دندانپزشکی و سلامت دهان

7 راه درمان شگفت انگیز وزوز گوش که نمیدانید!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

وزوز گوش مشکل رایجی است که حدود 15 درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. این مشکل می‌تواند شدید باشد و بر زندگی روزمره افراد تأثیر بگذارد. در این مطلب ابتدا به این سؤال پاسخ می‌دهیم که آیا وزوز گوش درمان می‌شود یا نه. سپس همه درمان‌های موجود برای وزوز گوش را توضیح می‌دهیم.

7 راه درمان شگفت انگیز وزوز گوش که نمیدانید!

وزوز گوش یا تینیوس گوش شما را از صداهایی پر می‌کند که هیچ کس دیگری نمی‌شنود. برای بسیاری، تینیوس یک صدای زنگ است، در حالی که برای برخی دیگر، صدای سوت، خش خش، هیس یا حتی جیغ است. ممکن است به نظر برسد که صدا از یک گوش یا هر دو گوش، از داخل سر یا از راه دور می‌آید و ممکن است ثابت یا متناوب باشد.

وزوز گوش مشکل رایجی است که حدود 15 درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. این مشکل می‌تواند شدید باشد و بر زندگی روزمره افراد تأثیر بگذارد. در این مطلب ابتدا به این سؤال پاسخ می‌دهیم که آیا وزوز گوش درمان می‌شود یا نه. سپس همه درمان‌های موجود برای وزوز گوش را توضیح می‌دهیم.

آیا وزوز گوش درمان می شود؟

درمان وزوز گوش بستگی به علت آن دارد. به طور مثال، اگر بعد از رفتن به یک کنسرت پر سر و صدا گوش‌هایتان زنگ می‌زند، احتمالاً موقتی است و بدون هیچ مداخله‌ای از بین می‌رود. برخی از داروها (مخصوصاً آسپرین و سایر داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی که در دوز بالا مصرف می‌شوند) می‌توانند باعث ایجاد وزوز گوش شوند که با قطع دارو از بین می‌رود.

 

 

زنگ گوشی که بیش از شش ماه طول بکشد به عنوان وزوز مزمن شناخته می‌شود و هیچ درمان استانداردی برای آن وجود ندارد. با این وجود، راه‌های متعددی برای کمک به کاهش وزوز و به حداقل رساندن تأثیر آن در زندگی وجود دارد.

روش‌های درمان وزوز گوش

اگر وزوز گوش شما از علائم یک بیماری زمینه‌ای است، اولین قدم درمان آن بیماری است. اما اگر وزوز گوش پس از درمان باقی بماند، گزینه‌های غیرپزشکی مختلفی وجود دارند که ممکن است به کاهش یا پوشاندن این صدای نامطلوب کمک کنند. روش‌های درمان وزوز گوش شامل موارد زیر است:

 

 

درمان وزوز گوش با سمعک

اگر وزوز گوش شما با مقداری کم‌شنوایی همراه باشد، سمعک ممکن است مفید باشد. سمعک می‌تواند حجم صدای خارجی را به حدی افزایش دهد که صدای وزوز گوش را بپوشاند. این امر درک آگاهانه وزوز گوش را دشوارتر می‌کند و به مغز کمک می‌کند تا روی صداهای بیرونی و محیطی تمرکز کند. تأثیر استفاده از سمعک به ویژه برای بیمارانی که دچار کم‌شنوایی در محدوده فرکانسی مشابه با وزوز گوش خود هستند، بالا است.

 

درمان وزوز گوش با دارو

داروهای زیادی برای درمان وزوز گوش مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. برای مثال، دوزهای پایین داروهای ضد اضطراب مانند والیوم یا داروهای ضدافسردگی مانند الاویل (Elavil) به کاهش وزوز گوش برخی افراد کمک می‌کند. تزریق استروئید در گوش میانی همراه با یک داروی ضد اضطراب به نام آلپرازولام نیز برای برخی افراد مؤثر است. همچنین، برخی مطالعات کوچک نیز نشان داده‌اند که هورمونی به نام میزوپروستول ممکن است در برخی موارد مفید باشد.

صدا درمانی با دستگاه های پوشش صدا

صدادرمانی یا درمان آکوستیک باعث می‌شود تا صدای زنگ یا وزوز گوش برای فرد کم‌تر قابل توجه باشد. اگرچه شواهد کافی برای نتیجه‌گیری در مورد اثربخشی پوشش صدا وجود ندارد، اما کارشناسان شنوایی معمولاً قبل از رو آوردن به گزینه‌های پرهزینه‌تر، این روش را توصیه می‌کنند.

در درمان آکوستیک از دستگاه‌های ماسک صدا استفاده می‌شود؛ هدفون‌هایی که صدایی دلپذیرتر از وزوز گوش را به طور مداوم پخش می‌کنند. برخی از این دستگاه‌ها می‌توانند صداها را با فرکانس‌ها و زنگ‌های متناسب با نیاز شما پخش کنند. هر زمان که به تسکین وزوز گوش نیاز داشتید می‌توانید از آن‌ها در طول روز استفاده کنید، اما نباید با آن‌ها بخوابید.

اگر به وسیله‌ای برای استفاده در شب نیاز دارید، از متخصص شنوایی در مورد گزینه‌های دیگر (مانند هدبند با هدفون) سؤال کنید. گفتنی است که برای پوشاندن صدا همیشه یک دستگاه تخصصی لازم نیست. پخش موسیقی یا روشن بودن رادیو، فن یا دستگاه نویز سفید در پس زمینه نیز اغلب کافی است.

درمان بازآموزی وزوز گوش (TRT)

عادت کردن نیازی به تلاش آگاهانه ندارد. مردم اغلب به بسیاری از صداها از جمله دستگاه‌های تهویه، فن‌های کامپیوتر، یخچال‌ها و باران ملایم عادت می‌کنند. وجه مشترک آن‌ها این است که هیچ اهمیتی ندارند، درنتیجه مغز می‌تواند آن‌ها را فیلتر کند.

درمان بازآموزی نیز بر همین توانایی طبیعی مغز برای «عادت کردن» به یک سیگنال تکیه می‌کند. این روش شامل؛ مشاوره فردی (برای توضیح سیستم شنوایی، چگونگی ایجاد وزوز گوش و نحوه تأثیر TRT) و صدا درمانی است. برای صدا درمانی دستگاهی در گوش قرار داده می‌شود تا صدایی با سطح پایین تولید کند که با زیر و بم و کیفیت وزوز گوش بیمار مطابقت دارد. بسته به شدت علائم، درمان ممکن است یک تا دو سال طول بکشد و اگر توسط یک کارشناس با تجربه انجام شود، می‌تواند موفقیت آمیز باشد.

مدیریت وزوزگوش با درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی-رفتاری از تکنیک‌هایی مانند بازسازی شناختی و آرام‌سازی برای تغییر نحوه تفکر و پاسخ بیماران به وزوز گوش استفاده می‌کند. این روش ابتدا به افراد کمک می‌کند تا در مورد وزوز گوش، علل آن و عواملی که می‌توانند در درک آن نقش داشته باشند، یاد بگیرد.

این دانش می‌تواند به کاهش اضطراب و پریشانی مرتبط با وزوز گوش کمک کند. فرد سپس افکار منفی خود نسبت به وزوز گوش را شناسایی می‌کند و در مرحله بعد تلاش می‌کند تا واکنش خود را نسبت به وزوز گوش اصلاح کند.

از تکنیک‌هایی مانند تنفس عمیق یا کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی نیز برای کاهش اضطراب استفاده می‌شود. درمان شناختی رفتاری عموماً کوتاه مدت است (معمولاً جلسات هفتگی برای دو تا شش ماه). این روش درمانی وقتی با سایر اشکال درمانی مانند ماسک کردن صدا یا دارو ترکیب شود، بیشترین اثر را دارد.

درمان وزوز گوش با تعدیل عصبی دووجهی

تعدیل عصبی دووجهی با استفاده از دو شکل تحریک حسی (صدا و لمس) مغز را آموزش می‌دهد که به شکل متفاوتی در مورد صدا فکر کند. در این روش، بیماران برای حداقل شش هفته روزانه یک ساعت از هدفون و یک دستگاه دهانی استفاده می‌کنند.

هدفون صداها را در طیف وسیعی از فرکانس‌ها پخش می‌کند. دستگاه دهانی نیز پالس‌های الکتریکی ملایمی را به زبان می‌رساند. دانشمندان بر این باورند که این ترکیب به مغز کمک می‌کند تا توجه بیشتری به صداهای روی هدفون داشته باشد و در نتیجه کم‌تر به صدای وزوز گوش توجه کند. با تکرار درمان‌، این تغییر در توجه مغز می‌تواند به آرام کردن فعالیت مغزی که باعث وزوز گوش می‌شود، کمک کند.

درمان وزوز گوش با تکنیک های آرام سازی

وزوز گوش یک عارضه استرس‌زا است. استرس نیز می‌تواند منجر به بدتر شدن وزوز گوش شود. بیوفیدبک نوعی تکنیک آرام‌سازی است که با تغییر پاسخ‌های بدن به کنترل استرس کمک می‌کند. الکترودهای متصل به پوست، اطلاعات مربوط به فرایندهای فیزیولوژیکی مانند نبض، دمای پوست و تنش عضلانی را به رایانه می‌دهند که خروجی را روی نمایشگر نمایش می‌دهد. بیماران یاد می‌گیرند که چگونه این فرایندها را تغییر دهند و با تغییر افکار و احساسات خود واکنش استرس بدن را کاهش دهند.

بهترین راه درمان وزوز گوش

 

هیچ رویکرد واحدی برای همه جواب نمی‌دهد، بنابراین نمی‌توان یک درمان خاص را به عنوان بهترین روش معرفی کرد. برخی کارشناسان می‌گویند مؤثرترین رویکردها، استراتژی‌های رفتاری و دستگاه‌های تولید صدا هستند که اغلب به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند، اما شاید لازم باشد ترکیب‌های مختلفی از این روش‌ها را برای یافتن بهترین روش درمان وزوز گوش امتحان کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله