پیشگیری از بروز چنین مشکلی، از خالی شدن کامل چینه دان، حداقل هر 24 ساعت یک بار اطمینان حاصل کنید.

کاندیدا (Candida)

کاندیدا یک نوع عفونت قارچی است که به نظر می رسد به طور خاص عروس های هلندی را تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله نشانه های این عفونت می توان به گرفتگی چینه دان، سوء تغذیه، تقلای مداوم برای دریافت غذا و بی حالی اشاره کرد که در صورت عدم رسیدگی به موقع منجر به مرگ پرنده خواهد شد. اغلب احتمال اینکه کاندیدا عفونتی ثانویه، به دنبال یک بیماری دیگر باشد وجود دارد. بنابراین، در صورت مشاهده ی تداوم وضعیت، حتما با دامپزشک پرندگان تماس بگیرید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله