دندانپزشکی و سلامت دهان

10 نشانه کمبود ویتامین B12 در بدن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۵
دسته ها:

آیا تا به حال احساس ضعف و خستگی شدید را تجربه کرده‌اید؟ افسردگی، ضعف، خستگی، تنگی‌ نفس و یبوست از علائم کمبود ویتامین B12 بدن است.

شاید احساس خستگی، افسردگی، و خواب آلودگی را بارها تجربه کرده باشید و فکر کنید که نتیجه کار زیاد و اضطراب و تنش‌های شغلی باشد، اما ممکن است این مشکل با یک مکمل غذایی ویتامین B12 به راحتی حل شود. ویتامین B12 یک نیروگاه قوی برای عملکردهای متعدد بدن است و کمبود این ویتامین در خون علائم متفاوتی مثل: خستگی، سرگیجه، افسردگی و موارد دیگر دارد. کمبود این ویتامین در بین مردم بسیار شایع است و اغلب ناشی از رژیم‌های غذایی نادرست، جراحی و کاهش وزن شدید است. در ادامه به ده علائم کاهش سطح ویتامین B12 در بدن می‌پردازیم تا با بررسی آن‌ها ببینید آیا به ویتامین بیشتری احتیاج دارید یا خیر.

 

نشانه کمبود ویتامین B12: ضعف، سرگیجه، خستگی

نشانه اول کمبود ویتامین B12: ضعف، سرگیجه، خستگی

به گفته مدیر ارشد موسسه سلامت آمریکا، ضعف و خستگی یکی از شایع‌ترین علائم کاهش سطح ویتامین B12 است. هنگامی که تامین این ویتامین کاهش می‌یابد، بدن گلوبول‌های قرمز کمتری تولید می‌کند. وجود گلوبول‌های قرمز برای انتشار اکسیژن در بدن لازم و ضروری است؛ در نتیجه فرد احساس خواب آلودگی، خستگی و فرسودگی می‌کند. بسیاری از افراد این علائم را با یک برنامه خواب ضعیف، ساعات طولانی کار و استرس اشتباه می‌گیرند. اما اگر وضعیت کلی شما رو به وخامت است، به پزشک مراجعه کرده و یک آزمایش خون انجام دهید تا سطح  B12بررسی شود.

 

نشانه کمبود ویتامین B12: تنگی نفس

نشانه دوم کمبود ویتامین B12: تنگی نفس

 

یکی از علائم فیزیولوژیکی کمبود ویتامین B12 تنگی نفس در اثر احساس فشار روی قفسه سینه است. ویتامین B12 در تولید هموگلوبین و پروتئین و همچنین انتقال اکسیژن در جریان خون افراد نقش مهمی دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند جریان اکسیژن در بافت‌ها را کاهش دهد. این امر باعث ابتلا به کم خونی می‌شود که در طولانی مدت، فرد احساس تنگی نفس شدید و ضعف در پاها می‌کند. در صورت بروز خستگی، تپش قلب‌ و تنگی نفس حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

حتما بخوانید: هشدارهای قلب ناسالم را جدی بگیرید

 

نشانه کمبود ویتامین B12: آسیب عصبی و احساس گزگز و لرزش در دست و پا

نشانه سوم کمبود ویتامین B12: آسیب عصبی و احساس گزگز و لرزش در دست و پا

کمبود B12 در بدن منجر به احساس گزگز و بی‌حسی مکرر در دست و پا می‌شود که آرام آرام این علائم برای همیشه در فرد باقی می‌ماند. ویتامین B12 در سیستم عصبی، برای تشکیل میلین لازم است. میلین یک غلاف سفید در اطراف الیاف عصبی است که سرعت انجام حرکت و کنش را در انسان افزایش می‌دهد. کمبود ویتامین B12 می‌تواند منجر به تخریب نخاع‌، اعصاب نوری، بافت مغزی و اعصاب محیطی شود که در موارد بحرانی و شدید منجر به پوسیدگی اعصاب نخاع نیز می‌شود. اگر کمبود این ویتامین و علائم بی‌حسی تشدید شود، فرد احساس لرزش در اندام مختلف مخصوصا در دست و پا می‌کند که منجر به عدم تعادل در راه رفتن و نگهداری از اشیا، با دست می‌شود.

 

نشانه کمبود ویتامین B12: رنگ زرد پوست بدن

 

نشانه چهارم کمبود ویتامین B12: رنگ زرد پوست یا بی‌رنگ و رویی صورت

یکی دیگر از نشانه‌های سطح پایین ویتامین B12، تغییر رنگ پوست و سفیدی چشم به رنگ زرد است. همانطور که گفته شد تولید گلبول‌های قرمز وابسته به ویتامین B12 است. تولید نادرست گلبول‌های قرمز باعث ایجاد یک بیماری کم خونی به نام کم خونی مگالوبلاستیک می‌شود. با این شرایط گلبول‌های قرمز، بزرگ و شکننده هستند که قادر به تقسیم نیستند. آن‌ها برای عبور از مغز استخوان و گردش خون شما بسیار بزرگ هستند. بنابراین تعداد سلول‌های قرمز خون زیادی در بدن فرد وجود ندارد و پوست بیمار به رنگ زرد دیده می‌شود. بیلی روبین ماده‌ای کمی قرمز یا قهوه ای رنگ است که با تجزیه سلول‌های قدیمی خون توسط کبد تولید می‌شود. مقادیر زیادی بیلی روبینکه سعی در شکستن گلبول‌های قرمز بزرگ دارند. بیلی روبین که، همان چیزی است که به پوست و چشم شما رنگ زرد می‌بخشد. بیمار با مشاهده رنگ زرد صورت وو چشم می‌بایست حتما جهت درمان به پزشک مراجعه کند.

 

حتما بخوانید: انواع پوست و بهترین روش های مراقبت از آن

 

نشانه کمبود ویتامین B12: زبان متورم و ملتهب

نشانه پنجم کمبود ویتامین B12: زبان متورم و ملتهبافرادی که گیاهخوار هستند و یا رژیم غذایی تحت نظر پزشک ندارند و همچنین افرادی که دارای بیماری‌های دستگاه گوارش خاصی هستند، اغلب دچار کمبود ویتامین B12 می‌شوند. کمبود ویتامین B12 در خون منجر به گلولیتیت با علائم زبان گوشتی، قرمز و صاف مشخص می‌شود. زمانی که بدن به اندازه کافی ویتامین B12 ندارد، سنتز DNA مختل می‌شود و در نتیجه سلول‌های اپیتلیال دهان شروع به سرعت تکثیر شده و باعث التهاب زبان، گوشه لب، زخم‌های دهانی یا آفت، و کاندیدیازیس دهانی می‌شود. علائم گلوسیت می‌تواند به طور متناوب بیاید و برود و حتی بدتر شود. اگر فرد متوجه هر یک از این علائم شد، می‌بایست عادات غذایی خود را تغییر دهد و محصولات حیوانی بیشتری مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ یا غلات غنی شده با B12 را مصرف کند.

 

حتما بخوانید: تغییر رنگ زبان را جدی بگیرید + 9 نشانه بیماری با تغییر رنگ زبان

 

 نشانه کمبود ویتامین B12: یبوست، از بین رفتن اشتها، گاز معده

 

 نشانه ششم کمبود ویتامین B12: یبوست، از بین رفتن اشتها، گاز معدهدلایل مختلف زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند یبوست یا گاز معده شود و کمبود ویتامین B12 یکی از تاثیر گذارترین آن‌هاست. عدم توجه به کمبود ویتامین B12  در بدن می‌تواند منجر به یبوست مزمن، ناراحتی معده، گاز، اسهال و از دست دادن اشتها شود. مقادیر کم ویتامین بر عملکرد طبیعی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد. بیمار برای بازگرداندن سطح طبیعی ویتامین B12 و رهایی از یبوست، بهتر است یک مکمل ویتامین B12 مصرف کند.

 

حتما بخوانید: علت یبوست چیست؟ راه‌های سریع پایان یبوست مزمن

 

نشانه کمبود ویتامین B12: از دست دادن بینایی

نشانه هفتم کمبود ویتامین B12: از دست دادن بیناییکمبود ویتامین B12 در بدن می‌تواند منجر به بیماری نوروپاتی نوری و کاهش بینایی شود؛ زیرا ویتامین B12 نقش مهمی در عملکرد اعصاب و سیستم عصبی دارد. این عارضه در بین افرادی که از سو تغذیه رنج می‌برند یا افرادی که محصولات حیوانی مصرف نمی‌کنند، بیشتر دیده شده است. تحقیقات اخیر نشان داده که ترکیب ویتامین E، و ویتامین B12 باعث بهبود میدان بینایی و حساسیت شبکیه در بیماران مبتلا به گلوکوم می‌شود. اما بهترین راه برای درمان این عارضه، تغییر رژیم غذایی است زیرا طبق تحقیقات اخیر مصرف بیش از حد مکمل‌های غذایی به خصوص B12  باعث کاهش شفافیت در دید می‌شود.

 

نشانه کمبود ویتامین B12: افسردگی، تغییرات رفتاری

نشانه هشتم کمبود ویتامین B12: افسردگی، تغییرات رفتاری

طبیعی است که کمبود برخی از ویتامین‌های حیاتی می‌تواند منجر به افسردگی و تغییرات رفتاری شود و B12 نیز از این قاعده مستثنی نیست. ویتامین B12  تاثیر قوی بر تولید سروتونین در مغز می‌گذارد و سروتونین به تنظیم روحیه فردی بسیار کمک می‌کند. اگر میزان ویتامین B12 کم باشد، به پزشک مراجعه کرده تا با مصرف مصرف مکمل‌های B12 می‌تواند روحیه شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

 

نشانه کمبود ویتامین B12: استخوان‌های ضعیف

نشانه نهم کمبود ویتامین B12: استخوان های ضعیف

درست مانند کلسیم و ویتامینD ، ویتامین B12 نیز در تشکیل سلول‌های سازنده استخوان بدن، استئوبلاست نقش بسیار مهمی دارد. کمبود ویتامین B12 عملکرد مناسب استخوان‌ها را به خطر می‌اندازد و می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود. این بیماری توسط استخوان‌های ضعیف یا شکننده در نتیجه ریزش بافت ناشی از کمبود مواد مغذی مشخص می‌شود. پوکی استخوان می‌تواند منجر به دررفتگی مفاصل، و شکستگی در فرد شود. بدیهی است که افراد سالخورده در معرض خطر بیشتری قرار دارند، به همین دلیل انجام آزمایش خون منظم برای آنها ضروری است.

 

حتما بخوانید: هر آنچه که باید از ویتامین دی بدانید!

 

نشانه کمبود ویتامین B12: علائم خفیف در افراد مسن

نشانه دهم کمبود ویتامین B12: علائم خفیف در افراد مسن

به طور کلی افراد مسن در جذب مواد مغذی مشکلات بیشتری دارند و در کمال تعجب بسیاری از افراد سالخورده معمولا علائم اصلی کمبود B12  ندارند و یا این علائم خود را به شکلی خفیف نشان می‌دهند. با این حال، این یک واقعیت است که جذب ویتامین B12 وابسته به پروتئین با افزایش سن می‌تواند کاهش یابد. همواره به افراد مسن توصیه می‌شود از غذاهای حاوی ویتامین B12 و یا از مکمل‌های آن استفاده کنند، چون بدن آنان قادر به جذب ویتامین از دیگر منابع غذایی نیست.

 

کلام آخر

مشورت با پزشک قبل از شروع انواع رژیم‌های غذایی بسیار ضروری است چرا که پزشک با انجام آزمایشات لازم و معاینه و بررسی علائم عمومی بدن می‌تواند به شما در تغذیه مناسب کمک کند. تامین تمامی مواد مغذی و معدنی و انواع ویتامین‌ها، لازمه هر رژیم غذایی برای افراد در سنین مختلف است.

 

حتما بخوانید: هرآنچه که باید از رژیم کتوژنیک بدانید

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید