دندانپزشکی و سلامت دهان

معرفی کامل روش های اوزون درمانی و کاربردها

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

ازن تراپی یا اوزون درمانی یک روش درمانی مناسب و نسبتا جدیدی است که از مخلوط اکسیژن و ازن به عنوان دارو برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود

اوزون درمانی چیست

ازن تراپی یا اوزون درمانی یک روش درمانی مناسب و نسبتا جدیدی است که از مخلوط اکسیژن و ازن به عنوان دارو برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. ازن پزشکی شامل اکسیژن و کمتر از ۵٪ گاز ازن است. در گذشته و زمان جنگ جهانی اول از این روش برای بهبود زخم‌های آلوده استفاده می‌شد و تاثیر زیادی در بهبودی بیماران داشت.  به مرور، استفاده از روش اوزون تراپی افزایش یافت و با پیشرفت علم استفاده از این روش در اکثر کشورهای دنیا به عنوان روش مکمل برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

ازن درمانی با افزایش میزان اکسیژن در بدن می‌تواند به سلامت کلی بدن کمک کرده و بسیاری از مشکلات را بهبود بخشد. همچنین این روش می‌تواند اثرات منفی پیری را کاهش دهد. این روش درمانی تأثیر بسیار مثبتی بر روی تعادل اکسیدان‌ها و آنتی اکسیدان‌ها، مواد AGEs، نقش ژن‌ها و سیستم ایمنی بدن، ارتباط تلومرها و تلومراز، هورمون‌ها، تغذیه، و عوامل محیطی دارد.

 

چه بیماری‌هایی با اوزون درمانی، درمان می‌شوند؟

اوزون درمانی مزایای بسیاری برای بدن دارد و به بیماران کمک می‌کند تا بیماری خود را شکست دهند. در این بخش به معرفی برخی از خواص درمانی اوزون خواهیم پرداخت.

اوزون به راحتی بر ویروس‌ها، میکروب‌ها، باکتری‌ها و کپک‌ها غلبه کرده و آنها را از بین می‌برد و با اسیدهای چرب اشباع نشده پیوند ‌خورده و گروه‌های فعال بیولوژیکی ازونید‌ها را ایجاد می‌کند که بر روی سلول باکتری‌ها اثر اکسیداسیون ایجاد می‌کند.

در این روش نه تنها سلولهای خوب آسیب نمی‌بینند، بلکه یک تغذیه خوب دریافت خواهند کرد. اوزون همچنین متابولیسم و خون رسانی را نیز آغاز می‌کند.

فواید ازن درمانی در مواردی همچون ایدز، تبخال، هپاتیت، مونونوکلئوز، سیروز کبدی، بیماری‌های قلبی عروقی، تصلب شرایین، کلسترول بالا، تومورهای سرطانی، لنفوم، آلزایمر، سرطان خون، روماتوئید و سایر آرتروزها، آلرژی‌ها و ... به خوبی عمل کرده و برای تمامی موارد ذکر شده قابل استفاده است.

تحقیقات انجام شده در ایالت متحده آمریکا نشان می‌دهد که ازن درمانی می‌تواند به موارد زیر کمک کند، از جمله:

بیماری‌های شریانی:

التهاب سیستمیک به دلیل پاسخ ایمنی بدن به انواع بیماری‌ها است. از جمله مهمترین بیماری‌های شریان‌ها شامل سکته، بیماری‌های شریان محیطی مانند ایسکمی مزمن اندام (که در آن بازوها و پاها به اندازه کافی خونرسانی نمی‌کنند) و بیماری ریه، بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) را می‌توان نام برد. تحقیقات اخیر نشان داده است که اوزون درمانی طولانی مدت برای تمامی  این موارد کمک بسیاری می‌کند.

مشکلات قلبی:

اوزون درمانی به سلامت قلب در موارد مثل بیماری عروق کرونر (CAD) یا حمله قلبی کمک شایانی می‌کند.

مشکلات ارتوپدی:

ازن درمانی برای مواردی مانند آرتروز زانو یا آرنج موثر است و مناطق آسیب دیده از طریق تزریق ازون با کاهش درد همراه خواهد بود.

درد مزمن:

درد مزمنی که در اثر جراحی است و یا دردهای گردن و کمر نیز می‌تواند با کمک اوزون درمانی برطرف شوند.

اختلالات سیستم ایمنی:

ازن تراپی روشی مناسب برای تسکین درد در بیماری اختلالات خود ایمنی محسوب می‌شود. علاوه بر آن، این روش درمانی ممکن است برای ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) نیز  موثر باشد.

اختلالات دستگاه گوارش:

اوزون درمانی اثربخشی زیادی در درمان هپاتیت C مزمن، سیروز کبدی و زخم های دستگاه گوارش دارد و مطالعات صورت گرفته نتایج رضایت بخشی را نشان می‌دهد.

سرطان:

در سایر کشورها، اوزون درمانی به عنوان یک روش درمانی جایگزین در کنار سایر درمان‌های مناسب برای سرطان بکار می‌رود و تاثیر زیادی بر عوارض جانبی داروهای سرطانی دارد.

نحوه عملکرد اوزون تراپی در بدن به چه شکل است

نحوه عملکرد ازن تراپی در بدن به طور کامل مشخص نیست، اما موارد زیر را می‌توان به عنوان برخی از ویژگی‌های این روش معرفی کرد:

اکسیداسیون: گاز اوزون می‌تواند با سایر مولکول‌های بدن واکنش نشان داده و آن‌ها را اکسیده کند. این فرآیند می‌تواند منجر به از بین رفتن سلول‌های آسیب‌دیده شود و به کنترل باکتری‌ها نیز کمک کند.

تحریک سیستم ایمنی و کاهش التهاب: اوزون می‌تواند برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها، سیستم ایمنی بدن را به خوبی تحریک کند و سبب کاهش درد، التهاب و بهبود آسیب‌ها شود.

روند انجام اوزون درمانی

اوزون تراپی، درمانی است که باید در کلینیک یا مراکز درمانی مجهز انجام ‌شود و قبل از شروع پروسه درمان نیاز به ویزیت و مشورت با پزشک یا فرد متخصص و با تجربه در این زمینه می‌باشد و بر اساس نیاز و نوع بیماری شما روش درمان و تعداد جلسات را برای شما مشخص ‌کنند.

از جمله روش‌های مختلف برای انجام ازون درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تزریق داخل رگ (اتوهموتراپی)
  2. تزریق مستقیم
  3. استنشاق
  4. ازن سونا (استحمام با گاز)

در ادامه به بررسی دو روش درمانی موثر در ازن درمانی خواهیم پرداخت.

روش اتوهموتراپی ماژور

در روش اتوهموتراپی ماژور  ابتدا مقداری از خون بیمار در بین 150 تا 200 سی سی را به وسیله آنژیوکت گرفته و در کیسه خون جمع آوری می‌شود. سپس فرد متخصص در این زمینه مقدار گاز ازون مورد نیاز برای بیمار را به کیسه خون اضافه می‌کند.

در این روش تمام شرایط استریلیتی انجام می‌شود. البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که ازن یکی از قویترین میکروب‌کش‌ها است. پس جای هیچگونه نگرانی نیست.

گاز ازون وقتی وارد خون می‌شود، تبدیل به اکسیژن شده و اتم اکسیژن فعال را ایجاد می‌کند. این اتم اکسیژن به سلول‌ها فعالیت می‌بخشد. همین موضوع سبب افزایش سیستم ایمنی خواهد شد. همچنین، گاز ازون تولید آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش داده که برای کنترل بیماری‌ها و تعادل سیستم آنتی‌اکسیدانی در بدن بسیار مفید و کارآمد است. در مرحله آخر خون مخلوط شده با ازن به بیمار تزریق می‌شود.

از این روش درمانی برای انواع بیماری‌ها شامل:

روماتیسم های مفصلی، روماتیسم های پوستی مثل  بیماری اسکلرودرما، بیماری آلرژیک پوستی، انواع کهیرها، کنترل بیماری دیابت، فشارخون و چربی خون، بهبود انواع بیماری های ریوی و تنفسی شامل انواع برونشیت ها، آسم و آلرژی و همینطور سینوزیت ها استفاده کرد.

ازن سونا

روش اوزون سونا

روش سونای اوزون یک روش موضعی است که بیمار در دستگاه سونا قرار می‌گیرد. این دستگاه دارای یک اتاقک است و از طریق آن بخار آب و ازن به پوست وارد می‌شود. گاز ازن از طریق منافذ پوست به عروق زیر پوست نفوذ کرده و در سیستم بدنی فرد گردش می‌یابد.

فواید سونای ازن

سونای ازن اثرات موضعی و سیستمیک متفاوتی بر روی بدن دارد. هنگامی که ازن وارد بدن می‌شود، منجر به جوانسازی و تقویت پوست، حذف آلرژی‌ها و التهابات می‌شود.

از دیگر مزایای سونای ازن، افزایش سطح انرژی بدن، بهبود کارکرد قلبی و ریوی، بهبود عملکرد عضلات و ماهیچه‌ها در ورزشکاران، کاهش وزن و ترمیم آسیب‌های ناشی از شیمی درمانی و رادیوتراپی کمک می‌کند.

مرکز اوزونیک درمان

مرکز اوزونیک درمان از اولین مراکز جامعِ اوزون تراپی در ایران است که با استفاده از روشهای سیستمیک و موضعیِ اوزون تراپی ،خدمت رسانی کامل و جامعی در این زمینه به هموطنان عزیز ارائه می‌دهد .

ازنیک درمان با بهره گیری از دانش روز دنیا، تجربه و مهارتِ پزشکان متخصص و دارای مدارک بین المللی در زمینه ی اوزون تراپی، و استفاده از تکنولوژی به روز در این زمینه می‌کشد تا بهترین سطح خدمات را در این زمینه ارائه دهد.

اگر به دنبال کاملترین و به روزترین خدمات اوزون درمانی در تهران هستید، همچنین برای اطلاع از هزینه اوزون درمانی می‌توانید از مشاوره حضوری و یا آنلاین ما در مرکز اوزونیک درمان استفاده کنید.

برچسب ها:
اوزون تراپی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله