دندانپزشکی و سلامت دهان

همه چیز درباره درمان سریع سرماخوردگی نوزاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

نوزاد به دلیل پایین بودن سیستم ایمنی بدنش، به شدت در معرض ابتلا به بیماری های ویروسی است. در این مقاله به انواع روش‌های درمان سریع سرماخوردگی نوزادان می‌پردازیم.

برای شما که جانتان به فرزند کوچکتان بند است؛ شنیدن صدای سرفه، عطسه و خس‌خس سینه‌ او اصلا ساده نیست. حتما هول کرده‌اید و با نگرانی صفحه به صفحه به دنبال راه درمانی برای  سرماخوردگی نوزادتان می‌گردید، اما باید بدانید که برای درمان سرماخوردگی نوزاد باید سراغ راهکارهایی بروید که با وسواس زیادی انتخاب شده باشند و به سلامت نوزاد آسیبی وارد نکنند.

در این مقاله به معرفی بهترین، ایمن‌ترین و سریع‌ترین راه درمان سرماخوردگی نوزاد می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

 

علت سرماخوردگی نوزادان

نوزاد شما تازه پا به این دنیا گذاشته و به همین دلیل، نسبت به عفونت‌های ویروسی هیچ‌گونه مصونیتی ندارد؛ پس وقتی به هر دلیلی در معرض ویروس قرار بگیرد، بیمار می‌شود. خبر خوش این است که مبتلا شدن به بیماری‌های ویروسی، می‌تواند به بدن نوزاد کمک کند تا در مقابل ویروس‌ها مقاومت بیشتری پیدا کند. خبر بد هم این است که ویروس‌های مختلفی عامل سرماخوردگی هستند و ممکن است طی یک سال، فرزندتان چند باری سرما بخورد.

سرماخوردگی از طریق تماس با فرد آلوده، هوا و تماس با سطوح آلوده به نوزاد منتقل می‌شود.

علت سرماخوردگی نوزادان

علائم سرماخوردگی نوزاد

سرماخوردگی نوزاد تفاوت چندانی با سرماخوردگی بزرگسالان ندارد. شناخت علائم کمک می‌کند تا سرماخوردگی فرزند دلبندتان را سریعا تشخیص دهید و در صورت نیاز، به پزشک مراجعه کنید.

علائم سرماخوردگی نوزاد

مهم‌ترین علائم سرماخوردگی در نوزادان

خشکی و سوزش بینی

عطسه

آبریزش و ترشح بینی

تب کردن

عصبی شدن نوزاد

سرفه کردن

کیپ شدن بینی

گلودرد

بی اشتها شدن

بدخواب شدن

 

چه زمانی باید نوزاد را به پزشک ببریم؟ | درمان سریع سرماخوردگی نوزاد

اگر نوزادتان کم‌تر از 3 ماه سن دارد، حتی لحظه‌ای هم معطل نکنید. خوددرمانی حتی برای یک روز ممکن است به فرزندتان آسیب جدی برساند، پس سریعا به متخصص اطفال مراجعه کنید تا درمان، تحت نظر پزشک انجام شود.

اگر سن نوزاد، بالاتر از 3 ماه است، کماکان مراجعه به پزشک اولویت دارد؛ اما اگر به هر علتی ممکن نیست، می‌توانید کمی صبر کنید تا ببینید علائم سرماخوردگی بهبودی دارد یا خیر.

درمان سریع سرماخوردگی کودک

 

پیشگیری از سرماخوردگی نوزاد

برای این که جلوی هرگونه آسیبی را به نوزاد بگیرید، باید ابتدا مراقب خودتان باشید. شما نزدیک‌ترین فرد به فرزندتان هستید، خصوصا اگر نوزاد، از شیر خودتان تغذیه می‌کند؛ باید بیش از پیش مراقب سلامتی‌تان باشید.

پیشگیری از سرماخوردگی نوزاد

 

راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی نوزاد

از تماس نوزاد با فرد آلوده پیشگیری کنید.

در روزهای سرد سال، نوزاد را از منزل بیرون نبرید.

رفت‌و‌آمدتان را به اماکن عمومی و آلوده، مثل مترو، بیمارستان و... محدود کنید.

قبل از شیردهی سینه‎‌تان را بشویید.

قبل از لمس نوزاد دست‌هایتان را ضدعفونی کنید.

از دیگران بخواهید قبل از لمس نوزاد، دستان خود را بشویند.

 

عوارض سرماخوردگی نوزاد | درمان سریع سرماخوردگی نوزاد

سرماخوردگی نوزاد اگر به موقع درمان شود، عوارض ثانویه خفیفی خواهد داشت که به مرور برطرف می‌شود، اما اگر نسبت به درمان بی‌تفاوت باشید یا راه‌های غیرعلمی را برای درمان پیش بگیرید، ممکن است عوارض ثانویه زیادی داشته باشد.

عوارض سرماخوردگی نوزاد

 

عوارض سرماخوردگی در نوزادان

1. خس‌خس سینه

اگر سرماخوردگی بر ریه نوزاد اثر بگذارد، ممکن است بعد از بهبود، همچنان خس‌خس سینه او ادامه پیدا کند.

 

2. عفونت گوش

عفونت گوش یکی از عوارض سرماخوردگی در نوزادان است، اما اگر درمان به موقع نباشد ممکن است عفونت، تشدید و مشکل‌ساز شود.

 

3. سینوزیت

اگر سرماخوردگی در مراحل اولیه درمان به موقعی نداشته باشد، ممکن است سینوس‌ها عفونت کنند و نوزاد دچار سینوزیت شود. با تکرار این شرایط، سینوزیت مزمن خواهد شد.

 

درمان سریع سرماخوردگی نوزاد

تا به این‌جای کار باید از اهمیت درمان به موقع و علمی آگاه شده باشید، ممکن است اطرافیان تکنیک‌های درمانی تجربی را به شما معرفی کند که هیچ اساس علمی نداشته باشد، پس، سعی کنید برای درمان سرماخوردگی نوزاد، اعتبار روش‌های درمانی را بررسی کنید.

 

بهترین راه‌های درمان سرماخوردگی نوزادان | سریعترین راه درمان سرماخوردگی کودکان

درمان سرماخوردگی نوزادان

1. درمان سریع سرماخوردگی نوزاد با شیر مادر

اگر نوزادتان کم‌تر از شش ماه سن دارد، شیر شما یکی از بهترین درمان‌ها برای سرماخوردگی اوست، مصرف مایعات فراوان یکی از توصیه‌های مهم برای درمان سرماخوردگی است، بهترین مایعات برای نوزاد، شیرمادر است. پس شیردهی منظم را فراموش نکنید.

اگر سن فرزندتان بالای شش ماه است، برای تامین آب مورد‌نیاز بدن، می‌توانید از آبمیوه رقیق شده با آب هم استفاده کنید.

 

2. درمان سریع سرماخوردگی نوزاد با دستگاه بخور

در هنگام سرماخوردگی، نوزاد ممکن است دچار گرفتگی و خشکی بینی، سرفه‌های خشک و خس‌خس ریه شود. دستگاه بخور به تنفس راحت‌تر نوزاد و بهبود این عارضه‌ها کمک می‌کند؛ پس حتما یک دستگاه بخور خانگی تهیه کنید و داخل اتاق نوزاد بگذارید.

 

3. درمان سریع سرماخوردگی نوزاد با قطره بینی

گرفتگی بینی، تنفس نوزاد را سخت می‌کند، در پی سخت‌شدن تنفس، فرزندتان عصبی و بد‌خواب می‌شود و میلی هم به شیر نخواهد داشت، کافی است داخل هر سوراخ بینی، دو الی سه قطره بینی سالین بریزید تا گرفتگی بینی برطرف شود و نوزاد راحت‌تر نفس بکشد.

 

4. درمان سریع سرماخوردگی نوزاد با چرب کردن بینی

گاهی سرماخوردگی نوزاد، باعث خشک شدن اطراف و داخل بینی او می‌شود، در این شرایط بهتر است یک گوش‌پاک‌کن را به کمی روغن زیتون آغشته و اطراف بینی ونواحی خشک را چرب کنید.

 

5. درمان سریع سرماخوردگی نوزاد با ماساژ سینه

برای پیشگیری یا درمان احتقان ریه، می‌توانید یک قطره عصاره اکالیپتوس را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و با آن، سینه نوزاد را ماساژ دهید.

 

6. داروهای درمان سرماخوردگی نوزاد

هرگز نباید بدون تجویز پزشک، از هیچ دارویی برای درمان سرماخوردگی نوزاد استفاده کنید، استفاده خودسرانه از دارو ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد. همچنین اگر در نحوه مصرف دارو تجویز شده پزشک، کوچک‌ترین سوال و شکی دارید، حتما با داروخانه تماس بگیرید تا با اطمینان کامل از دارو استفاده کنید.

 

نکات مهم درمان سرماخوردگی نوزاد

از هر نوع توصیه درمان خانگی که در آن خوراندن عسل یا آب عسل به نوزاد تجویز شده، بپرهیزید. عسل برای اطفال زیر یک سال ممنوع است.

هرگز از آویشن، زنجبیل و هرگونه ادویه‌ای نظیر آن، برای درمان سرماخوردگی نوزاد استفاده نکنید.

مصرف آب‌میوه، برای اطفال زیر 6 ماه ممنوع است.

هر دو ساعت درجه حرارت بدن نوزاد را اندازه‌گیری کنید و در صورت بروز تب، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

سخن آخر

می‌دانیم که نگران هستید و امیدوارید هرچه سریع‌تر سرماخوردگی فرزندتان درمان شود، اما باید بدانید که سرماخوردگی‌های ویروسی، دوره درمان حدودا یک هفته‌ای دارند و چاره‌ای جز صبوری نیست! پس سعی کنید آرامشتان را حفظ کنید و با اطمینان، از توصیه‌های درمانی این مقاله استفاده نمایید؛ همچنین در اسرع وقت به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید تا درمان، روند اصولی خود را طی کند.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
مریم علیزاده
۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۵

عااالی بود

خیلی ممنونم

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید