دندانپزشکی و سلامت دهان

سن مناسب جراحی باریاتریک (جراحی چاقی)

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

یکی از تردیدهایی که برخی افراد دارند این است که سن مناسب جراحی باریاتریک و برای انجام عمل باید چند سال سن داشته باشند. این جراحی در زمان مناسب اگر انجام شود بهترین نتایج را در چاقی ارائه می دهد.

یکی از تردیدهایی که برخی افراد دارند این است که سن مناسب جراحی باریاتریک و برای انجام عمل باید چند سال سن داشته باشند. این جراحی در زمان مناسب اگر انجام شود بهترین نتایج را در چاقی ارائه می دهد. این روش برای افراد بین ۱۵ تا ۶۵ سال مناسب است و به دلایل منطقی فقط برخی افراد مسن جامعه نمی توانند آن را انجام دهند. با این حال، یک سری عوامل دیگر وجود دارد که افرادی را که احتمال دارد تحت این نوع جراحی بسیار خاص قرار گیرند، تعیین کند.

سن مناسب جراحی باریاتریک (جراحی چاقی)

جراحی باریاتریک را بهتر بشناسیم

جراحی باریاتریک نوعی جراحی چاقی است که با کاهش حجم معده برای نگه داشتن غذا به کاهش کالری دریافتی کمک می کند. در این جراحی، تقریباً 75 تا ۸۰ درصد از معده برداشته می شود و تنها یک لوله باریک باقی می ماند. با معده ای که حجمش کاهش یافته بدن سریع ‌تر احساس سیری می‌ کند و مقدار کالری‌ که می‌ توان مصرف کرد، محدود می شود. اسلیو معده همچنین می ‌تواند به احساس سیری بیشتر و کاهش اشتها کمک کند. برداشتن بزرگترین قسمت معده می تواند تولید هورمونی به نام گرلین را کاهش دهد که بر احساس گرسنگی تأثیر می گذارد.

جراحی چاقی چگونه منجر به لاغر شدن می شود؟

چندین روش جراحی چاقی وجود دارد، اما معمولاً آن ها با محدود کردن مقدار غذایی که می ‌توانید بخورید به کاهش وزن کمک می‌ کنند. در برخی از روش ها نیز میزان جذب مواد مغذی محدود می شود. عمل اسلیو، بایپس کلاسیک و مینی بایپس شیوه های عمل جراحی باریاتریک هستند.

با این حال رایج ترین جراحی، اسلیو گاسترکتومی است، در این روش، جراح قسمت بزرگی از معده را بر می دارد. اگر به دنبال جراحی کاهش وزن هستید، با دکتر عطاردی مشورت کنند تا تصمیم بگیرید که آیا جراحی کاهش وزن برای شما مناسب است یا خیر.

سن مناسب جراحی باریاتریک در کودکان

یک کودک چاق ممکن است با چالش هایی مانند افسردگی، اعتماد به نفس پایین و سایر مشکلاتی که بر سلامت روان تأثیر می گذارد، مواجه شود. خوشبختانه، کودکان با چاقی مفرط می توانند از طریق جراحی چاقی بر مشکلات وزن خود غلبه کنند. بحث های جاری در مورد اینکه آیا کودکان چاق باید تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گیرند یا خیر بین پزشکان وجود دارد. علیرغم این بحث ها در سال های اخیر بسیاری از عمل های جراحی موفقیت آمیز برای سرکوب اثرات چاقی در کودکان انجام شده است.

تعیین آمادگی یک کودک یا نوجوان برای جراحی چاقی یک تصمیم بزرگ تلقی می شود و باید بیمار و خانواده او توسط جراح، فوق تخصص غدد اطفال، روانشناس، متخصص تغذیه و متخصصان ورزش بررسی شوند. به گفته جراحان متخصص، نوجوانان ۱۵ ساله و حتی در سنین پایین‌تر هم به شرط اینکه آمادگی و شرایط لازم را داشته باشند، می توانند تحت جراحی چاقی قرار گیرند. با این حال، پزشکان به غیر از سن و وزن، قبل از انجام عمل جراحی به موارد دیگری نیز توجه می کنند. برخی از انواع جراحی های کاهش وزن برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی شود، به جز برای افرادی که دارای خطرات جدی سلامتی هستند.

سن مناسب جراحی باریاتریک همیشه به دو عامل کلیدی میزان چاقی و سلامت عمومی بیمار بستگی دارد. توجه به این نکته مهم بوده که بیماران مسن حتی بالای 65 سال ممکن است تحت عمل بایپس معده قرار بگیرند. از این نظر، اگر بیمار شرایط لازم را داشته باشد، مشکلی وجود ندارد. افراد مسن نیز می توانند چاقی خود را درمان کنند و در بیشتر موارد می توان با جراحی چاقی بر بیماری ها غلبه کرد و کیفیت زندگی را بهبود بخشید.

اسلیو معده

دلیل انجام عمل لاغری حتی در سنین کم

سن مناسب جراحی باریاتریک توسط متخصصان با در نظر گرفتن عوامل خاصی تعیین می شود. لازم به ذکر است که آمادگی جسمانی و روانی هر دو می تواند برای بیماران چالش برانگیز باشد. به طور کلی چون چاقی مفرط در کودکان فشار به صفحه های رشد را افزایش داده و می تواند منجر به کوتاهی قد شود، طبق آخرین بررسی ها و مقالات با ارزیابی هورمونی کودکان توسط فوق تخصص غدد اطفال حتی می توان این جراحی را در قبل بلوغ نیز انجام داد، البته که در این شرایط اسلیو معده مناسب تر از بایپس است. به عنوان یک قاعده کلی، بلوغ حداقل سن برای انجام بایپس معده را مشخص می کند.

برخی از متخصصان جراحی چاقی معتقدند حداقل سن برای جراحی اسلیو با بلوغ استخوان بیمار تعیین می شود. در دختران از 13 تا 14 سال به بالا و در پسران از 15 تا 16 سال. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که مناسب ترین سن 18 سال و بالاتر است. با این حال، دیگران مخالف هستند و بر این باورند نوجوانانی که 14 سال دارند و قبلاً بلوغ را پشت سر گذاشته اند، می توانند این روش را انتخاب کنند. جراحی کاهش وزن زمانی انجام می شود که رژیم غذایی و ورزش مؤثر نبوده یا به دلیل وزن بالا مشکلات سلامتی جدی دارید.

چگونه تعیین می شود بیمار کاندید مناسبی برای جراحی چاقی است؟

فراتر از اینکه از خود بپرسیم در چه سنی می توان بایپس معده انجام داد، باید از خود بپرسیم که آیا بیمار کاندید این جراحی چاقی است یا خیر. انجام جراحی چاقی در هر سنی فراتر از رفتن به مطب و تعیین تاریخ عمل است. پشت سر گذاشتن یک سری جلسات با متخصصین لازم است تا در مورد مناسب بودن بیمار تصمیم گیری شود. تصمیم برای انجام جراحی چاقی باید همراه با ارزیابی پزشکان متخصص باشد.

برای اطلاع از اینکه آیا شما کاندیدای استفاده از هر روش چاقی هستید، می توانید به کلینیک دکتر عطاردی مراجعه کنید. با این حال در اکثر موارد، آنچه مشخص می ‌کند که بیماران کاندید جراحی لاغری هستند، درجه چاقی آن ‌ها خواهد بود. بنابراین، بدیهی است که شما باید حداقل شاخص توده بدنی را داشته باشید. این شاخص تعیین می کند آیا فرد از چاقی رنج می برد و برای سلامتی او مناسب است که تحت این مداخله قرار گیرد یا خیر.

عوامل موثر بر هزینه اسلیو معده

موقعیت مکانی، شهرت جراح چاقی و بیمارستان برای انجام جراحی تنها برخی از عوامل موثر بر قیمت جراحی هستند. هزینه اسلیو معده معمولاً شامل هزینه های بیمارستان، تجهیزات ، دستمزد جراح، متخصص بیهوشی و هزینه اتاق عمل می شود. با این حال بهتر است حتما به کیفیت کار و رضایت بیماران یک دکتر بیشتر توجه داشته باشید زیرا موضوع سلامتی شما در میان است.

جراحی لاغری

در آخر

جراحی کاهش وزن شکل و عملکرد دستگاه گوارش را تغییر می دهد. این جراحی می تواند به کاهش وزن و مدیریت خطرات پزشکی مرتبط با چاقی کمک کند. این خطرات شامل دیابت، انواع بیماری های قلبی، عروقی و سکته است. با این حال، بسیاری از مردم هنوز در مورد حداقل سن مورد نیاز برای جراحی چاقی نگران هستند. سن مناسب جراحی باریاتریک توسط متخصص های این رشته ۱۵ تا ۶۵ سال تعیین شده است. با این حال شرایطی وجود دارد که بیماران کمتر یا بیشتر از این محدوده سنی نیز می توانند این عمل را انجام دهند. دکتر عطاردی با دانش و تخصص بالا در این زمینه می تواند شما را بیشتر راهنمایی کند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله