دندانپزشکی و سلامت دهان

بریچ جنین و علت آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

برای اینکه نگرانی های خود را در رابطه با بریچ جنین و علت آن برطرف کنید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید و اطلاعات دقیقی در این رابطه کسب کنید.

در اواخر بارداری، جنین شما باید در موقعیتی قرار گیرد که برای زایمان آماده باشد یعنی باید سرش به سمت واژن باشد. با این حال، برخی از نوزادان در داخل رحم می چرخند و به گونه ای در داخل رحم قرار می گیرند که پاها یا باسن آنها به سمت واژن، که معمولاً به آن حالت بریچ جنین می گویند.

همانطور که به پایان سفر بارداری خود نزدیک می شوید، یک متخصص زنان و زایمان یا ماما وضعیت جنین شما را بررسی می کند. ممکن است از خود بپرسید: چه چیزی باعث ایجاد وضعیت بریچ جنین می شود؟ آیا این وضعیت خطراتی به همراه دارد؟ جنین بریچ چگونه به دنیا می آید؟ برای اینکه با پاسخ تمام این سوالات آشنا شوید و نگرانی های خود را در رابطه با بریچ جنین و علت آن برطرف کنید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید و اطلاعات دقیقی در این رابطه کسب کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: برای تشکیل قلب جنین چی بخوریم؟

 

بریچ نوازد یعنی چه؟

در دوران بارداری، جنین شما دائماً در اطراف رحم حرکت می کند. در واقع، اکثر جنین ها تا هفته سی و ششم بارداری، زمانی که موقعیت نهایی خود را در رحم انتخاب می‌ کنند، حرکات سبک را انجام می‌ دهند. تقریباً 3 تا 4 درصد از نوزادان با وضعیت بریچ به صورت وارونه ظاهر می شوند و پاها یا باسن آنها نزدیک دهانه رحم قرار می گیرد.

وضعیت بریچ نوزاد معمولاً در طی ملاقات با پزشک متخصص زنان، ماما یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تشخیص داده می شود. پزشک شما می تواند موقعیت سر جنین شما را از طریق دیواره شکم شما احساس کند - یا اگر دهانه رحم شما باز است می تواند یک معاینه واژن انجام دهد.

 

آشنایی با انواع وضعیت بریچ نوزاد

سه نوع وضعیت برای بریچ جنین وجود دارد: فرانک، پایی و کامل. در ادامه با هر یک از وضعیت ها بیشتر آشنا می شوید.

 

وضعیت بریچ فرانک جنین (Frank Breech)

در این حالت، قسمت پایینی جنین شما رو به دهانه رحم است و پاهای او صاف به سمت بالا است. این رایج ترین نوع وضعیت بریچ نوزاد است.

 

وضعیت بریچ فولتینگ جنین (Footling Breech)

همانطور که از نامش پیداست، بریچ فولتینگ یا بریچ پا به زمانی گفته می‌شود که یکی (یک پا) یا هر دو (دوپایی) از پای نوزاد در کانال زایمان باشد.

 

وضعیت بریچ کامل (Complete Breech)

در یک وضعیت بریچ کامل، قسمت پایین جنین به سمت دهانه رحم است و پاهای جنین از زانو خم شده و نزدیک به پایین است. بریچ کامل، کمترین نوع وضعیت بریچ است.

 

وضعیت بریچ عرضی (Transverse lie)

این نوعی از وضعیت بریچ جنین است که در آن جنین شما به جای عمودی، در سراسر رحم شما به صورت افقی قرار می گیرد. این باعث می شود که شانه آنها ابتدا وارد واژن شود.

وضعیت بریچ جنین

 

علت بریچ جنین چیست؟

به طور معمول، موقعیت جنین در رحم، توسط خود جنین و شکل رحم شما تعیین می شود. از آنجایی که نمی توانید هیچ یک از این عوامل را کنترل کنید، وضعیت بریچ معمولاً قابل پیشگیری در نظر گرفته نمی شود و در حالی که علت ایجاد این وضعیت اغلب ناشناخته است، عوامل خطر خاصی وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به نوزاد بریچ را افزایش دهد. از جمله مواردی که باعث می شود وضعیت بریچ جنین ایجاد شود را در ادامه توضیح داده ایم:

  • جنین ممکن است ناهنجاری هایی در سیستم عضلانی یا عصبی مرکزی داشته باشد
  • رحم ممکن است دارای رشد غیر طبیعی یا فیبروم باشد
  • ممکن است مایع آمنیوتیک کافی در رحم وجود نداشته باشد (خیلی کم)
  • این اولین بارداری شما نیست
  • سابقه زایمان زودرس داشته باشید
  • جفت سرراهی داشته باشید (وضعیتی که جفت تا حدی یا به طور کامل دهانه رحم را می پوشاند)
  • چندقلو باردار باشید
  • قبلا جنینی در وضعیت بریچ داشته اید

 

پیشنهاد مطالعه: اندازه جنین در هفته های بارداری

 

آیا جنین بریچ می چرخد؟

در برخی موارد، پزشک شما ممکن است سعی کند از طریق روشی به نام نسخه خارجی سفالیک (ECV) -  تکنیکی برای چرخاندن جنین- به چرخیدین جنین در حالت بریچ کمک کند. این زمانی است که متخصص زنان، فشار ملایمی بر روی شکم شما وارد می کند تا سعی کند جنین شما را به حالت سر به پایین ترغیب کند. در طول کل عمل، سلامت جنین کنترل می شود و در صورت بروز هرگونه مشکل یا عوارض احتمالی، ECV اغلب در نزدیکی اتاق زایمان انجام می شود. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که ECV برای همه مناسب نیست.

اگر چند قلو حامله اید، نگرانی‌ های سلامتی در مورد شما یا جنین وجود دارد، یا عوارض خاصی را با جفت خود تجربه کرده‌ اید یا بر اساس محل جفت، پزشک قدام به ECV نمی کند.

 

جنین بریچ چگونه به دنیا می آید؟

اکثر جنین های بریچ از طریق سزارین به دنیا می آیند که معمولاً بین هفته های 38 تا 39 بارداری، قبل از شروع روند طبیعی زایمان، برای سزارین برنامه ریزی می شوند. با این حال، با داشتن یکپزشک متخصص زنان یا ماما با تجربه در زایمان جنین بریچ، ممکن است زایمان طبیعی برای برخی افراد یک گزینه بی خطر باشد.

با این اوصاف، خطرات و عوارض مشخصی وجود دارد که می تواند در تلاش برای زایمان طبیعی بریچ ایجاد شود، که بسیاری از آنها به مشکلات بند ناف مربوط می شود. بنابراین لازم است که مادر و جنین از نظر هرگونه نشانه بالقوه ناراحتی به دقت تحت نظر باشند.

در نهایت، مهم است که بدانید اکثر جنین های بریچ سالم به دنیا می آیند. پزشک شرایط پزشکی خاص شما و موقعیت جنین شما را در نظر می گیرد تا تعیین کند که کدام نوع زایمان امن ترین گزینه برای یک زایمان سالم و موفق خواهد بود.

 

پیشنهاد مطالعه: جنسیت جنین و علائم بارداری از روی ناف

 

بریچ جنین چه تاثیری در روند بارداری دارد؟

در این شرایط، بارداری شما معمولاً تحت تأثیر قرار نمی گیرد. اکثر نوزادان بریچ سالم به دنیا می آیند، اگرچه خطر ابتلا به برخی نقص های مادرزادی کمی افزایش می یابد. ممکن است حرکات جنین شما کمی متفاوت باشد و لگدهای جنین را در شکم خود احساس خواهید کرد. ممکن است یک توده سفت را به دنده های خود نزدیکتر احساس کنید. این سر کودک شماست.

اگر برای زایمان طبیعی برنامه ریزی کرده اید، یک جنین بریچ می تواند این برنامه ها را تغییر دهد. هنگامی که جنین شما بریچ است، زایمان طبیعی می تواند پیچیده و خطرناک باشد. ممکن است زایمان طبیعی جنین بریچ برای پزشک شما راحت و بی دردسر باشد، اما در بیشتر موارد، زایمان سزارین توصیه می شود.

جنین بریچ

 

علائم و نشانه های جنین بریچ چیست؟

ممکن است بتوانید تشخیص دهید که جنین شما بریچ است یا خیر، به خصوص اگر در گذشته حاملگی هایی داشته اید که در آن نوزاد شما در حالت طبیعی بوده است. جاهایی که توده ها و لگدها را احساس می کنید ممکن است نشان دهنده بریچ بودن جنین شما باشد. به پزشک خود اطلاع دهید که جنین در کدام قسمت ها حرکت می کند. آنها شکم شما را احساس می کنند یا سونوگرافی انجام می دهند تا تایید کنند که جنین شما بریچ است.

 

بریچ جنین چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما ممکن است بتواند با قرار دادن دست‌ های خود در مکان‌ های خاصی روی شکم، تشخیص دهد که جنین شما به کدام سمت می‌ رود. با احساس اینکه سر، پشت و باسن جنین کجاست، معمولاً می توان متوجه شد که کدام قسمت از جنین به سمت واژن قرار دارد. همچنین ممکن است از سونوگرافی نیز برای تایید وضعیت جنین استفاده شود.

به طور کلی،  تقریباً همه نوزادان در برخی مواقع بریچ هستند. همانطور که بارداری شما پیشرفت می کند، جنین شما نیز به طور طبیعی به حالت سر به پایین حرکت می کند - احتمالا بین 32 تا 36 هفته.

پزشک، شکم شما را احساس می کند و تعیین می کند که کودک شما در کجا قرار گرفته است. این موضوع معمولا در اکثر قرار ملاقات های شما در سه ماهه سوم رخ می دهد. بعد از 37 هفته، یک نوزاد بریچ معمولاً خود به خود نمی چرخد و پزشک در رابطه با گزینه هایی که برای زایمان دارید، با شما صحبت خواهد کرد.

 

پیشنهاد مطالعه: دختره یا پسر؟ | سریع ترین راه تعیین جنسیت جنین

 

چه زمانی پزشک می تواند جنین بریچ را بچرخاند؟

اگر جنین شما بریچ است، ممکن است پزشک شما بتواند جنین را بچرخاند تا بتوانید زایمان طبیعی داشته باشید. اما در برخی موارد، تلاش برای چرخاندن جنین ممکن است ایمن نباشد یا خطرات آن بیشتر از فواید آن باشد. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر تکان دادن نوزاد معمولا توصیه نمی شود:

  • خونریزی از واژن
  • جفت سرراهی
  • یک جنین کوچک غیر طبیعی
  • سطح پایین مایع آمنیوتیک
  • ضربان قلب کم یا زیاد جنین
  • پارگی زودرس کیسه ها
  • دوقلو یا چند قلو بودن

 

آیا جنین بریچ خود به خود می چرخد؟

بیشتر نوزادان قبل از رسیدن به هفته 37 بارداری، به حالت سر به پایین می روند. اگر جنین شما در این زمان هنوز در وضعیت بریچ قرار دارد، پزشک شما تعیین می کند که آیا می توانید زایمان طبیعی داشته باشید یا نیاز به سزارین دارید.

 

اگر شما نیز تجربه ای از بریچ بودن جنین داشته اید، حتما تجربیات خود را در قسمت کامنت بنویسید

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید